1 mio. kroner til uddannelse og demokrati i Region Nordjylland

LB Foreningen i Region Nordjylland uddeler nu 1 mio. kr. til lokale indsatser for uddannelse og demokrati i regionen. ”Uddannelse er den bedste beskyttelsesfaktor mod udsathed og samtidig en stærk beskyttelse af vores vilje til at værne om demokratiet. Det er derfor vigtigt, at vi også her i regionen får sat fokus på lige netop det,” lyder det fra de regionale repræsentanter for LB Foreningen.

PR Foto

Som noget helt nyt har LB Foreningen, som ejer LB Forsikring, der er Danmarks største medlemsejede privatforsikringsselskab, valgt at afsætte 1 mio. kroner til indsatser specifikt for Region Nordjylland.

Som en demokratisk funderet forening med valg blandt flere hundredetusinde medlemmer landet over, er demokrati et naturligt omdrejningspunkt for LB Foreningen – og for det regionale uddelingsråd i Nordjylland. Derfor sætter man nu fokus på de udfordringer, der kan være i forhold til den generelle opfattelse af demokrati i samfundet: ”Demokratiet er under pres mange steder i verden. I Danmark oplever vi også, at det bliver sværere at holde fast i den demokratiske samtale, og vores samfund generelt bliver mere polariseret. Det skal vi passe meget på med, og derfor er der også brug for indsatser, som er med til at understøtte og holde fast i de demokratiske værdier,” understreger Lars Busk Hansen, formand for bestyrelsen i LB Foreningen og valgt i Region Nordjylland.

Udover at være et af de stærkeste bolværker for den demokratiske samtale er uddannelse af børn og unge samtidig også den bedste beskyttelsesfaktor mod udsathed. Derfor anser LB Foreningen det også for særdeles vigtigt, at man fastholder fokus på at sikre, at så mange børn og unge får de bedste muligheder for at komme godt igennem uddannelsessystemet.

”At man ikke når i mål ift. uddannelse skyldes nogle gange andre ting end de rent faglige evner. Derfor vil vi gerne være med til at understøtte indsatser, som kan hjælpe børn og unge til at få den bedst mulige uddannelse for lige netop dem,” forklarer Lars Busk Hansen.

Lars Busk Hansen ved godt, at det er store udfordringer man vil være til løse: ”Det er nogle af de helt store problemer vi sætter lys på, men heldigvis så ser vi også rigtig mange forskellige foreninger med dygtige og engagerede ildsjæle over hele regionen, som arbejder med at skabe stærke fællesskaber og løsninger på nogle af de udfordringer. Det er de foreninger, store som små, som vi nu inviterer til at søge midler til deres indsatser.”

Man kan søge om op til 200.000 kr. per projekt, og man kan søge helt frem til 31. marts 2024. Pengene uddeles i maj 2024, når alle ansøgninger er blevet gennemgået. Interesserede kan læse mere og indsende en ansøgning på www.lbforeningen.dk/nordjylland.

Mikkel KlausenChef for Uddelinger, Udvikling & Kommunikation, LB Foreningen

Tlf:24282110mikl@lb.dk

OM LB FORENINGEN

LB Foreningen er ejer af LB Forsikring, som er Danmarks største medlemsejede privatforsikringsselskab, med over 430.000 medlemmer. De mange tusinde medlemmer repræsenteres af 70 delegerede valgt af medlemmerne over hele landet. De står bl.a. for velgørende uddelinger i deres regioner. LB Forsikring består af Lærerstandens Brandforsikring, Runa Forsikring, Bauta Forsikring og LB Forsikring til PFA. Som forsikringstager i LB Forsikring er man også medlem af LB Foreningen og dermed medejer af LB Forsikring.

OM LB FORENINGEN I REGION NORDJYLLAND

LB Foreningen i Region Nordjylland repræsenteres af ni delegerede, der er valgt blandt de ca. 35.000 medlemmer i regionen. De repræsenterer medlemmer i Runa Forsikring, Bauta Forsikring og Lærerstandens Brandforsikring. Se mere om delegerede i Region Nordjylland på lbforeningen.dk.