Få dit lastbilkørekort på AMU kurser

Drømmer du om at blive lastbilchauffør eller udvide dine kompetencer som chauffør? Så er mulighederne mange indenfor netop dette jobfelt.

Foto : Pexels

Der er dog gældende regler, som skal følges for bl.a. at køre med transportgods både i Danmark og indenfor EU. Derfor skal du have den rette uddannelse for at måtte køre på landevejene.

Har du overvejet en uddannelse som lastbilchauffør?

Har du ikke allerede et lastbilkørekort, så tilbydes der løbende kurser, som du kan tage. Du kan have et ønske om et jobskifte, eller du har måske været ledig i en periode, og du overvejer nu et nyt jobfelt.

Mulighederne er mange indenfor chauffør-området, og det er også muligt at erhverve andre kørekort end lastbilkørekortet via Trafikskolen. Hvis du har været ledig i en længere periode, kan der endda være økonomisk hjælp at hente, som du kan undersøge i samråd med dit jobcenter.

EU Efteruddannelse for chauffører, som har lastbilkørekort

Som allerede etableret lastbilchauffør er der regler på området, som du skal følge. Det er regler og love, som følger med et erhvervet EU-bevis, der kræves for at køre med transportgods i Danmark og EU.

Disse regler og love justeres løbende afhængigt af markedet, og derfor skal et tidligere erhvervet EU-bevis til tider generhverves. Dette gælder for alle lastbilchauffører – gamle som nye. Derfor skal transportfirmaer følge med på området, så lastbilchaufførerne kan komme lovligt rundt med transportgods både i Danmark og indenfor EU.

Livet som lastbilchauffør

Livet som lastbilchauffør kræver udover et lastbilkørekort overholdelse af deadlines. Men også gode kommunikationsevner er en fordel, da man er ansigtet for forskellige firmaer. Her møder man dagligt kunder, kollegaer, men også myndighedsfolk.
Dertil skal man have øje for de små detaljer, da man kører med vigtige papirer, som også kan indbefatte lovkrav og lignende ved særligt og farligt gods.

Som lastbilchauffør skal man være psykisk og fysisk robust, da jobbet kan kræve mange timer på forskellige, men også krævende strækninger. Det betyder, at man skal være bevidst om trafikregler – særligt hvis man kører i udlandet, og at man skal kunne tilpasse sin kørsel til forskellige forhold.

Eventyr i blodet

Som lastbilchauffør bør man nok have lidt eventyr i blodet. Man kan være meget alene på vejene, men man får dog en mulighed for at se en del af verden, som man ellers ikke havde mulighed for.

Træpiller: Fra affaldstræ til varme i hjemmet22.5.2024 12:05:34 CEST | Pressemeddelelse

I disse tider bliver der mere og mere fokus på at undgå spild af enhver art – og den tendens omfatter i sagens natur en hel del ting, som almindeligvis betragtes som affald. Tag f.eks. møbelindustrien og produktionen af andre trævarer. Træer og træ har deres egne, naturlige former, som kun sjældent stemmer overens med de formål, vi mennesker bruger det til. Ergo må det skæres til, og et hurtigt blik indenfor i en produktionshal inden for træindustrien afslører, hvor store mængder "affaldstræ", der produceres sideløbende med træmøbler, gulvbrædder, planker, bjælker og utallige andre trævarer. Men heldigvis kan de enorme mængder resttræ bruges til noget fornuftigt: de kan laves til træpiller. Træ: Menneskehedens første brændsel Træ er den første type brændsel, menneskehedens spirende civilisation tog i brug, og indtil for små 200 år siden var det stort set den eneste. Nu er der kommet mange flere til (desværre med visse negative konsekvenser), men træ er stadig flittigt brugt i såkaldt m

LinkConcept lancerer ny side om Formel 1 i Canada15.5.2024 09:17:39 CEST | Pressemeddelelse

Vejle, Danmark – LinkConcept, en førende digital marketing- og webudviklingsvirksomhed, annoncerer stolt lanceringen af deres nyeste webprojekt, https://formule-1.ca/. Denne nye side er dedikeret til Formel 1-fans i Canada og tilbyder omfattende dækning af sporten, fra løbsresultater og nyheder til baggrundsartikler og analyser. O Den nye hjemmeside er designet med brugervenlighed og engagerende indhold i centrum. https://formule-1.ca/ sigter mod at blive den foretrukne ressource for canadiske Formel 1-entusiaster ved at tilbyde: Opdaterede Nyheder: Daglige opdateringer om de seneste begivenheder inden for Formel 1, herunder teammeddelelser, kørerskift og teknologiske fremskridt. Løbsdækning: Detaljerede rapporter fra hver Grand Prix-weekend med liveopdateringer, resultater og højdepunkter. Analyse og Baggrund: Ekspertanalyser af løb og sæsonforløb, samt dybdegående artikler om sportens historie og fremtidige udviklinger. Eksklusivt Indhold: LinkConcept planlægger løbende at udvide htt