Urimeligt med dieselafgift når målet er nået
Brancheforeningen ITD glæder sig over, at regeringen allerede er nået i mål med klimamålet for 2025. Samtidig opfordrer ITD regeringen til så at droppe den planlagte dieselafgift, der netop var kommet på banen for at Danmark skulle nå målet.
I går præsenterede regeringen nye tal, der viser, at Danmark nu står til at nå i mål med klimamålet for 2025, hvor CO2-udledningen skal være reduceret med 50-54 procent sammenlignet med tallene fra 1990.
En ny kortlægning fra Aarhus Universitet viser, at den samlede danske drivhusgasudledning falder med omkring to millioner ton CO2-emission i både 2022, 2025 og 2030.
Medregner man forhøjelsen af dieselafgiften på 50 øre per liter fra 2025, så vil den danske reduktion ligge på 52%. Men selv uden dyrere diesel viser de nye tal, at man stadig ville være inden for skiven - altså på over 50% reduktion.
Alligevel vil regeringen ikke gå ind og aflyse den forøgelse af dieselafgiften, som det er besluttet skal træde i kraft i 2025, og det undrer ITD’s bestyrelsesformand sig over.
”Argumentet for dieselafgiften var, at Danmark skulle nå sine klimamål. Nu viser det sig så, at vi rent faktisk når de mål, men alligevel afviser regeringen at se på dieselafgiften igen. Samtidig har vi også lige fået en forhøjelse af benzin- og dieselafgiften 1. januar i år, og til næste år indfører regeringen også en kilometerafgift, som man pålægger en branche, der allerede er ramt af recession og faldende fragtpriser i flere europæiske lande”, siger John Skovrup, der er bestyrelsesformand i ITD.
Den danske forhøjelse bliver heller ikke modregnet eller fjernet, når et nyt CO2-kvotesystem for transport og bygninger træder i kraft den 1. januar 2027. Det ventes at fordyre benzin og diesel yderligere med over en krone, og det kommer i sidste ende til at ramme kunderne og dermed også forbrugerne.
”Selvom transportbranchen støtter op om den grønne omstilling, så skal der også være rimelighed i tingene. Som det er nu, er el-lastbiler ikke et reelt alternativ for mange af vores medlemmer. Både fordi rækkevidden og infrastrukturen for opladning slet ikke er gearet til længere kørsler, og så er el-lastbiler i øvrigt også markant dyrere, end de vogne der kører på diesel”, forklarer John Skovrup.
Regeringen indfører 1. januar 2025 en ny kilometerafgift for lastbiler, der kører på de danske veje. Hvordan afgiften skal udmøntes, og hvor meget det kommer til at koste, er endnu ikke meldt ud fra regeringen. Men ITD-bestyrelsesformanden har en klar opfordring til Christiansborg.
”Hvis man politisk ikke ønsker at røre ved dieselafgiften på trods af de nye tal, så vil jeg opfordre til, at man medregner de ekstraudgifter, transportbranchen allerede er blevet pålagt, når man skal udmønte kilometerafgiften. Det synes jeg som minimum godt, man kan forvente”, afslutter John Skovrup.
Links
ITD er en privat brancheorganisation for de professionelle transport- og logistikvirksomheder. Vi rådgiver og skaber netværk for vores 700 medlemsvirksomheder. Vi varetager transport- og logistikbranchens interesser politisk nationalt og internationalt. Vi giver samtidig medlemsvirksomhederne målrettede værktøjer, som gør en positiv forskel i den travle transportørs hverdag.
Følg pressemeddelelser fra ITD - International Transport Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra ITD - International Transport Danmark
Få nu fjernet 11 kilo-reglen for varebilstransport3.7.2024 12:34:42 CEST | Pressemeddelelse
International Transport Danmark ønsker fair og lige vilkår på transportområdet. Brancheorganisationen opfordrer derfor Christiansborg-politikerne til enten at få ændret eller helt fjernet reglen, der placerer transport med varebiler i en gråzone, hvor chaufførerne konkurrerer med fragt- og vognmænd på ulige vilkår.
ITD Arbejdsgiver fik ikke medhold i Strasbourg26.6.2024 12:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol vil ikke behandle ITD Arbejdsgivers klagesag. Dermed er de juridiske muligheder for at ophæve 3F’s monopol på det danske arbejdsmarked udtømte for ITD Arbejdsgiver. Arbejdsgiverforeningen overvejer nu sin fremtid.
ITD: Iværksætterudspil med mange gode elementer12.6.2024 13:55:07 CEST | Pressemeddelelse
International Transport Danmark roser regeringen for det iværksætterudspil, der i dag blev præsenteret i Erhvervsministeriet. Brancheorganisationen understreger samtidig, at det er vigtigt, at man får motiveret og støttet unge iværksættere, der ikke nødvendigvis har en boglig baggrund, samt at iværksætteri er vigtigt i hele landet og ikke kun de store byer.
International Transport Danmark ansætter ny chef for Public Affairs3.6.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Det er en stærk og erfaren profil, der den 1. juni tiltræder i stillingen som chef for Public Affairs i International Transport Danmark (ITD). Berit Toft Fihl skal være med til at få italesat de politiske dagsordener for vejgodstransporten, og arbejdet med politiske agendaer er en rolle hun kender rigtig godt.
EU giver ITD ret – Regeringen mangler fagligt belæg for indførslen af dansk særregel31.5.2024 08:47:39 CEST | Pressemeddelelse
International Transport Danmark (ITD) har ret, når brancheorganisationen siger, at der ikke er et ordentligt fagligt grundlag for at indføre et nyt krav om indvendig etagehøjde på dyretransporter. Det er konklusionen på en skriftlig kommentar, som Europa-Kommissionen netop har udsendt.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum