Eksplosive fragtpriser kan gøre byggeprojekter dyrere

Del

Fragtpriserne er steget med rekordfart de seneste uger og ser ud til at fortsætte, viser dagens nye tal. Det er skidt nyt for både forbrugerne og virksomhederne, der kan risikere at skulle betale mere og vente længere på varerne, lyder det fra TEKNIQ Arbejdsgiverne.

Siden slutningen af december er fragtpriserne på det globale marked steget med 93 procent, viser dagens nye tal fra Freightos’ containerindex.  

Det er skidt nyt for de mange virksomheder og deres kunder, der kan risikere at komme til at betale mere for deres varer, hvis udviklingen fortsætter.  

- Fragtpriserne har en afsmittende effekt på prisudviklingen på de varer, der bliver fragtet. Derfor kan det også sende materialepriserne i vejret, hvis udviklingen fortsætter. Det kan blive rigtig dyrt for de virksomheder, der har givet fastpristilbud til deres kunder, og derfor ikke kan tilpasse sig den aktuelle situation. Helt generelt betyder det, at der vil være behov for en større økonomisk buffer, når der gives tilbud, hvilket gør det dyrere at være forbruger, siger Maria Elisabeth Kjærsgaard-Jensen, økonom i TEKNIQ Arbejdsgiverne, der organiserer store dele af virksomhederne i det tekniske erhvervsliv.  

Fragtpriserne er steget i takt med, at Mærsk besluttede at omdirigere sine containerskibe, efter angreb i Det Røde Hav. I stedet for at bruge Suez-kanalen, skal skibene nu på ubestemt tid sejle syd om Afrika, hvilket er markant dyrere - både i brændstof og transporttid.  

Udviklingen kommer i kølvandet på en længere periode, hvor fragtpriserne har ligget på et relativt lavt niveau. Samtidig har materialepriserne været for nedadgående det seneste år.  

- Vi var på den måde forbi efterdønningerne fra coronatiden med lange leveringstider og flaskehalsproblemer. Og selvom dette er en anden situation, så er det de samme mekanismer, der er i spil i forhold til prisstigninger, vi må forvente at se. Vi kan håbe, at det er et forbigående skvulp der hurtigt går over, men usikkerheder er aldrig godt for prisudviklingen, så vi kan nemt risikere, at stigningerne bider sig fast og forplanter sig videre i systemet, siger Maria Elisabeth Kjærsgaard-Jensen.  

Ved årsskiftet lå det globale fragtprisindeks for en container på 1.341 dollar. I dag er det steget til 2.590 dollar. Det er dog langt fra toppen under corona, hvor prisen kom helt op omkring 11.000 dollar.  

Yderlig info, kontakt: 

Maria Elisabeth Kjærsgaard Jensen, økonom i TEKNIQ Arbejdsgiverne:  77 41 15 75 

Kontakter

Billeder

Maria Elisabeth Kjæsgaard Jensen, økonom i TEKNIQ Arbejdsgiverne.
Maria Elisabeth Kjæsgaard Jensen, økonom i TEKNIQ Arbejdsgiverne.
Download

Om TEKNIQ Arbejdsgiverne

TEKNIQ Arbejdsgiverne – Industri & Installation repræsenterer en stor del af virksomhederne i det tekniske erhvervsliv, der er drivkraften i den bæredygtige og digitale vækst i Danmark. Virksomhederne beskæftiger cirka 55.000 medarbejdere og har en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr

Følg pressemeddelelser fra TEKNIQ Arbejdsgiverne

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra TEKNIQ Arbejdsgiverne

Arbejdsgivere og fagforbund: Fyr op under den faglige stolthed15.4.2024 06:45:00 CEST | Pressemeddelelse

Unge søger i stigende grad efter meningsfulde arbejdsliv, hvor de ikke kun får en løncheck hver måned, men også bidrager til et større formål. Og her har Danmarks faglærte al mulig grund til at ranke ryggen og være stolte over det, de bidrager til samfundet med. TEKNIQ Arbejdsgiverne har derfor taget initiativ til kampagnen “Værdi Hver Dag”, der bliver bakket op af Dansk El-Forbund og Blik- og Rørarbejderforbundet.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye