Copenhagen Gaming Week spillede sig op til en succes for branche og besøgende
I weekenden 12.-14. januar fandt 12.500 vej til den første udgave af Danmarks nye, tilbagevendende festival for gaming og esport. Med stærk opbakning fra branche, politikere og spilentusiasterne selv går arbejdet nu ind på at bygge Copenhagen Gaming Week endnu større og stærkere i de kommende år. Her skal endnu mere af København inddrages og blikket mod udlandet løftes yderligere.
Trods landsdækkende tronskiftefeber landede det endelige besøgstal til premieren på Copenhagen Gaming Week i Bella Center Copenhagen og Bella Arena på 12.500. Et tal, som glæder arrangørerne:
”Vi har i fire år arbejdet på at bygge en ambitiøs og engagerende festival for spil i alle dets afskygninger, og når så man akkurat på opløbsstrækningen får kamp til stregen om opmærksomheden fra et stykke royal danmarkshistorie, kan det let virke som game over. Men sådan gik det ikke. Nu kan vi kigge tilbage på en veloverstået førsteudgave, som på alle måder peger fremad,” siger kommerciel direktør i Bella Center og Bella Arena, Kevin Helsinghof og uddyber:
”Vi er super stolte over, at så mange kom og fyldte vores haller, men det her er kun det første spadestik. Målet er at vækste Danmarks nye festival for gaming og esport i de kommende år, hvor vi ikke kun skal se en stigning i besøgstallet og festivalens fysiske aftryk i hovedstaden, men også at en større del af gæsterne kommer udlands fra, nu hvor vi har etableret et konkret fyrtårn at tale ud fra.”
Spillede op til fremtidens talenter
Med fire unikke verdener skabt til en bred vifte af interesser og aldersgrupper, manifesterede Copenhagen Gaming Week fysiske spilfællesskaber i alt lige fra en pulserende esports-arena, til brætspil og cosplay i Superfans-området, børnefamiliesjov i New Generation-zonen og boldspil i både digital og fysisk form i Urban & Sport-hallen, hvor bl.a. gadeidræts-NGOen GAME holdt til:
”Vi var særligt imponerede af, hvordan Copenhagen Gaming Week lykkedes med at løfte spillet fra skærmene og ud blandt de besøgende. Det var gaming i ordets bredeste forstand, hvor vi fra GAME fik mulighed for at bidrage til samtalen om vigtigheden af sundhed og fysisk fællesskab i en tid, hvor særligt grænserne mellem det digitale og fysiske udfordres,” siger CEO og Co-founder af GAME, Simon Prahm.
Netop de unges spillevaner og fremtidsmuligheder var et varmt emne på festivalen, hvor en lang række talks satte fokus på alt fra digital sikkerhed til karrieretips fra store youtubere og professionelle gamere. Et spor, som også nød politisk opbakning i form af en decideret karrieredag fredag formiddag, hvor godt 2000 elever, herunder en betydelig del fra Københavns Kommune, var igennem et forløb med workshops og oplæg fra kendte brancheansigter.
Turnering på internationalt niveau
Over 150 forskellige aktiviteter og oplevelser fyldte programmet, hvor den største, enkeltstående begivenhed var den internationale Counter-Strike 2-turnering i Bella Arena skabt i samarbejde med de globalt anerkendte esport-eksperter fra BLAST. Ovenpå indledende runder med græsrodshold fra Danmark, Norge, Sverige og Tyskland i puljen, stod finalen i sidste ende mellem de danske verdenshelte fra Astralis og det svenske storhold NiP – en kamp, som Astralis gik sejrrige fra.
Her blev de 2.000 tilskuerpladser fyldt til randen allerede under lørdagens semifinaler, mens i alt 120.000 unikke brugere streamede med online over weekenden.
”Vi er overbeviste om, at vi i samarbejde med Copenhagen Gaming Week har fået skabt et nyt og spændende turneringsformat med potentiale til at tiltrække endnu mere international opmærksomhed og flere besøgende i de kommende år. Vi ser samarbejdet som en vigtig brik i vores stræben efter yderligere at cementere Danmarks position som et fyrtårn indenfor global esport", siger James Woollard, direktør for markedssudvikling hos BLAST.
Ambitiøse vækstplaner begejstrer
Også på den mere kommercielle banehalvdel var begejstringen tydelig at spore hos bl.a. den danske elektronikkæde Power. Den orangeklædte virksomhed havde investeret et millionbeløb i festivalens største stand, hvor besøgende kunne shoppe amok i den nyeste tech og gamergear, mens liveshopping-oplevelser blev streamet direkte fra Powers egen scene til tusindvis af onlinehandlende.
”Vi arbejder strategisk med at indtage større andele af det hastigt voksende marked for gaming og esport i Danmark og Norden. Derfor var vi heller ikke i tvivl om, at vi selvfølgelig skulle være en del af en helt ny festival sat i verden for at fejre selvsamme genrer. Særligt når arbejdet med Copenhagen Gaming Week bygger på et ønske om at nå ud til endnu flere gæster og gamere i de kommende år. Det er en ambition, vi på alle måder kan spejle os i,” slutter adm. direktør i Power, Jesper Boysen.
Fakta om Copenhagen Gaming Week 2024:
- Udviklet i et samarbejde mellem Bellagroup, Wonderful Copenhagen og Blackbox Media.
- Eventet er støttet med midler fra Københavns Kommune og Region Hovedstaden.
- Besøgstallet for den første udgave af Copenhagen Gaming Week landede på 12.500.
- Over 150 aktiviteter og oplevelser udgjorde et program fordelt på fire oplevelsesverdener.
- Ambitionen for de kommende år er at involvere flere aktører og lokationer i København, samt at vækste besøgstallet med et særligt fokus på udenlandske gæster.
Nøgleord
Kontakter
Kaspar Mørk AriantoKommunikationsdirektørBellagroup
Tlf:22155657kaar@bellagroup.dkBilleder
Bellagroup A/S
Bellagroup er en af Danmarks største virksomheder inden for hoteller, konferencer, events og hospitality.
Venuedelen består af kongres-, event- og mødedestinationerne Bella Center Copenhagen, Bella Arena og Bella Sky Conference & Event, CIFF Showrooms og International House. Bellagroups egenproducerede, store events tæller bl.a. CIFF - Copenhagen International Fashion Fair, Bogforum og Copenhagen Gaming Week.
Bellagroup driver tre hoteller med internationalt anerkendte brands: Crowne Plaza Copenhagen Towers, AC Hotel Bella Sky Copenhagen og Copenhagen Marriott Hotel med til sammen næsten 1.600 værelser
Følg pressemeddelelser fra Bellagroup A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Bellagroup A/S
Crowne Plaza Copenhagen Towers ansætter Malene Friis som ny General Manager10.12.2024 10:27:31 CET | Pressemeddelelse
Med omfattende international erfaring og direktørerfaring fra en række københavnske hoteller træder Malene Friis pr. 16. december ind som General Manager for IHG-hotellet, der siden 2009 har opbygget en stærk bæredygtighedsfortælling midt i Ørestad. Samtidig træder hun ind i den øverste ledelse af Bellagroup, som driver Crowne Plaza Copenhagen Towers side om side med Bella Center Copenhagen, AC Hotel Bella Sky Copenhagen og Copenhagen Marriott Hotel.
Mere sjæl og samvittighed i julegaverne: Indendørs gigantloppemarked udvider med kunsthåndværk i weekenden3.12.2024 11:23:14 CET | Pressemeddelelse
Over halvdelen af alle danskere ønsker at købe eller modtage en genbrugt julegave, viser flere undersøgelser. I en tid, hvor kinesiske lavpriswebshops dominerer, viser en tydelig modbevægelse, at bæredygtig omtanke og ønsket om unikke og personlige gavefortællinger også står stærkt. Det får nu Københavns største indendørs loppemarked i Bella Center til at udvide med et helt nyt område.
Jonas Lilleskov Nielsen tiltræder som kommerciel direktør for Bella Center Copenhagen og Bella Arena25.11.2024 09:29:38 CET | Pressemeddelelse
Med en stærk baggrund inden for salg, strategisk ledelse og forretningsudvikling indtræder Jonas Lilleskov Nielsen pr. 1. januar som ny kommerciel direktør for Bella Center Copenhagen og Bella Arena. Jonas kommer fra en stilling som Managing Director for foodtech-virksomheden Selecta i Danmark og Norge, ejet af kapitalfonden KKR, og har tidligere tilbragt næsten 13 år i Telmore, hvor han som direktør for salg og kundeservice stod i spidsen for markante, kundeorienterede transformationer.
Ny sæsonhalvdel af podcasten Den Grønne Elevator med Ane Cortzen byder på flere indsigter og erfaringer om den svære bæredygtighed14.11.2024 09:27:53 CET | Pressemeddelelse
Efter en stærk start før sommerferien, er vært Ane Cortzen i anden halvdel af podcasten ’Den Grønne Elevator’s første sæson nu klar til at løfte flere ærlige samtaler om fejltagelser og udfordringer i danske virksomheders arbejde med bæredygtighed og socialt ansvar. Podcasten, produceret af Heartbeats og sponsoreret af Bellagroup og Carlsberg, fortsætter sin mission om at afdække, udfordre og inspirere gennem samtaler om bæredygtighedens komplekse realiteter – og de fejl, vi alle kan lære af undervejs.
Første del af programmet til Copenhagen Gaming Week 2025 er landet4.11.2024 17:24:09 CET | Pressemeddelelse
Gaming-ikoner, populære creators, vilde spiluniverser og interaktive oplevelser venter i Bella Center Copenhagen i vinterferien. Første programlancering byder på navne som Alexander Husum, Dingo, Lakserytteren, Eiqu Miller og Agge, endnu mere Fortnite, brætspil i lange baner, en kæmpe samlerkortshal, gadesport med GAME og fodbold i alle afskygninger - lige fra skærmen til Superligaen.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum