Ny robot kan forkorte behandlingstid for gigtpatienter

En ny robot på Dansk Gigthospital kan blive en hjælp for patienter med leddegigt.

En patient prøver robotten Arthur.
En patient prøver robotten Arthur. Kia Preethi Skov-Sørensen, Center for Viden om Gigt

Robotten, der kaldes Arthur, kan ultralydsscanne hænder på patienter med leddegigt og se, om deres sygdom skulle være blusset op igen.

Torsdag den 18. januar bliver Arthur officielt indviet på Dansk Gigthospital og Center for Viden om Gigt i Sønderborg. Robotten kan blive en stor hjælp for gigtpatienter.

Patienterne oplever nemlig ofte, at der er ventetid, når en reumatolog står med opgaven. Så håbet er, at Arthur kan være med til at give en hurtigere behandling.

Robotten scanner patienterne for om der er en opblussen af deres sygdom, hvorefter den genererer en rapport som gigtlægerne bruger til hurtigt  at vurdere, om der skal behandles og eventuelt justeres i medicinen.

"Arthur kommer til at blive en del af flere forskningsprojekter. Vi vil forske i robottens styrker og svagheder ved at bruge kunstig intelligens til at vurdere, om der er aktivitet i patienternes leddegigt," siger professor, ledende overlæge og forskningsleder i Center for Viden om Gigt Oliver Hendricks.

"Jeg forventer, at vi med Arthurs kunstige intelligens og rapport kan hjælpe patienterne hurtigere,” siger han

Og netop hurtigere behandling er der brug for, siger Gigtforeningens direktør, Mette Bryde Lind.

”Vi mangler desværre reumatologer. Det betyder, at patienterne ikke får stillet en diagnose eller justeret deres behandling så hurtigt, som vi kunne ønske os. Nu får vi en hjælpende robotarm fra Arthur. Robotten er et fantastisk supplement, så flere kan få en hurtig afklaring og dermed den rette behandling. Det vil have stor betydning for det enkelte menneske”, siger hun.

Dansk Gigthospital har modtaget en donation på 1 mio. kroner fra Fabrikant Mads Clausens Fond, som har gjort det muligt at anskaffe Arthur.

Omkring 50.000 mennesker i Danmark har leddegigt. Der er mere end 1.300 nye tilfælde af leddegigt hvert år. Det svarer til mere end tre nye tilfælde hver dag.

Om Dansk Gigthospital og Center for Viden om Gigt

Dansk Gigthospital er Danmarks eneste privatejet gigthospital inden for behandling, rehabilitering og forskning i gigtsygdomme. Center for Viden om Gigt har fokus på at forbedre patienternes livskvalitet og fremskynde diagnosticeringsprocessen. Sammen arbejder Dansk Gigthospital og Center for Viden om Gigt dedikeret på at finde nye og innovative løsninger til gavn for gigtpatienter i hele landet. Dansk Gigthospital modtager patienter fra hele landet.

Læs mere om forskningen på her