Konference skal geare virksomhederne til grøn omstilling

Erhvervsfyrtårn Femern inviterer til Fehmarn Link Innovation Conference

Erhvervslivet står overfor stigende udfordringer som en konsekvens af den grønne omstilling.

Derfor har Erhvervsfyrtårn Femern som formål at øge innovationen i danske virksomheder og skabe en dansk styrkeposition indenfor bæredygtigt anlæg og megainfrastruktur.

Partnerne bag Erhvervsfyrtårnet sætter med en konference 7. marts på Engestofte Gods på Lolland fokus på bæredygtigt anlæg og megainfrastruktur, herunder nye materialer, monitorering og automatisering, ny teknologi og optimeret anlægsproces.

”Erhvervsfyrtårnets aktiviteter bygger på innovative samarbejder mellem forsknings- og uddannelsesinstitutioner, bygherrer, konsortier og virksomheder. Fehmarn Link Innovation Conference ønsker at sætte fokus på hvordan innovation af materialer, metoder og processer er en vigtig del af rejsen mod en bæredygtig bygge- og anlægsbranche,” siger direktør Christina Melvang, We Build Denmark.

Deltagerne i Fehmarn Link Innovation Conference præsenteres bl.a. for:

• Hvordan Sund & Bælt arbejder med innovation i relation til de fremtidige danske infrastrukturprojekter.
  • Hvordan de store entreprenører ser på ”virksomhedernes grønne profil” som et afgørende konkurrenceparameter.
  • Hvordan virksomheder arbejder med den grønne omstilling

Derudover bliver der mulighed for at deltage i workshops med fokus på innovative metoder, materialer og processer samt at besøge en udstilling med nye innovative produkter og metoder og selv at afprøve de nyeste teknologier i ”Femern Lab”.

”Grøn omstilling er et fælles ansvar, og virksomhedernes grønne profil er og bliver i stigende grad et vigtigt konkurrenceparameter for små og mellemstore virksomheder i bygge- og anlægsbranchen. Derfor er det vigtigt, at der i hele bygge- og anlægsbranchens fødekæde fra starten er fælles forståelse af, hvad det indebærer. Der tales om grønt alle vegne i samfundet – men mange af os kender ikke til fulde betydningen af, hvad der reelt menes, eller hvordan vi konkret arbejder med at omstille os. Det er det, vi vil sætte fokus på, når vi inviterer til Femern Innovation Conference,” siger direktør Stig Rømer Winter, Femern Belt Development.

Konferencen

Konferencen holdes på Engestofte Gods, Søvej 10, 4930 Maribo 7. marts 2024 kl. 11 – 17 med mulighed for at deltage i netværksmiddag fra kl. 18.00 - 20.30.

Partnerne

Partnerne bag Erhvervsfyrtårn Femern:

DTU, Teknologisk Institut, Odense Robotics, We Build Denmark, Zealand, Roskilde Universitet , Erhvervshus Sjælland og Femern Belt Development.

Konferencepartnere

Projekt ”Femern Belt Innovation” – medfinansieret af Interreg Deutschland-Danmark

Sund & Bælt

Femern Link Contractors

Om Erhvervsfyrtårn Femern

Erhvervsfyrtårn Femern arbejder for bæredygtigt byggeri og erhvervsudvikling med afsæt i Femern Bælt-forbindelsen. Det er ét af de otte lokale erhvervsfyrtårne, som skal være med til at styrke dansk vækst og beskæftigelse samt understøtte udviklingen af de danske styrkepositioner.

Femern Bælt-forbindelsen skal skabe vedvarende vækst, arbejdspladser og eksport på Sjælland og øerne ved at øge attraktiviteten for erhvervsliv og turisme. Samtidig skal viden fra byggeriet fremme, at virksomheder på Sjælland og øerne bliver førende i Europa inden for udviklingen af bæredygtig megainfrastruktur i forbindelse med store infrastrukturprojekter og sikre kvalificeret arbejdskraft til den grønne omstilling.

Bag Erhvervsfyrtårn Femern står en lang række partnere:

Forsknings- og uddannelsesinstitutionerne Teknologisk Institut, Danmarks Tekniske Universitet (DTU), Zealand – Sjællands Erhvervsakademi, Roskilde Universitet (RUC), VUC Storstrøm og erhvervsskolerne i Region Sjælland
Videns- og erhvervsklyngerne WE BUILD DENMARK og Odense Robotics
Erhvervsfremmeaktørerne Erhvervshus Sjælland og Femern Belt Development

Erhvervsfyrtårn Femern er medfinansieret af EU og Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse.