Clever investerer 1 mia. kr. i ladeinfrastruktur i 2024

Med en samlet investering på mere end 1 mia. kr. vil Danmarks største ladeoperatør Clever i 2024 opføre flere end 15.000 nye lademuligheder over hele landet.

Clever kommer til at investere 1 mia. kr. i ladeinfrastruktur i 2024, lyder det fra Casper Kirketerp-Møller, CEO hos Clever PR-foto: Clever

Antallet af elbiler på danske nummerplader er mere end fordoblet fra 2022 til 2023. Ved årsskiftet kørte der flere end 200.000 elbiler på de danske landeveje, og forventningen er, at det tal vil stige med yderligere 100.000 i løbet af 2024.

Ladeoperatøren Clever har siden 2009 investeret mere end 1 mia. kr. i ladeinfrastruktur. Det betyder, at Clever i dag har +30.000 ladepunkter og +600 lynladepunkter fordelt rundt omkring i byen, på landet, ved supermarkedet, på arbejdet og langs motorvejen.

Nu vælger Clever at sætte yderligere fart på udbygning af Danmarks største ladenetværk med en massiv investering på mere end 1 mia. kr. i 2024.

Pengene skal bruges til at opføre 15.000 nye ladepunkter og 500 nye lynladepunkter over hele Danmark, så Clever runder 1.100 lynladepunkter ved udgangen af 2024.

“Det tog 100 år at få de første 100.000 elbiler på vejene. Sidste år rundede vi 200.000. Og den vilde udvikling kommer kun til at tage til i styrke i år. Elbilen er blevet folkeeje. Blandt andet fordi mulighederne for opladning matcher antallet af elbiler på vejene,” siger Casper Kirketerp-Møller, der er CEO hos Clever.

“De næste par år kommer der hundredtusindvis af nye elbiler til, så det er helt afgørende, at infrastrukturen står parat. Det gør den nu. Det gør den også i fremtiden, da Clever altid handler forud for efterspørgslen. Ved at fordoble vores investeringer i danskernes lademuligheder over hele landet, får de mange kommende elbilister mulighed for at lade lige netop dér, hvor de har allermest brug for det," siger Casper Kirketerp-Møller.

Alle skal have mulighed for at lade elbilen

I 2024 kommer Clever til at fokusere på at få udbredt lademuligheder til de danskere, som i dag har udfordringer ved at få opladet deres elbil.

Det gælder eksempelvis de 34 pct. af danskerne, som bor i etagebolig. De står nemlig kun for cirka 15 pct. af de købte elbiler.

“Vi oplever, at danskere i etageboliger gerne vil elbilen. Efterspørgslen er stigende, og den vil kun blive større, når der i løbet af året kommer nye, små elbiler på markedet og brugtvognspriserne falder. Desværre er manglende adgang til ladestandere en stor barriere for, at flere vælger elbilen til. Det skal vi have gjort noget ved. Derfor vil vi udbrede ladeinfrastrukturen til flere danskere, så også folk, der bor i lejlighed, bliver inspireret og motiveret til at tage springet fra fossil- til elbil,” siger Casper Kirketerp-Møller.

Om Clever

Clever er Danmarks største ladeoperatør med flere end 30.000 ladepunkter fordelt omkring i byen, på landet, på arbejdspladsen, ved supermarkedet og langs motorvejene.

.