Fors A/S vil tilbyde fjernvarme i fire nye områder af Roskilde Kommune

Naturgassen skal udfases. Derfor skal ejere af et naturgasfyr inden for overskuelig fremtid tage stilling til en ny varmekilde. Størstedelen af Roskilde by har allerede fjernvarme, og nu vil Fors A/S gerne tilbyde grøn, fremtidssikret fjernvarme i yderligere fire områder i Roskilde Kommune.

Folketinget har en ambition om, at det skal være slut med gas i de danske boliger i 2035. Da gaspriserne tog på himmelflugt i 2022, steg efterspørgslen på andre varmekilder, fx fjernvarme, markant. Og det med god grund. Fjernvarme er nemlig en kollektiv varmeløsning, hvis fleksibilitet gør den ideel som led i den grønne omstilling.

I dag har to ud af tre danske ejendomme allerede fjernvarme, og nu har Jyllinge, Viby, Snoldelev og Gadstrup samt St. Valby og Ågerup også mulighed for at tilmelde sig en fremtidssikret opvarmningsform. Fors A/S har nemlig netop åbnet for tilmelding til de fire områder.

”Fjernvarme er en stabil, kollektiv varmeløsning, som løbende kan justeres til det mest miljørigtige og mest økonomisk fordelagtige varmeproduktion. Argumenterne er med andre ord både gode og mange, og vi håber derfor på opbakning til fjernvarmen i de fire områder i Roskilde Kommune. Det er nu, der skal udvises rettidig omhu, som ruster os bedre til at håndtere fremtidige energikriser som den, vi oplevede i 2022,” siger Camilla Hay, programleder for fjernvarme i Fors A/S, og uddyber:

”For godt et års tid siden var det virkelig ikke sjovt at være gaskunde, og de fleste blev overrumplede af de pludseligt meget høje gaspriser. Mange ville dengang ønske, de allerede havde droppet gasfyret derhjemme. Dét vindue er nu. Selvom gaspriserne lige nu ikke er i nærheden af dem, vi så i 2022, er det nu, der skal handles, mens muligheden er der.”

Borgmester Tomas Breddam (S) hilser også udsigten til mere fjernvarme i Roskilde Kommune velkommen:

”Her i kommunen har vi sat os et mål om en CO2-neutral el- og fjernvarmeforsyning i 2030. Tilbuddet om fjernvarme skal ses i den sammenhæng. Men som boligejer handler det også om andet end at bekæmpe klimaforandringer. Det er også en mulighed for at få en stabil og fremtidssikret varmekilde.”

Godkendelse af fjernvarmeprojekterne forudsætter en tilslutning på 70 %. Opnår et område ikke 70 % tilslutning, går Fors A/S ikke videre med projektet. Fors A/S har på nuværende tidspunkt ikke konkrete planer om at gentilbyde fjernvarme i områder, der ikke i første omgang opnår tilstrækkelig tilslutning.

Sammen med Roskilde Kommune inviterer Fors A/S til online informationsmøde tirsdag den 30. januar 2024 kl. 19. Her kan man, hjemme fra sofaen, høre mere om projekterne og stille spørgsmål til både Fors A/S og Roskilde Kommune om fjernvarme, priser, processen og alt derimellem. Læs mere om informationsmødet på fors.dk/onlineinfo.

Fakta

• De fire nye områder i Roskilde Kommune, der nu har mulighed for at tilmelde sig fjernvarme, er Jyllinge, Viby, Snoldelev og Gadstrup samt St. Valby og Ågerup.
  • Det er muligt for grundejere i de fire områder at tilmelde sig fra nu og frem til den 1. maj 2024 på fors.dk/tilmelding-til-fjernvarme.
  • Grundejerne i de berørte områder vil løbende modtage information om projektet fra Fors A/S, så de kan træffe en beslutning om fjernvarme på et oplyst grundlag.
  • Godkendelse af fjernvarmeprojekterne forudsætter en tilslutning på 70 %.
    • I Jyllinge svarer 70 % til 1.518 tilmeldinger
    • I Viby svarer 70 % til 1.152 tilmeldinger
    • I Snoldelev og Gadstrup svarer 70 % til 750 tilmeldinger
    • I St. Valby og Ågerup svarer 70 % til 494 tilmeldinger

Mette Ryberg HerskindPresse- og kommunikationschefPresse & Kommunikation

Tlf:51841446mrh@fors.dk

Om Fors A/S

Hos Fors A/S arbejder vi hver dag for at sikre, at naturen forbliver grøn, luften frisk og vandet rent. Vi leverer vand og fjernvarme samt renser spildevand i vores tre ejerkommuner: Roskilde, Holbæk og Lejre. Derudover indsamler vi affald og driver genbrugspladser i Holbæk Kommune. Vi bestræber os på at inddrage, hjælpe og informere vores kunder, så vi sammen kan løfte opgaven om en grønnere fremtid, hvor naturen er i balance.

Vi er ISO-certificerede, hvilket sikrer sammenhæng mellem strategi, politikker, procedurer og konkrete handlinger. Læs mere om vores ISO-certificering her.