Copenhagen Gaming Week spillede sig op til en succes for branche og besøgende
I weekenden 12.-14. januar fandt 12.500 vej til den første udgave af Danmarks nye, tilbagevendende festival for gaming og esport. Med stærk opbakning fra branche, politikere og spilentusiasterne selv går arbejdet nu ind på at bygge Copenhagen Gaming Week endnu større og stærkere i de kommende år. Her skal endnu mere af København inddrages og blikket mod udlandet løftes yderligere.

Trods landsdækkende tronskiftefeber landede det endelige besøgstal til premieren på Copenhagen Gaming Week i Bella Center Copenhagen og Bella Arena på 12.500. Et tal, som glæder arrangørerne:
”Vi har i fire år arbejdet på at bygge en ambitiøs og engagerende festival for spil i alle dets afskygninger, og når så man akkurat på opløbsstrækningen får kamp til stregen om opmærksomheden fra et stykke royal danmarkshistorie, kan det let virke som game over. Men sådan gik det ikke. Nu kan vi kigge tilbage på en veloverstået førsteudgave, som på alle måder peger fremad,” siger kommerciel direktør i Bella Center og Bella Arena, Kevin Helsinghof og uddyber:
”Vi er super stolte over, at så mange kom og fyldte vores haller, men det her er kun det første spadestik. Målet er at vækste Danmarks nye festival for gaming og esport i de kommende år, hvor vi ikke kun skal se en stigning i besøgstallet og festivalens fysiske aftryk i hovedstaden, men også at en større del af gæsterne kommer udlands fra, nu hvor vi har etableret et konkret fyrtårn at tale ud fra.”
Spillede op til fremtidens talenter
Med fire unikke verdener skabt til en bred vifte af interesser og aldersgrupper, manifesterede Copenhagen Gaming Week fysiske spilfællesskaber i alt lige fra en pulserende esports-arena, til brætspil og cosplay i Superfans-området, børnefamiliesjov i New Generation-zonen og boldspil i både digital og fysisk form i Urban & Sport-hallen, hvor bl.a. gadeidræts-NGOen GAME holdt til:
”Vi var særligt imponerede af, hvordan Copenhagen Gaming Week lykkedes med at løfte spillet fra skærmene og ud blandt de besøgende. Det var gaming i ordets bredeste forstand, hvor vi fra GAME fik mulighed for at bidrage til samtalen om vigtigheden af sundhed og fysisk fællesskab i en tid, hvor særligt grænserne mellem det digitale og fysiske udfordres,” siger CEO og Co-founder af GAME, Simon Prahm.
Netop de unges spillevaner og fremtidsmuligheder var et varmt emne på festivalen, hvor en lang række talks satte fokus på alt fra digital sikkerhed til karrieretips fra store youtubere og professionelle gamere. Et spor, som også nød politisk opbakning i form af en decideret karrieredag fredag formiddag, hvor godt 2000 elever, herunder en betydelig del fra Københavns Kommune, var igennem et forløb med workshops og oplæg fra kendte brancheansigter.
Turnering på internationalt niveau
Over 150 forskellige aktiviteter og oplevelser fyldte programmet, hvor den største, enkeltstående begivenhed var den internationale Counter-Strike 2-turnering i Bella Arena skabt i samarbejde med de globalt anerkendte esport-eksperter fra BLAST. Ovenpå indledende runder med græsrodshold fra Danmark, Norge, Sverige og Tyskland i puljen, stod finalen i sidste ende mellem de danske verdenshelte fra Astralis og det svenske storhold NiP – en kamp, som Astralis gik sejrrige fra.
Her blev de 2.000 tilskuerpladser fyldt til randen allerede under lørdagens semifinaler, mens i alt 120.000 unikke brugere streamede med online over weekenden.
”Vi er overbeviste om, at vi i samarbejde med Copenhagen Gaming Week har fået skabt et nyt og spændende turneringsformat med potentiale til at tiltrække endnu mere international opmærksomhed og flere besøgende i de kommende år. Vi ser samarbejdet som en vigtig brik i vores stræben efter yderligere at cementere Danmarks position som et fyrtårn indenfor global esport", siger James Woollard, direktør for markedssudvikling hos BLAST.
Ambitiøse vækstplaner begejstrer
Også på den mere kommercielle banehalvdel var begejstringen tydelig at spore hos bl.a. den danske elektronikkæde Power. Den orangeklædte virksomhed havde investeret et millionbeløb i festivalens største stand, hvor besøgende kunne shoppe amok i den nyeste tech og gamergear, mens liveshopping-oplevelser blev streamet direkte fra Powers egen scene til tusindvis af onlinehandlende.
