3 afslutter 2023's sidste kvartal med vækst i kundebasen
Teleselskabet rundede sidste kvartal af 2023 af med igen at levere kundevækst, og dermed formår 3 at vækste kundebasen i alle fire kvartaler af 2023. Et stærkt trådløst netværk og fokus på kunderne er nøglerne til 3’s solide fremgang, forklarer 3’s topchef Morten Christiansen.

Med en kundetilvækst på mere end 7000 nye kunder i fjerde kvartal har 3 nu totalt 1,589 mio. kunder i Danmark. Det betyder samtidig, at 3 har formået at vækste kundebasen i alle årets fire kvartaler i 2023.
I Q4 rundede 3 desuden en omsætning på 767 millioner DKK, hvilket er en vækst på 2 procent (12 millioner DKK) sammenlignet med fjerde kvartal i 2022. Dertil voksede serviceomsætningen også til 506 millioner DKK, hvilket svarer til en vækst på 3,5 procent (17 millioner DKK) mod samme kvartal sidste år.
Kundefokus årsag til vækst
Afslutningen på fjerde kvartal understreger, at 3 kontinuerligt har formået at levere stabil vækst i et marked, der ellers er præget af hård kamp om kunderne. Regional CEO for 3 i Østrig, Sverige og Danmark, Morten Christiansen, mener, at 3’s vækst især skyldes virksomhedens uafladelige fokus på at gøre både produkter og services relevante for kunderne.
“Det er en velkendt sandhed i telebranchen, at vi kæmper om et begrænset antal kunder. Derfor er det vigtigt, at vi hele tiden er skarpe på at give kunderne nøjagtigt det, de har brug for. For hvis vi er relevante for kunderne, og vi forstår deres behov, leverer vi også vækst. Her viser tallene for fjerde kvartal, at vi har fat i den lange ende,” siger Morten Christiansen.
Danmarks stærkeste netværk
Det uafhængige analysehus Opensignal kårede i efteråret 3’s netværk som Danmarks stærkeste, og netværket er siden da blevet endnu stærkere. 3 er nemlig meget tæt på at være færdige med modernisering og opgradering til 5G i det eksisterende netværk. Parallelet udbygger 3 sit netværk med flere hundrede nye positioner i hele kongeriget, for at gøre netværket endnu mere fintmasket og øge kapaciteten yderligere i takt med at flere og flere kommer fra 4G og over på 5G-netværket.
3 har desuden oprustet netværket kraftigt i områder, der hidtil ikke har haft megen trådløs kapacitet, eksempelvis på Langeland, hvor selskabet har 11 antennepositioner og flere er på vej. I den forbindelse har 3 indgået et partnerskab med det lokale forsyningsselskab Ø/strøm, hvor kunderne kan få adgang til 3’s trådløse 5G-netværk med en særlig intropris via Ø/strøm.
“Selvom det er fantastisk, at vi snart er færdige med at opsætte 5G-udstyr i vores prisvindendende netværk, så er det bare første skridt på vejen mod at fastholde vores førerposition i markedet. Så snart vi har opsat 5G i den sidste antenneposition, fortsætter vi med at rejse nye master i områder, hvor der er behov for ekstra kapacitet. For at fastholde vores førerposition på markedet, må vi altid spørge, hvordan vi kan optimere og gøre en forskel for både eksisterende og nye kunder,” afslutter Morten Christiansen.
Derfor har teleselskabet løbende investeret i netværket, hvilket også har indvirkning på virksomhedens EBITDA.
Q4-regnskab for 2023: Highlights
Nye kunder: +7000
Samlet kundebase: 1,589 mio. kunder
Omsætning: 767 mio. DKK mio. kr.
Serviceomsætning: 506 mio. DKK mio. kr.
Driftsresultat før afskrivninger (EBITDA): 72 mDKK
Om regnskabstallene
Disse tal vil indgå i 3 Danmarks årsregnskab for 2023 og rapportering til de danske myndigheder. Bemærk, at kundetallene afviger fra det regnskab, som 3’s ene ejer Investor AB i Sverige offentliggør i dag. Der er forskel på de to opgørelser, da Investor AB opgør antallet af kunder på en anderledes måde, end 3 gør i Danmark. Forskellen ligger i, hvornår en kunde kategoriseres som aktiv og dermed skal tælles med. På den baggrund anbefaler vi, at danske medier, analytikere mv. tager udgangspunkt i nærværende udmelding fra 3.
Link til Opensignal-rapporten:
Denmark, August 2023, Mobile Network Experience Report | Opensignal
Nøgleord
Kontakter
3's pressetelefon
Tlf:31200202presse@3.dkOm 3
3 tilbyder mobiltelefoni og dataforbindelser via 4G og 5G mobilnetværk. 3’s mere end 1,5 mio. kunder er flittige brugere af data på mobilen og har i en årrække haft det største dataforbrug i Danmark. Med et tilbud om fri roaming i 73 lande via konceptet 3LikeHome ønsker 3 at være det foretrukne teleselskab for rejselystne danskere. 3 Danmark har kontor i et Københavns nye bydel, Carlsberg Byen, hvor vi beskæftiger ca. 650 medarbejdere.
Følg pressemeddelelser fra 3 Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra 3 Danmark
Roamingdata afslører danskernes foretrukne feriedestinationer i efterårsferien23.10.2025 05:32:00 CEST | Pressemeddelelse
Efterårsferien i uge 42 er traditionelt en af årets mest aktive rejseuger, hvor mange danskere benytter skoleferien til at tage et smut til udlandet. Men hvor rejser vi egentlig hen? Det har teleselskabet 3 undersøgt ved hjælp af roamingdata har 3.
Disney+ inkluderes i udvalgte OiSTER-abonnementer fra i dag22.10.2025 09:02:00 CEST | Pressemeddelelse
OiSTER har gode nyheder til alle fans af højkvalitetsserier og film, der har et abonnement hos teleselskabet. Fra i dag kan OISTER-kunder via deres abonnement få adgang til Disney+, en af Danmarks mest populære streamingplatforme.
20 år i spidsen for 3 Danmark – og stadig med blikket rettet fremad20.10.2025 05:05:00 CEST | Pressemeddelelse
Morten Christiansen markerer i år 20-års jubilæum som øverste chef for 3 i Danmark. I dag står han i spidsen for teleselskabet som regional CEO for 3 i både Skandinavien og Østrig – og kan se tilbage på to årtier, hvor 3 i Danmark har udviklet sig fra at være en udfordrer til at indtage pladsen som Danmarks næststørste teleselskab.
Stærk vækst og solide resultater i tredje kvartal hos 316.10.2025 08:34:06 CEST | Pressemeddelelse
Teleselskabet 3 leverer endnu et stærkt kvartal med markant vækst i både kundebase og indtjening. Med 38.000 nye kunder og en EBITDA-stigning på 7,6 % fortsætter 3 sin fremmarch på det danske marked.
Når mobilen sniger sig med til middagsbordet: Mere end 8 ud af 10 danskere oplever, at telefonen forstyrrer nærværet18.8.2025 13:33:28 CEST | Pressemeddelelse
En ny undersøgelse fra YouGov for teleselskabet 3 afslører det, de fleste af os godt ved, men sjældent siger højt: Vores telefoner stjæler opmærksomheden, dér hvor vi burde være allermest til stede – med vores partner, børn og venner.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum