Stort lokalt engagement bag 70 % tilslutning til fjernvarmen i Veddelev

Veddelev er et kæmpe skridt tættere på fjernvarmen, efter byen har rundet de nødvendige 70 % tilslutning. En solid lokal indsats har en stor del af æren for den flotte opbakning, bemærker man i Fors A/S.

Da Fors A/S åbnede for tilmelding til fjernvarmen i Veddelev, var det med krav om en tilslutning på 70 %, for at projektet kunne komme videre. Tilslutningsperioden er nu slut, og med en endelig tilslutningsprocent på 70,6 er fjernvarmen for alvor rykket tæt på byen.

”Det er en kæmpe fornøjelse at se tilslutningsprocenten runde de 70. For det første betyder det helt konkret, at vi kan gå videre med projektet og sende det i udbud. Men det er også en vigtig milepæl i det større billede – gassen skal udfases, og det er nu, der skal udvises rettidig omhu. Og i Veddelev må man konstatere, at de lokale har taget deres del af ansvaret for den grønne omstilling,” siger Camilla Hay, programleder for fjernvarme i Fors A/S.

Opskriften på at opnå tilstrækkelig tilslutning lader til at kunne findes i det lokale engagement. Camilla Hay uddyber:

”Når vi åbner for tilmelding til fjernvarme i et nyt område, beder vi mange mennesker tage stilling til deres fremtidige opvarmningsform på relativt kort tid, og det kan føles som en stor beslutning. Vi har klart den oplevelse, at etablering af lokale såkaldte ’varmegrupper’ virkelig er noget, der rykker. Og det er i virkeligheden helt i tråd med grundtanken bag fjernvarme, som er en kollektiv varmeløsning – det er noget, vi gør i fællesskab,” siger hun.

Næste skridt i processen er projektplanlægning, der bl.a. indebærer udbud og projektering.

Mette Ryberg HerskindPresse- og kommunikationschefPresse & Kommunikation

Tlf:51841446mrh@fors.dk

Om Fors A/S

Hos Fors A/S arbejder vi hver dag for at sikre, at naturen forbliver grøn, luften frisk og vandet rent. Vi leverer vand og fjernvarme samt renser spildevand i vores tre ejerkommuner: Roskilde, Holbæk og Lejre. Derudover indsamler vi affald og driver genbrugspladser i Holbæk Kommune. Vi bestræber os på at inddrage, hjælpe og informere vores kunder, så vi sammen kan løfte opgaven om en grønnere fremtid, hvor naturen er i balance.

Vi er ISO-certificerede, hvilket sikrer sammenhæng mellem strategi, politikker, procedurer og konkrete handlinger. Læs mere om vores ISO-certificering her.