”Vi arbejder strategisk med at indtage større andele af det hastigt voksende marked for gaming og esport i Danmark og Norden. Derfor var vi heller ikke i tvivl om, at vi selvfølgelig skulle være en del af en helt ny festival sat i verden for at fejre selvsamme genrer. Særligt når arbejdet med Copenhagen Gaming Week bygger på et ønske om at nå ud til endnu flere gæster og gamere i de kommende år. Det er en ambition, vi på alle måder kan spejle os i,” slutter adm. direktør i Power, Jesper Boysen.
Fakta om Copenhagen Gaming Week 2024:
- Udviklet i et samarbejde mellem Bellagroup, Wonderful Copenhagen og Blackbox Media.
- Eventet er støttet med midler fra Københavns Kommune og Region Hovedstaden.
- Besøgstallet for den første udgave af Copenhagen Gaming Week landede på 12.500.
- Over 150 aktiviteter og oplevelser udgjorde et program fordelt på fire oplevelsesverdener.
- Ambitionen for de kommende år er at involvere flere aktører og lokationer i København, samt at vækste besøgstallet med et særligt fokus på udenlandske gæster.
Nøgleord
Kontakter
Kaspar Mørk AriantoKommunikationsdirektørBellagroup
Tlf:22155657kaar@bellagroup.dkBilleder
Bellagroup A/S
Bellagroup er en af Danmarks største virksomheder inden for hoteller, konferencer, events og hospitality.
Venuedelen består af kongres-, event- og mødedestinationerne Bella Center Copenhagen, Bella Arena og Bella Sky Conference & Event, CIFF Showrooms og International House. Bellagroups egenproducerede, store events tæller bl.a. CIFF - Copenhagen International Fashion Fair, Bogforum og Copenhagen Gaming Week.
Bellagroup driver tre hoteller med internationalt anerkendte brands: Crowne Plaza Copenhagen Towers, AC Hotel Bella Sky Copenhagen og Copenhagen Marriott Hotel med til sammen næsten 1.600 værelser
Følg pressemeddelelser fra Bellagroup A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Bellagroup A/S
CIFF Media and Fashion Forum Join Forces to Spark Dialogue and Drive Change in the Fashion Industry26.6.2025 09:02:33 CEST | Pressemeddelelse
Copenhagen, June 2025 – CIFF Media and Fashion Forum are launching a new editorial collaboration designed to strengthen the conversation around the future of fashion – in Denmark and abroad. With a shared ambition to bring new perspectives, analytical depth, and constructive dialogue to the industry, the partnership marks a new chapter in Danish fashion media.
Copenhagen Fashion Week and CIFF Announce Strategic Alliance to Support Emerging Nordic Talent18.6.2025 13:28:43 CEST | Pressemeddelelse
Copenhagen, June 2025 — Copenhagen Fashion Week and CIFF (Copenhagen International Fashion Fair) proudly announce a new strategic alliance, uniting two of Denmark’s most influential fashion platforms in a long-term commitment to foster and elevate emerging Nordic talent.
CIFF Kids Relaunch: renewed, recharged, and reimagined20.5.2025 13:51:08 CEST | Pressemeddelelse
CIFF Kids is back – renewed, recharged, and reimagined. Welcome to CIFF Kids 2.0 – a streamlined, no-fuss order fair built for business. With a sharp focus on the UK, Northern Germany, and the entire Nordic Region, we’re offering a simplified platform that speaks directly to the needs of today’s kids wear brands.
Bellagroup tager store skridt mod indfrielse af klimamål12.5.2025 07:59:11 CEST | Pressemeddelelse
Hvert år lukker Bellagroup dørene op for mere end en million hotel- og eventgæster, og mens der er fremgang i forretningen, er der nedgang i CO2e-udledningerne. I 2024 rundede virksomheden flere anselige milepæle, og Bellagroup har det seneste år taget store skridt mod at indfri gruppens CO2e-reduktionsmål.
Bellagroup opnår anerkendt SBTi-godkendelse af sine klimamål10.3.2025 09:58:09 CET | Pressemeddelelse
Bellagroup, som tæller Bella Center Copenhagen, Bella Arena, Copenhagen Marriott Hotel, AC Hotel Bella Sky og Crowne Plaza Copenhagen Towers, har opnået en vigtig milepæl i sin bæredygtighedsrejse: en officiel godkendelse af virksomhedens klimamål fra Science Based Targets initiative (SBTi). Det placerer Bellagroup blandt en eksklusiv gruppe af virksomheder i hospitality-sektoren, der har fået valideret deres CO2e-reduktionsmål efter de strengeste videnskabelige standarder.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum