Kom til infomøde om vindmøller og solceller i Kirsebærmose

HOFOR inviterer alle interesserede til indledende borgermøde om planerne om en ny energipark i Ringkøbing-Skjern Kommune, der kan producere grøn strøm svarende til cirka 50.000 husstandes forbrug.

Illustration af vindmølle og solceller

HOFOR ønsker at etablere en ny energipark ved Kirsebærmose i Ringkøbing-Skjern Kommune.

Projektet vil bidrage til kommunens og Danmarks ambitioner om energiproduktion uden olie, kul og naturgas, og energiparken vil omfatte både vindmøller og solceller. Tilsammen vil de kunne producere grøn og CO2-fri strøm, der svarer til omkring 50.000 husstandes forbrug – eller dobbelt så mange husstande, som der er i Ringkøbing-Skjern Kommune.

”Det bliver der brug for, for vi skal i fremtiden bruge langt mere grøn strøm i Danmark end i dag – til stadig flere elbiler, fremtidens grønne brændstoffer og elektriske løsninger for opvarmning af boligen,” siger Bent Jørgensen, sektionsleder i HOFOR.

Infomøde fredag 26. januar i Vorgod-Barde Hallen

HOFOR inviterer alle interesserede til informationsmøde om Kirsebærmose Energipark fredag 26. januar klokken 19.00-21.00 i Vorgod-Barde Hallen, Nørlundvej 1.

På mødet vil HOFOR præsentere sig selv og planerne for området. Desuden bliver der redegjort for de rettigheder, man har som nabo til projektet. Herunder skattefri VE-bonus, grøn kommunal pulje og mulighed for erstatning for værditab.

Det vil være muligt at kommentere og spørge ind til projektet. Tilmelding er ikke nødvendig.

Kirsebærmose-projektet er ansøgt i juli 2022, og siden da har Ringkøbing-Skjern Kommune arbejdet på en revision af kommunens retningslinjer for vedvarende energi. Projektet vil forholde sig til de nye retningslinjer, og HOFOR vil indsende en opdateret ansøgning.

Energiparken skal efter planerne bestå af seks vindmøller med en totalhøjde på op til 150 meter. Derudover består anlægget af 118 hektar solceller.

HOFOR A/S er Danmarks største lokale forsyner, der sørger for vand, varme, bygas, fjernkøling og afledning af spildevand for flere end 1 million mennesker i hovedstadsområdet. Vi opfører vindmøller og solcelleparker, der leverer energi til et grønnere Danmark. Sammen med vores otte ejerkommuner skaber vi bæredygtige byer med fokus på skybrudsprojekter, energioptimering og udvikling af fremtidens forsyningsløsninger. Vi tager ansvar og arbejder tæt sammen med vores kunder, universiteter, erhvervsliv og myndigheder. Vi har over 150 års erfaring, 1.500 ansatte og en årlig omsætning på over 6 milliarder kroner.