Fjern sne og is uden at skade miljøet

Vejsalt er skidt for både grundvand, flisebelægning, bygninger, træer og hundepoter, og flere kommuner forbyder eller opfordrer derfor til helt at undgå det. Vil man have et mere miljøvenligt alternativ, kan man gå efter svanemærkede tømidler.

Fjern sne og is uden at skade miljøet ved at bruge svanemærket tømiddel

Det kolde januarvejr medfører isglatte veje, fortove og indkørsler – og hårdt arbejde for husejere, der er forpligtede til at rydde sne og sørge for, at der ikke er glat på områder, hvor andre færdes. Mange danskere bruger vejsalt til at fjerne is, og det estimeres ifølge GEUS, at der i Danmark bliver spredt omkring 300.000 tons vejsalt hvert eneste år. Men der er faktisk alternativer til det miljøskadelige glatførebekæmpelsesmiddel.

- Tømidler med Svanemærket skal leve op til en række skrappe krav til miljø, klima, sundhed og kvalitet. Det sikrer et produkt, som er mindst lige så effektivt som vejsalt, men som ikke ødelægger grundvandet, skader træer og planter, giver ømme hundepoter eller sætter grimme rande på fodtøjet, siger Rina Ronja Kari, marketing- og kommunikationschef i Miljømærkning Danmark.

Svanemærkede tømidler fjerner is på flade arealer og hindrer ny isdannelse – præcis som vejsalt, men de er mere skånsomme for både natur og miljø. Det skyldes bl.a. skrappe krav til brugen af kemikalier og tungmetaller, som kan være skadelige for mennesker og miljø, og tømidlet må ikke være baseret på kloridholdige salte, som skader træer og planter. Svanemærkede tømidler er samtidig biologisk letnedbrydelige, og der er også stillet krav om, at tømidlerne skal være effektive.

5 gode grunde til at vælge et svanemærket tømiddel:

• Smelter isen mindst lige så effektivt som vejsalt.
  • Er mere miljøvenligt og ødelægger ikke grundvandet.
  • Skader ikke træer, hække og andre planter.
  • Er mildere over for fliser, bygninger og metaller på fx biler og cykler.
  • Giver ikke ømme hundepoter.

FAKTA

Også kommuner, der anvender store mængder af snebekæmpelsesmidler, kan med fordel anvende svanemærket tømiddel og dermed skåne miljøet for det skadelige vejsalt.

Vejsalt har desuden vist sig at have begrænset virkning og ikke kunne smelte isen, når temperaturen når under minus 10 grader. Der findes svanemærkede alternativer, der markedsføres til at virke ned til -18/-19 grader.

Furesø Kommune bruger bl.a. svanemærkede produkter til at bekæmpe is og sne, hvilket blev fremhævet, da kommunens gartnere modtog Bytræprisen 2023.

Svanemærkets krav til tømidler er netop blevet strammet. De nye kriterier blev lanceret i december 2023 og omfatter tømidler til at fjerne is og sne på flade områder, forhindre yderligere isdannelse eller opretholde friktion på fx landingsbaner i lufthavne, veje, broer og cykelstier.

Se kravene her: https://www.svanemaerket.dk/krav/tomidler-063

Her kan du finde svanemærkede tømidler

Se udvalget af svanemærkede tømidler her:

OM SVANEMÆRKET

Svanemærket er det officielle nordiske miljømærke, som gør det enkelt for forbrugere, virksomheder og det offentlige at bidrage til den grønne omstilling. Svanemærket er holistisk og ser på alle relevante miljøparametre i hele produktets livscyklus. På den måde fremmer Svanemærket cirkulær økonomi, effektiv brug af ressourcer og biodiversitet – og reducerer klimabelastningen og brugen af skadelige kemikalier. Svanemærket er en af verdens skrappeste miljøcertificeringer – og det mest kendte miljømærke i Norden. Læs mere på https://www.svanemaerket.dk/forbruger

Fjern sne og is uden at skade miljøet ved at bruge svanemærket tømiddel