AU i spidsen for fælleseuropæisk projekt om universiteters frihed
Et nyt internationalt forskningsprojekt skal undersøge truslerne mod frihed i europæisk universitetsforskning og uddannelse. Samarbejdet skal skabe ideer og tiltag, der kan imødegå og afhjælpe de aktuelle udfordringer for universiteternes åbenhed og globale samarbejde.
Forskere fra 38 europæiske lande skal nu tage temperaturen på, hvor godt åbenheden og friheden i universiteternes forskning og uddannelser har det på baggrund af det sidste årtis kriser i EU.
”Igennem det seneste årti har vi set en opkomst af nye nationalismer, geopolitiske forandringer og krige i Europa, der har båret brænde til en mere euroskeptisk opposition. Transformationerne i den politiske verden har vist sig at lægge et stigende pres på den åbenhed, der kendetegner både universiteternes uddannelser og deres forskning,” forklarer lektor Katja Brøgger.
Hun er leder af det nye fælleseuropæiske projekt OPEN, der er forankret på DPU, Aarhus Universitet. OPEN-projektet er et nyt tværfagligt forskningsnetværk (også kendt som en COST Action), der tilbyder mulighed for at bringe forskere og andre aktører sammen på tværs af landegrænser for dermed at styrke Europas kapacitet til at håndtere videnskabelige og samfundsmæssige udfordringer. Projektet forløber over fire år og er finansieret gennem EU's Horizon Europe-program.
Universiteter mellem modsatrettede visioner for Europa
Katja Brøgger peger på, at finanskrisen, den sydeuropæiske gældskrise og migrationskrisen blev afsæt for mere grundlæggende udfordringer af det fælleseuropæiske integrationsprojekt og den liberale globaliseringsdagsorden, der ellers var dominerende i en lang årrække efter murens fald.
”Europas universiteter befinder sig i dag mellem modsatrettede visioner om Europa. På den ene side en fortsat bevægelse mod dybere politisk integration og åbenhed og på den anden en manifestation af de europæiske nationalstater som centrum for politisk suverænitet og social tryghed”, siger Katja Brøgger og fortsætter:
”Hertil kommer EU's sikkerhedspolitiske hensyn i forhold til lande som Rusland og Kina, der ligeledes sætter grænser for den ambition om fuld åbenhed, der ellers kendetegner EU's forskningspolitik. Protektionisme, regionalisme og sikkerhedspolitik udfordrer således åben udveksling med nabolande og samfund udenfor EU. På den måde ser vi en udvikling, der påvirker den akademiske frihed, det internationale engagement og mobiliteten på universiteterne. Vi vil undersøge, hvordan nye nationalismer og geopolitiske spændinger skaber et øget pres på åbenheden af europæisk universitetsuddannelse og forskning, og hvilke implikationer det har for Europas fremtid.”
OPEN COST Action er organiseret i fire arbejdsgrupper, der samler forskere på tværs af lande og fag som fx statskundskab, uddannelsesvidenskab og sociologi, for at udforske den skiftende dynamik mellem universitetet, nationalstaten og det europæiske integrationsprojekt.
Projektet vil gennem videnudveksling og samarbejde styrke europæisk forskning og samarbejde med centrale aktører inden for videregående uddannelse og forskning. Målet er at skabe ideer og tiltag, der kan imødegå og afhjælpe universiteternes aktuelle udfordringer.
Om The OPEN COST Action
The OPEN COST Action er udviklet på baggrund af ’Asserting the Nation’-projekterne ledet af Katja Brøgger og finansieret af Danmarks Frie Forskningsfond gennem en Sapere Aude Forskningslederbevilling og en Inge Lehman-bevilling.
En EU COST Action er et tværfagligt forskningsnetværk, der tilbyder mulighed for at bringe forskere og andre aktører, fx interesseorganisationer, på tværs af lande sammen og dermed styrke Europas kapacitet til at håndtere videnskabelige og samfundsmæssige udfordringer. En COST Action forløber over 4 år og er finansieret gennem EU's Horizon Europe-program.
En COST Action har som strategisk prioritering at fremme excellence, lighed i forskningen, understøtte tværfaglige forskningsgennembrud samt styrke og fastholde unge forskere.
Se mere på COST Actions officielle hjemmeside: https://www.cost.eu/actions/CA22121/ og på The OPEN COST Actions hjemmeside: www.opencostaction.eu
Kontakter
Lektor Katja Brøgger
DPU, Aarhus Universitet
Mail: kb@edu.au.dk
Tlf.: 93508478
OM DPU, Aarhus Universitet
DPU (Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse) er et af de tre institutter ved Faculty of Arts, Aarhus Universitet.
DPU udgør Danmarks største universitetsmiljø for grundforskning og anvendt forskning inden for pædagogik og uddannelse.
Følg pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts
Ny international undersøgelse: Skellet mellem drenge og piger vokser markant i matematik4.12.2024 10:51:25 CET | Pressemeddelelse
En ny rapport fra DPU, Aarhus Universitet, kortlægger resultaterne fra den danske del af den internationale TIMSS-undersøgelse af 4. klasseelevers kompetencer i matematik og natur/teknologi. I matematik er forskellen mellem drenge og piger fordoblet i forhold til tidligere undersøgelser.
Hvordan har udbredelse af internettet forandret barndommen?3.12.2024 12:59:00 CET | Pressemeddelelse
Forældre, politikere, forskere, lærere diskuterer ofte og i forskellige sammenhænge deres bekymringer over, hvordan nettet påvirker børn og unge. ”Men faktisk ved vi meget lidt om den måde, det tidlige internet har formet de måder, børn bruger digitale medier på i dag,” lyder det fra Helle Strandgaard Jensen, lektor i historie på Aarhus Universitet, der med en ny ERC-bevilling nu får mulighed for at gøre os klogere på forandringen af barndommen med udbredelsen af internettet.
Katrine Frøkjær Baunvig ny professor i Grundtvigforskning27.11.2024 10:17:16 CET | Pressemeddelelse
Aarhus Universitet styrker Grundtvigforskningen med Katrine Frøkjær Baunvig som ny professor fra den 1. december 2025. Hun vil kombinere klassisk humanistisk forskning med avanceret teknologi for at skabe nye perspektiver på Grundtvigs forfatterskab og digital kulturarv.
Ny international undersøgelse: Danske skoleelevers IT-kompetencer er blevet markant dårligere12.11.2024 11:39:16 CET | Pressemeddelelse
Siden 2018 er danske 8.-klasseelevers digitale kompetencer blevet væsentligt dårligere. Det viser hovedresultaterne fra ICILS 2023, en omfattende international undersøgelse af teknologiforståelse blandt skoleelever verden over.
Metaldetektorarkæologi som terapi12.11.2024 09:11:49 CET | Pressemeddelelse
Psykisk skadede krigsveteraner finder arkæologiske fund – og veje til bedring. Ny forskning viser, at metaldetektor-arkæologi kan fremme mental sundhed og en bestemt gruppe mennesker ser ud til at have særlig gavn af hobbyen: psykisk skadede krigsveteraner.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum