Mentechs administrerende direktør: Å reparere elektronikk skal være vårt førstevalg

Administrerende direktør Charlotte Mensing fra Mentech deltok tilbake i desember i et intervju utført av Sjællandske mediers næringslivsmagasin. Her var hun en av fire ulike tilfeller som skulle gi sitt bidrag angående forventningene til fremtidige ansatte til kunstig intelligens (AI) og den grønne omstilling. Charlotte Mensing uttalte seg om Mentechs store oppdrag med å forlenge levetiden til forbrukerelektronikk.

Intervju med Sjællandske Mediers næringslivsmagasin

Tilbake i desember ble Mentechs administrerende direktør Charlotte Mensing intervjuet av Sjællandske mediers næringslivsmagasin. Dette gjorde hun sammen med tre andre bedriftscaser. Det skulle diskuteres kravene til fremtidens ansatte, som er knyttet til kunstig intelligens og grønn omstilling. Mentech, som er en grønn IT-bedrift, vektlegger den grønne omstillingen ubeskrivelig mye.

Dette gjør de ved å prøve å forlenge levetiden til elektronikk ved å reparere dem. De aktivt motarbeider bruk-og-kast-kulturen.

Charlotte Mensing ble intervjuet, hvor hun fikk fire ulike spørsmål. Det ble diskutert alt fra hvordan ideen til Mentech startet, til hva Mentech konkret gjør for å jobbe med bærekraft og hva deres neste bærekraftige skritt er. Charlotte snakket også om hvilke kvalifikasjoner og innstilling man bør ha hvis man ønsker å bygge karriere hos dem.

Den grønne IT-bedriften er glade for å få muligheten til å snakke om deres mange gode initiativer for å sette bærekraft på dagsordenen.

Mentech forlenger levetiden til elektronikk

Kjernen i den grønne IT-bedriftens virksomhet er å reparere elektronikk og forlenge levetiden til elektronikk.

Dette er spesielt noe som Mentech har blitt hyllet for flere ganger, sist da de mottok Reparasjonsprisen 2023.

Charlotte Mensing utdyper: "Vi er også stolte av å ha mottatt Reparasjonsprisen. Det er en stor anerkjennelse som vi er veldig glade for."

Hun forteller også i intervjuet om det sosiale ansvaret de tar når det kommer til bærekraft. Mentech har sin egen Mentech Academy. Dette er et tilbud Mentech gir til skoleklasser, hvor de blant annet underviser dem i bærekraft og reparasjonskultur.

Charlotte Mensing forteller også om noen av tingene som er under utvikling hos Mentech. De er blant annet i ferd med å utvikle et nytt CO2-rapporteringssystem med verifiserte data, som skal gjøre det enkelt for kundene deres å oppfylle rapporteringskravene og dermed også synliggjøre innsatsen deres når det gjelder gjenvinning og reparasjon av elektronikk.

Mentech-mentaliteten

Mentech-mentaliteten er det alle Mentechs ansatte besitter. Å skape og bidra til en bærekraftig fremtid er en stor del av Mentech. Det er viktig at en Mentech-ansatt synes det er spennende å være med på reisen i en bærekraftig bedrift.

Mentech Eco shop, with leaves peaking out.