Ny analyse: Danmark kan reducere sit takeaway-affald med 75 procent
Danskere har den højeste mængde affald per indbygger i EU. En femtedel kommer fra emballageaffald. Nyt pantsystem, lanceret af Aarhus Kommune og Tomra Reuse, er et banebrydende skridt, lyder konklusionen fra det internationale konsulenthus BCG, der har regnet på de potentielle effekter af initiativet.
Når Baristaen langer din dobbeltshot latte to-go over disken, bør det ikke længere være i en kaffekop som 10 minutter efter ender i skraldespanden – det er det i hvert fald ikke, hvis du befinder dig i Aarhus.
I stedet ryger koppen ind i et pantsystem, hvor emballagen bliver genbrugt – det vil sige vasket og genpåfyldt. Og det skridt er taget for at komme et stort problem til livs: Danske indbyggere har den højeste mængde affaldsproduktion per indbygger i EU med 845 kg om året. En femtedel af dette kommer fra emballageaffald.
I en ny analyse, som udkommer 18. januar, peger Boston Consulting Group (BCG), Aarhus Kommune, Tomra Reuse og Plastic Change på det store potentiale for pant ved takeaway-emballage.
”Mens verdensøkonomien har nydt godt af vores store forbrug, har det kostet på miljøfronten. En af de store syndere er éngangs-emballage fra bl.a. takeaway. Målt på vægt udgør emballage til mad og drikkevarer næsten halvdelen af affaldet i kommunernes skraldespande,” siger Peter Jameson, der er Managing Director & Partner i BCG og leder projektet.
Løsningen er at skabe et fælles pantsystem i et samarbejde mellem restaurationsbranchen og kommunerne på tværs af Danmark, så vi kan genbruge produkter som takeaway-emballage. Peter Jameson uddyber:
”Vores analyse viser, at overgangen til genbrugelig takeaway-emballage kan reducere takeaway-affald med 75 procent for hvert stykke emballage som erstattes med genbrug. Samtidig ser vi en 45 procent reduktion i drivhusgasser. Genbrug af emballage vil dertil resultere i renere byer, flere arbejdspladser og reduktion af affaldseksport,” konkluderer han.
Analysen tager afsæt i et treårigt pilotprojekt, som Aarhus Kommune igangsatte den 17. januar 2024. Her afprøver kommunen et genbrugssystem, hvor bl.a. caféer og restauranter i Aarhus får muligheden for at tilbyde kunder takeaway i genbrugsemballage, der efter brug returneres i returautomater, indsamles, vaskes og redistribueres til takeaway-stederne. Projektet forventer en 130 tons reduktion i affald i offentlige skraldespande årligt.
Økonomisk udfordring: Skalering er afgørende
Der ligger dog en økonomisk udfordring i genbrugsemballage. Genbrugsemballage er i dag dyrere end engangsemballage især hvis man kun kigger på det nuværende pilotprojekt i Aarhus Kommune. Hvis man derimod forestiller sig et nationalt system, ser det bedre ud.
Bliver initiativer som pantsystemet i Aarhus Kommune udvidet til at omfatte hele Danmark, er det muligt at reducere omkostningerne, viser analysen, og det er en fordel, understreger Louise Lerche-Gredal, adm. direktør, Plastic Change:
"I dag er det miljøet og klimaet, der betaler en høj pris for brug-og-smid-væk-kulturen. Derfor er omstillingen fra engangsbrug til genbrug en bunden opgave, hvor storskala genbrugssystemer spiller en afgørende rolle. Jo større system, jo større reduktioner af affald og drivhusgasser - og jo bedre er forudsætningerne også for brugerne, virksomheder og myndigheder."
Et nationalt system er kun 36 procent dyrere end engangsemballage, og omkostningsforskellen kommer ned på 19 procent, hvis omkostninger til affaldshåndtering og emissioner, som hører til ved engangsemballage, medregnes. Med yderligere optimering forventes det, at genbrug kan konkurrere med engangsbrug økonomisk.
Den pointe bakker Peter Jameson op:
”Ønsker vi de positive effekter ved at reducere Danmarks samlede affaldsproduktion, er det essentielt at investere, udvikle og skabe incitament for skalering af genbrugsemballage. Her taler vi om teknisk optimering, tilskud til genbrugssystemer samt gentænkning af emballageafgifter, som reflekterer de miljømæssige konsekvenser. Gør man det, kan vi komme endnu lavere end 17 procent,” siger Peter Jameson.
Dertil peger han på, at potentialet i det cirkulære pantsystem rækker langt ud over takeaway-emballage. Dette system kan med fordel udvides til at omfatte en bred vifte af genbrugsområder, herunder tøj, møbler, elektronik, bilindustrien og medicin, hvor det kan tjene som en model for bæredygtig genanvendelse.
Læs hele analysen HER. Billeder og grafiske illustrationer er vedhæftet til fri brug i forbindelse med nyheden.
Kontakter
Rikke KyndePublic Relations & CommunicationsBoston Consulting Group
Tlf:+4591346525kynde.rikke@bcg.comBilleder
Om Boston Consulting Group (BCG)
Boston Consulting Group er en global konsulentvirksomhed med kontorer i over 100 byer fordelt på 50 lande, herunder Danmark. BCG’s 30.000 konsulenter samarbejder med erhvervs- og samfundsledere om at løse deres vigtigste udfordringer og gribe deres største muligheder. BCG var frontløberen inden for forretningsstrategi ved sin grundlæggelse i 1963. I dag samarbejder BCG med sine klienter om transformationer, der gavner alle interessenter, og som styrker kunders vækstmuligheder, grønne konkurrencemæssige fordele og positive samfundsbidrag.
Om Plastic Change
Plastic Change er en dansk miljøorganisation, der arbejder for en verden uden plastikforurening og uden overforbrug af jordens ressourcer. Organisationen indsamler og deler viden om konsekvenserne ved den stigende plastforurening, peger på effektive løsninger og engagerer befolkningen gennem undervisning. Politisk advokerer organisationen for ambitiøs grøn lovgivning, både nationalt og internationalt.
Følg pressemeddelelser fra Boston Consulting Group
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Boston Consulting Group
Black Friday nærmer sig – hvordan skal forhandlere tiltrække forbrugerne?27.11.2024 07:53:00 CET | Pressemeddelelse
Danske forhandlere står over for en udfordrende Black Friday, da forbrugerne i højere grad fokuserer på pris, værdi og kvalitet. Ifølge BCG’s globale rapport “Black Friday 2024” vil 75 pct. af forbrugerne udnytte tilbuddene i forbindelse med salgshøjtiden, ofte med hjælp fra GenAI til at finde de bedste. Danskerne prioriterer essentielle varer såsom tøj, personlig pleje, hvidevarer og legetøj, og de vælger i stigende grad onlinekanaler for bekvemmelighed og bedre tilbud.
Fhv. toppolitiker bliver seniorrådgiver i BCG30.10.2024 07:55:00 CET | Pressemeddelelse
Morten Helveg Petersen tiltræder som seniorrådgiver i det internationale konsulenthus Boston Consulting Group (BCG). Morten kommer med over 20 års erfaring inden for energipolitik fra både Danmark og EU. I BCG skal han blandt andet bidrage til rådgivning om energimarkeder, europæisk konkurrencedygtighed samt infrastruktur. Morten har siddet i to perioder i Europa-Parlamentet fra 2014-2024, hvor han blandt andet sad som næstformand for Udvalget for Industri og Energi. I dag sidder han i bestyrelser for flere virksomheder inden for energi- og infrastruktursektoren. Morten bringer dermed en stor ekspertise inden for energi, industriel konkurrenceevne og regulativer inden for dekarbonisering.
Ny forbrugeranalyse: Danskerne skærer ned på forbruget – trods høj tillid til økonomien23.10.2024 15:07:36 CEST | Pressemeddelelse
Selvom danskerne er blandt de mest optimistiske i Europa, både hvad angår landets økonomi og deres personlige situation, ser vi en enorm prisfølsomhed og et tydeligt fald i forbruget. Faktisk har danskerne i 2024 skåret ned på udgifterne på tværs af alle kategorier bortset fra dagligvarer og håndkøbsmedicin. Det viser en ny forbrugeranalyse fra det internationale konsulenthus Boston Consulting Group (BCG), offentliggjort den 22. oktober 2024.
Konkurstallet er på sit højeste i ti år – virksomheder er nødt til at transformere for at overleve6.6.2024 12:25:19 CEST | Pressemeddelelse
Konkursraten er på sit højeste niveau i ti år. Mere end én ud af fire - 27 procent - nordiske virksomheder skal gennemgå en forretningstransformation for at overleve. Det viser en ny analyse fra Boston Consulting Group.
Kvinder foran i GenAI-adoptionen: En mulighed for at mindske kønskløften28.5.2024 08:43:41 CEST | Pressemeddelelse
Kvinder er på niveau med og i nogle tilfælde endda en smule foran mænd i adoptionen af GenAI. Syv ud af ti kvinder siger, at de anvender et GenAI-værktøj på jobbet mindst én gang om ugen. En ny rapport fra Boston Consulting Group viser et potentiale for, at teknologien kan være med til at reducere kønskløften.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum