Eksplosion i antallet af atypiske ansættelser er drevet af unge og udlændinge

Antallet af honorarbetalte arbejdere er steget voldsomt inden for transport, kommunikation og information, viser rapport fra den europæiske tænketank FEPS. Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE) har bidraget til rapporten. Også antallet af enkeltmandsvirksomheder har været i kraftig vækst. Meget af væksten kan tilskrives platformsvirksomheder som Wolt.

Wolt-bud foran restaurant ved aftentid
Platformsvirksomheder har vundet udbredelse i Danmark, og mange af dem, der arbejder for dem, har atypiske ansættelsesforhold. Kun til redaktionelt brug

ARBEJDSMARKED

Udbredelsen af platformsvirksomheder har været støt stigende de senere år. Mange platformsvirksomheder aflønner via honorarer eller til enkeltmandsvirksomheder frem for at ansætte medarbejdere til at levere deres service, og netop disse jobtyper har i nogle brancher været i kraftig vækst i de senere år.

Det viser ny rapport fra FEPS, Foundation for European Progressive Studies, med bidrag fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.

Antallet af enkeltmandsvirksomheder i branchen ”andre post- og kurertjenester” er steget med 150 procent i forhold til 2020, hvor der var omkring 1.300. I 2023 var tallet vokset til 3.200 enkeltmandsvirksomheder. En stor del af stigningen kan direkte forbindes til Wolt.

”Eksplosionen i soloselvstændige stammer i vid udstrækning fra platformsvirksomhederne. Og tidligere afgørelser på området peger i retning af, at de i virkeligheden slet ikke er selvstændige,” siger Kristoffer Lind Glavind, som er senioranalytiker i Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.

Mange unge og udlændinge i udsatte jobtyper

Også antallet af honorarbetalte arbejdere er steget i enkelte brancher. Det gælder inden for brancherne transport, kommunikation og information.

På fem år er antallet af honorarbetalte i disse brancher mere end fordoblet fra 5.320 i 2017 til 11.610 personer i 2022.

Som honorarbetalt får man kun løn for den tid, man arbejder. Så i perioder med sygdom har man ingen indkomst, ligesom man ikke har betalt ferie. Den store stigning er primært sket blandt unge under 30 år, og to tredjedele af dem er udlændinge.

”Honorarbetalte har generelt ikke samme sikkerhedsnet som lønmodtagere. Når vi kan se, at der er mange udlændinge og unge under 30 år, der arbejder på den måde, kan det skyldes, at netop disse grupper ikke har så mange alternativer og måske har lavere kendskab til deres rettigheder,” siger Kristoffer Lind Glavind.

”Som lønmodtager har man en række rettigheder som løn under sygdom, arbejdsskadeforsikring og feriepenge. Det har man ikke som atypisk ansat, og derfor er det et problem, hvis de jobtyper for alvor vinder indpas,” siger Kristoffer Lind Glavind

”Vi ser ikke nogen tendens til, at antallet af atypiske ansættelser stiger generelt i Danmark, men inden for visse brancher er stigningen markant, og det stiller potentielt de berørte mennesker i en svagere position,” siger Kristoffer Lind Glavind.

Læs rapporten her

Udvalgte resultater fra rapporten

• De seneste tre år er antallet af soloselvstændige steget med 150 procent inden for kurertjenester, og ifølge data fra Virk.dk er en stor del af dem knyttet til platformsvirksomheden Wolt.
  • Samtidig er antallet af honorarmodtagere inden for branchen ”transport, information og kommunikation” fordoblet i perioden 2017-2022. Fra under 6.000 personer til knap 12.000 personer.
  • Stigningen i de nævnte brancher er især drevet af personer under 40 år, og cirka to tredjedele af stigningen er drevet af udlændinge.
  • Overordnet har antallet af honorarmodtagere i Danmark dog ligget stabilt, og der ses ikke en tilsvarende stigning i andre brancher.
  • Platformsvirksomheder har gennemsnitligt en forholdsvis kort levetid, og derfor er der behov for mere transparens og hurtigere indgriben, hvis der skal sikres ordentlige arbejdsforhold.

Læs rapporten her