Mentechs VD: Att reparera elektronik bör vara vårt förstaval

Mentechs VD Charlotte Mensing deltog i december i en intervju med Sjællandske Mediers affärsmagasin. Hon var en av fyra olika fall som skulle ge sina synpunkter på framtidens anställdas förväntningar på AI och den gröna omställningen. Charlotte Mensing talade om Mentechs stora uppdrag att förlänga livslängden för konsumentelektronik.

Intervju med Sjællandske Mediers affärstidning

I december intervjuades Mentechs VD Charlotte Mensing av Sjællandske Mediers affärstidning. Det gjorde hon tillsammans med tre andra företagsledare. Diskussionen handlade om kraven på framtidens anställda, som är kopplade till AI och grön omställning. Mentech, som är ett grönt IT-företag, värderar den gröna omställningen enormt högt. Det gör de genom att aktivt försöka förlänga livslängden på elektronik genom att reparera dem. De försöker aktivt att jobba bort slit-och-släng-kulturen.

Charlotte Mensing intervjuades och fick fyra breda frågor. Allt diskuterades, från hur idén till Mentech kom till, vad Mentech konkret gör för att arbeta med hållbarhet och vilka deras nästa hållbara steg är. Charlotte talade också om vilka kvalifikationer och inställning man bör ha om man vill göra karriär hos dem.

Det gröna IT-företaget är glada över att få möjligheten att prata om sina många bra initiativ för att bidra till att sätta hållbarhet på dagordningen.

Mentech förlänger livslängden på elektronik

Det gröna IT-företagets kärnverksamhet är att reparera elektronik och förlänga livslängden på elektronik. Detta är särskilt något som Mentech har hyllats för flera gånger, senast när de fick Reparationsprisen 2023.

Charlotte Mensing utvecklar: "Vi är också stolta över att ha fått Reparationsprisen, det är en stor erkännelse som vi är mycket glada över." Hon berättar också i intervjun om det sociala ansvar de tar när det gäller hållbarhet. Mentech har sin Mentech Academy. Det är ett erbjudande som Mentech har till skolklasser, där de bland annat undervisar dem i hållbarhet och reparationskultur.

Charlotte Mensing berättar också om några av de saker som utvecklas hos Mentech. De håller bland annat på att utveckla ett nytt CO2-rapporteringssystem med verifierade data, som ska göra det enkelt för deras kunder att uppfylla rapporteringskraven och därigenom också synliggöra deras insatser när det gäller återvinning och reparation av elektronik.

Mentech-mentaliteten

Mentech-mentaliteten är det som alla Mentechs anställda besitter. Att skapa och bidra till en hållbar framtid är en stor del av Mentech. Det är viktigt att en Mentech-anställd tycker att det är spännande att vara med på resan i ett hållbart företag.

Mentechs VD: Att reparera elektronik bör vara vårt förstaval
Mentech Eco shop, with leaves peaking out.

Andra språk

Följ Mentech A/S

Senaste pressmeddelandena från Mentech A/S

Mentech öppnar 146 Drop-in points i samarbete med Kjell & Company i Norden29.5.2024 12:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Mentech har nu ingått ett samarbete med Kjell & Company för att erbjuda en ny banbrytande "Drop-in"-lösning för smidigare reparationer av elektronikprodukter. Detta samarbete syftar till att skapa en verklig win-win-win-lösning för privatkunder, företag och partners i Sverige och Norge. Genom detta avtal kan kunder nu besöka någon av Kjell & Companys många butiker för att lämna in produkter för reparation, som sedan skickas till Mentech för professionell felsökning, reparation och hantering.

Mentech åpner 146 Drop-in punkter i samarbeid med Kjell & Company i Norden29.5.2024 12:00:00 CEST | pressemelding

Mentech har nå inngått et samarbeid med Kjell & Company for å tilby en ny banebrytende "Drop-in"-løsning for smidigere reparasjoner av elektronikkprodukter. Dette samarbeidet har som mål å skape en reell vinn-vinn-vinn-løsning for privatkunder, bedrifter og partnere i Sverige og Norge. Gjennom denne avtalen kan kunder nå besøke en av Kjell & Companys mange butikker for å levere inn produkter for reparasjon, som deretter sendes til Mentech for profesjonell feilsøking, reparasjon og håndtering.

Mentech åbner 146 Drop-in punkter i samarbejde med Kjell & Company i Norden29.5.2024 12:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Mentech har nu indgået et samarbejde med Kjell & Company for at tilbyde en ny banebrydende "Drop-in"-løsning for smidigere reparationer af elektronikprodukter. Dette samarbejde sigter mod at skabe en reel win-win-win-løsning for privatkunder, virksomheder og partnere i Sverige og Norge. Gennem denne aftale kan kunder nu besøge en af Kjell & Companys mange butikker for at aflevere produkter til reparation, som derefter sendes til Mentech for professionel fejlfinding, reparation og håndtering.