HOFOR: Regeringsudspil om CO2-fangst er skruet godt sammen

HOFOR ser gode perspektiver i regeringens udspil til langsigtede rammevilkår for CO2-fangst i forsyningssektoren, der er offentliggjort onsdag. Udspillet sikrer, at forsyningsselskaber kan investere i CCS. Det er et centralt og nødvendigt element i en lovgivning, der gør, at HOFOR kan gå videre med planerne om fangst af biogen CO2. HOFOR mener dog, at det er afgørende, at lovforslaget fremskyndes.

Luftfoto af Amagerværket
På Amagerværket er det muligt at fange op mod 1 mio. ton CO2 - HOFOR er i gang med planerne.

”Udspillet er godt nyt for den grønne omstilling i Danmark. Der er er blevet lyttet til HOFOR og andre relevante aktører i energisektoren. Vi er nu kommet et stort skridt nærmere ift. rammerne for CCS og kan med dem i bagagen fortsætte vores målrettede indsats for at fange og lagre CO2 fra Amagerværket,” siger Gorm K. Elikofer, direktør for energi i HOFOR.

Styrker muligheden for at nå markante mål

Det er rammerne for finansiering af et CO2-fangstanlæg, der er den store positive ændring for forsyningsselskaberne.

“Udspillet betyder, at forsyningsselskaberne får mulighed for finansiering gennem sparede omkostninger fra køb af CO2-kvoter, salg af klimakreditter og salg af CO2 til anvendelse – f.eks. til grønne brændstoffer. Det er vi glade for, og dermed kan vi køre videre med vores forretningsmodel, hvor vi er i gang med at finde en partner, så vi sammen kan indhegne risikoen for fjernvarmekunderne,” siger Gorm K. Elikofer.

HOFOR opfordrer til, at lovforslaget kommer til at træde i kraft tidligere end 1. januar 2025, afhængig af hvornår der skal afgives endeligt bud. Det vil give selskabet sikkerhed for hurtigt at finde den nødvendige forretningspartner, så man kan byde på statens tilskudspulje og stå klar med et anlæg i 2029 - hvis man vinder det statslige udbud.

”I forhold til tidsplanen er det vigtigt, at lovforslaget er vedtaget hurtigt, hvis der først skal afgives et endeligt bud efter ikrafttrædelsen af lovforslaget. Ved at fange og lagre vores CO2 – i stedet for at udlede den i atmosfæren – bidrager vi markant til Københavns Kommunes mål om at blive klimapositiv i 2035. Og til, at Danmarks samlede udledninger kommer tættere på regeringens 2030-mål om en reduktion i CO2-udledningen på 70 pct.,” siger Gorm Elikofer.

Oplagt at fange CO2 fra Amagerværket

Amagerværket er Danmarks største kilde til biogen CO2, og HOFOR kan fjerne op mod 1 mio. tons biogen CO2 og dermed skabe negative emissioner. CO2-fangst og lagring er imidlertid blot et af flere redskaber, HOFOR anvender for at gøre fjernvarmen mere bæredygtig. Forsyningsvirksomheden arbejder også med at udrulle andre nye varmeproduktions-teknologier, som f.eks. store varmepumper og elkedler.

”Disse teknologier vil løbende komme til at fylde mere i vores flerstrengede fjernvarmeforsyning og føre til, at biomasse gradvist udfases.  Da Amagerværket er den største kilde i landet til biogen CO2-udledning, er det oplagt at indfange så meget CO2 som muligt på netop dette kraftvarmeværk,” siger Gorm Elikofer.

Luftfoto af Amagerværket
Portræt af Gorm K Elikofer, direktør for Energi i HOFOR
Gorm K Elikofer, direktør for Energi i HOFOR

HOFOR A/S er Danmarks største lokale forsyner, der sørger for vand, varme, bygas, fjernkøling og afledning af spildevand for flere end 1 million mennesker i hovedstadsområdet. Vi opfører vindmøller og solcelleparker, der leverer energi til et grønnere Danmark. Sammen med vores otte ejerkommuner skaber vi bæredygtige byer med fokus på skybrudsprojekter, energioptimering og udvikling af fremtidens forsyningsløsninger. Vi tager ansvar og arbejder tæt sammen med vores kunder, universiteter, erhvervsliv og myndigheder. Vi har over 150 års erfaring, 1.500 ansatte og en årlig omsætning på over 6 milliarder kroner.