Få dit lastbilkørekort på AMU kurser

Drømmer du om at blive lastbilchauffør eller udvide dine kompetencer som chauffør? Så er mulighederne mange indenfor netop dette jobfelt.

Foto : Pexels

Der er dog gældende regler, som skal følges for bl.a. at køre med transportgods både i Danmark og indenfor EU. Derfor skal du have den rette uddannelse for at måtte køre på landevejene.

Har du overvejet en uddannelse som lastbilchauffør?

Har du ikke allerede et lastbilkørekort, så tilbydes der løbende kurser, som du kan tage. Du kan have et ønske om et jobskifte, eller du har måske været ledig i en periode, og du overvejer nu et nyt jobfelt.

Mulighederne er mange indenfor chauffør-området, og det er også muligt at erhverve andre kørekort end lastbilkørekortet via Trafikskolen. Hvis du har været ledig i en længere periode, kan der endda være økonomisk hjælp at hente, som du kan undersøge i samråd med dit jobcenter.

EU Efteruddannelse for chauffører, som har lastbilkørekort

Som allerede etableret lastbilchauffør er der regler på området, som du skal følge. Det er regler og love, som følger med et erhvervet EU-bevis, der kræves for at køre med transportgods i Danmark og EU.

Disse regler og love justeres løbende afhængigt af markedet, og derfor skal et tidligere erhvervet EU-bevis til tider generhverves. Dette gælder for alle lastbilchauffører – gamle som nye. Derfor skal transportfirmaer følge med på området, så lastbilchaufførerne kan komme lovligt rundt med transportgods både i Danmark og indenfor EU.

Livet som lastbilchauffør

Livet som lastbilchauffør kræver udover et lastbilkørekort overholdelse af deadlines. Men også gode kommunikationsevner er en fordel, da man er ansigtet for forskellige firmaer. Her møder man dagligt kunder, kollegaer, men også myndighedsfolk.
Dertil skal man have øje for de små detaljer, da man kører med vigtige papirer, som også kan indbefatte lovkrav og lignende ved særligt og farligt gods.

Som lastbilchauffør skal man være psykisk og fysisk robust, da jobbet kan kræve mange timer på forskellige, men også krævende strækninger. Det betyder, at man skal være bevidst om trafikregler – særligt hvis man kører i udlandet, og at man skal kunne tilpasse sin kørsel til forskellige forhold.

Eventyr i blodet

Som lastbilchauffør bør man nok have lidt eventyr i blodet. Man kan være meget alene på vejene, men man får dog en mulighed for at se en del af verden, som man ellers ikke havde mulighed for.

Få de nyeste om Nordjylland på Fjordavisen.nu17.7.2024 12:43:17 CEST | Pressemeddelelse

Nordjylland er en region rig på kultur, historie og naturskønne landskaber. For beboere og interesserede i denne del af Danmark er det vigtigt at holde sig opdateret om lokale nyheder og begivenheder. Fjordavisen.nu er en fremragende kilde til at få de seneste nyheder om Nordjylland. Denne artikel vil udforske, hvordan Fjordavisen.nu holder dig informeret og engageret i lokalsamfundet. Lokale Nyheder og Begivenheder Fjordavisen.nu dækker et bredt spektrum af lokale nyheder, fra politiske begivenheder og erhvervsnyheder til kulturelle arrangementer og sportsbegivenheder. Denne omfattende dækning sikrer, at beboere i Nordjylland altid er opdateret med, hvad der sker i deres nærområde. Uanset om det er en ny åbning af en virksomhed, en kulturel festival eller en sportsbegivenhed, kan du finde informationen på Fjordavisen.nu. Kulturelle Arrangementer En af de unikke aspekter ved Nordjylland er dens rige kulturhistorie og de mange kulturelle arrangementer, der finder sted året rundt. Fjorda