Forsikringsbranchen: Pas på brandfare, når elcyklen lader op

Batterier til elcykler findes i flere og flere danske hjem, og det kan udfordre brandsikkerheden. Sådan lyder det fra F&P – brancheforeningen for forsikrings- og pensionsselskaberne - der opfordrer danskerne til at behandle batterierne med stor omhu.

Lige nu kører der 300.000 elcykler rundt i Danmark – og kurven kender kun én vej: op. For hver cykel findes et lithium-ion batteri, og det får nu F&P til at råbe vagt i gevær: De mange lithium-ion batterier udfordrer brandsikkerheden, når de skal lades op.

- Det er meget vigtigt, at vi vænner os til de her batterier og til, hvordan man undgår, at de bryder i brand. Forsikringsselskaberne arbejder jo for, at deres kunder er trygge. De her batterier udgør en potentiel brandfare, og derfor er det alfa og omega at forbygge, at de kan være anledning til brande, siger Pia Holm Steffensen, underdirektør i F&P.

Cykelbatterier er komprimeret energi pakket sammen i en meget lille kasse. Og derfor er det voldsomt, hvis – eller når - batteriet bryder i brand. Dels er røgen giftig, dels vil der komme stikflammer ud af batteriet, og dels kan ilden være svær at slukke.

Ifølge nye tal fra Beredskabsstyrelsen og Sikkerhedsstyrelsen blev der i 2021 i Danmark registreret 30 brande, der opstod i et mindre produkt med litiumionbatteri. I 2022 blev der registreret 73 brande, mens der alene i første halvår af 2023 blev registreret 58.

Hele 40 procent af de brande, der brød ud i de mindre personlige transportmidler fra 2018 til 2022, skete under opladning, viser den nye undersøgelse.

- Der bliver flere og flere elcykler, og dermed må vi også regne med flere brande. Derfor sender vi en kraftig opfordring til at omgås batterierne med forsigtighed og oplade dem med omtanke, siger Pia Holm Steffensen.

Gode råde til opladning af elcykler, elektriske løbehjul og segboards

• Brug en oplader, som er beregnet til lige netop din cykel, segboard eller løbehjul.
  • Dæk ikke opladeren til, så den bliver overophedet.
  • Læg aldrig opladeren eller segboard/løbehjul på et brandbart underlag, når du lader op.
  • Hold øje med, at opladeren ikke bliver meget varm, når du lader op. Hvis den gør det, så skift oplader eller batteri ud.

Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring18.6.2024 14:18:57 CEST | Pressemeddelelse

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, hvad man skal være opmærksom på, når man tager afsted på sommerens festivaler? Om indboforsikringen dækker skade på cyklen, hvis man vælter? Og om rejseforsikringen dækker, hvis flyselskabet fx går konkurs? VIGTIG RETTELSE TIL SVAR VEDRØRENDE FESTIVAL - FORSIKRINGEN DÆKKER IKKE OVERSVØMMELSE I TELT.

Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring18.6.2024 14:00:37 CEST | Pressemeddelelse

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, hvad man skal være opmærksom på, når man tager afsted på sommerens festivaler? Om indboforsikringen dækker skade på cyklen, hvis man vælter? Og om rejseforsikringen dækker, hvis flyselskabet fx går konkurs? VIGTIG RETTELSE I SPØRGSMÅL OM FESTIVAL

Ny analyse: Det er blevet dyrere at opstille havvindmøller6.6.2024 18:29:36 CEST | Pressemeddelelse

Danmark har store ambitioner for havvind, som Partnerskab for Havvind støtter op om. En ny analyse viser imidlertid, at på bare to år er det blevet 13 mia. kr. dyrere at opføre en gigawatt havvind som investeringscase. Derfor er det ifølge partnerskabet afgørende, at rammevilkår for fremtidige investeringer fra virksomheder og investorer bliver forudsigelige og konkurrencedygtige – også for at kunne udvikle Danmark som Produktionsland.