Medlemmer af ny Task Force skal finde løsninger på problemerne med digital svindel

Medlemmerne af Finans Danmarks nye Svindel Task Force er udpeget og klar til at bruge 2024 på at finde løsninger på det stigende problem med digital betalingssvindel. Alene antallet af sager om netbanksvindel er mere end fordoblet på bare et år. Derfor skal alle sten vendes, så kriminaliteten kan stoppes.

Det er ubehageligt og kan have store økonomiske og menneskelige konsekvenser at blive udsat for digital betalingssvindel. Hvad enten det er netbanksvindel, hvor kriminelle udgiver sig for at være fra banken eller politiet og lokker intetanende borgere til at overføre penge til de kriminelles konti. Eller kærlighedssvindel, hvor drømmen om kærligheden fører mennesker i armene på kriminelle, der slet ikke er dem, ofret tror. Eller betalingskortsvindel, hvor falske hjemmesider kopierer ofrenes kort­oplysninger, og kriminelle misbruger dem efterfølgende. Eller en sms fra et pakkefirma, der får offeret til at klikke på et link og efterfølgende godkende en stor betaling.

Vi kender desværre alt for mange historier om digital betalingssvindel. Vi kender også omfanget. Og det er stigende. Vi kender de økonomiske omkostninger, det har. Både for den enkelte og for bankerne. Tal fra Finans Danmark viser, at alene antallet af sager om netbanksvindel steg fra 3.897 i hele 2022 til 5.212 sager alene i første halvår af 2023. 96 mio. kroner blev stjålet via netbanksvindel i 2022. Og når man lægger betalingskortsvindel og de øvrige typer betalingssvindel oveni, så rundede det samlede tal for svindlen 425 mio. kroner i 2022.

”Vi er nødt til at sætte os sammen og finde løsninger. De kriminelle har ikke i sinde at stoppe. Så vi skal finde kloge måder at stoppe dem på. Det gør vi bedst i fællesskab,” siger Ulrik Nødgaard, Administrerende direktør i Finans Danmark.

Vi skal tænke ud af boksen

Derfor sætter Finans Danmarks Svindel Task Force sig nu spidsen for at finde løsninger, der kan bremse den bekymrende udvikling. Alle medlemmer af Task Forcen er nu på plads, og der sidder repræsentanter fra politiet, teleindustrien og bankerne sammen med cybersikkerheds- og techeksperter. Undervejs i arbejdet vil Task Forcen løbende inddrage forskellige øvrige interessenter, herunder repræsentanter fra organisationer, hvis medlemmer har oplevet svindlen på nærmeste hold, ligesom myndigheder og udenlandske erfaringer også vil blive en del af arbejdet.

I spidsen for Task Forcen sidder Christiane Vejlø, der er fremtidsanalytiker og en af landets førende eksperter, når det gælder digitale trends og forholdet mellem mennesker og teknologi. Hun er blandt andet medlem af dataetisk råd og tidligere medlem af regeringens Disruptionråd.

”Det her er vigtigt, og jeg glæder mig til at komme i gang. Den digitale svindel har voldsomme konsekvenser - både for ofrene og for samfundet som helhed. Med gruppens arbejde vil vi trække meget bredt på kompetencer og erfaringer og forsøge at afsøge nye tilgange. Vi håber at kunne afdække viden, metoder og tiltag, som kan gøre en reel forskel,” siger Christiane Vejlø.

Hvis man har gode forslag til løsninger til at reducere den digitale betalingssvindel, så kan Svindel Task Forcen kontaktes på: svindeltaskforce@fida.dk

Se alle medlemmer af Task Forcen og læs nyhed (finansdanmark.dk)

Danskere opretter aktiesparekonti i rekordantal efter forhøjelse af indskudsloft19.7.2024 07:23:11 CEST | Pressemeddelelse

I løbet af 1. halvår af 2024 steg antallet af danskere med en aktiesparekonto med 71.000. Det er den største stigning på seks måneder siden ordningens etablering i 2019. Stigningen kommer i kølvandet på, at aktiesparekontoens indskudsloft blev hævet med knap 30.000 kr. ved årsskiftet til 2024. De mange indehavere af en aktiesparekonto kan se frem til, at indskudsloftet hæves igen i 2025.

Nu går den svære boligjagt i gang for de kommende studerende17.7.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Når de kommende studerende i næste uge får at vide, om de er optaget på deres drømmestudie, bliver det for mange også startskuddet til jagten efter et nyt hjem. Og det kan være svært. Lejeboligmarkedet er præget af lange ventelister og høje lejepriser. Og selvom der er kommet flere mindre ejerlejligheder til salg i studiebyerne end sidste sommer, kan det være svært at få råd til at købe. Det viser en ny analyse fra Finans Danmark.