Nyt pres på priserne: Salling Group sænker priserne på plantebaserede varer
Netto, føtex og Bilka sænker nu prisen på 100 plantebaserede varer med minimum 10 procent, mens der gøres status på ’Priskrig’. Dermed bliver det billigere at kunne handle med tanke på klimaet, og samtidig vil Salling Group også øge antallet af plantebaserede varer og fordoble omsætningen inden udgangen af 2025.

Prisnedsættelsen er det seneste direkte angreb på priserne, efter at det med 'Priskrig' er lykkedes at skære 18 pct. i gennemsnit af prisen på flere end 100 almindelige dagligvarer i løbet af de sidste måneder, hvilket i en lang række tilfælde er et lavere niveau, end før inflationen tog fat. Missionen med ’Priskrig’ er med andre ord lykkedes, og Salling Group har foreløbig ingen planer om at hæve priserne, som kan falde yderligere, hvis markedet rykker.
Nu rettes fokus i stedet på de plantebaserede fødevarer, hvor priserne fra uge fem sænkes med minimum 10% på 100 plantebaserede fødevarer.
- Vi fortsætter vores pres på priserne og ønsker samtidig at udbygge vores position på det plantebaserede marked, fordi gode og konkurrencedygtige alternativer er vigtige i kampen for at bringe CO2-udledningen ned. Desuden har vi et ønske om i endnu højere grad at inspirere kunderne til at prøve alternativer til kødholdige retter. Det handler først og fremmest om at have attraktive varer til gode priser, hvor vi nu sætter mål om et udvidet sortimentet samt en konkret prisnedsættelse på minimum 10 pct. på 100 plantebaserede varer, siger Henrik Vinther Olesen, kommunikations- og bæredygtighedsdirektør i Salling Group.
De 100 udvalgte varer dækker over produkter, som er direkte alternativer til et animalsk af slagsen.
Fundamentet på plads
Bilka har fem år i træk vundet Dansk Vegetarisk Forenings pris som Årets planebaserede supermarked med markedets største udvalg, mens både Netto og føtex har vundet priser for udvalg, vækst og pris. Det er denne position, der nu danner grundlag for en ambition om øget vækst og et bredere sortiment.
- Vores mål er i første omgang at fordoble omsætningen inden 2025 og tage endnu flere plantebaserede fødevarer ind på vores hylder. Det vil kunderne kunne se i vores butikker i markedsføringen, men ambitionen rækker videre, og vi vil løbende følge og udfordre markedet for at drive det frem, siger Henrik Vinther Olesen og understreger, at målet ikke er at fortælle danskerne, hvad de skal og bør spise.
- Det er en del af vores klimaambition at give kunderne mulighed for at reducere deres klimaaftryk, og det kan vi netop gøre ved sikre et stort udbud af plantebaserede varer og ved at sænke priserne. Vores målsætning er at sænke klimaaftrykket fra de varer, vi sælger, så vi senest i 2050 er neutrale i hele vores forretning, siger Henrik Vinther Olesen.
Kontakter
Group CommunicationSalling Group
Tlf:8778 5002press@sallinggroup.comOm Salling Group
Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 60.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 10 millioner kunder.
Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1,9 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.
Følg pressemeddelelser fra Salling Group
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Salling Group
Skagenfood lancerer måltidskasse til sportsfamilier i samarbejde med Team Danmark15.9.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Skagenfood og Team Danmark har udviklet en ny serie måltidskasser, der gør det nemt for både eliteudøvere og aktive familier at få næringsrige måltider.
Salling Group klargør 50 beredskabsbutikker11.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Landets største dagligvarekoncern accelerer arbejdet med at forberede 50 beredskabsbutikker, som skal kunne fungere i minimum to dage uden strøm eller forbindelse til omverdenen. Det skal bl.a. ske ved at sikre større lagerbeholdninger og butikkernes infrastruktur såsom strøm.
Bilka-leder vinder nystiftet pris: Tobias brænder for at udvikle sine elever10.9.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Dansk Erhverv, HK Privat og HK Handel har i år stiftet Oplæringsprisen, hvor fokus er på at skabe de bedste læringsrammer for elever og forme dem til fremtiden. Prisen bliver uddelt på tværs af hele detailbranchen, og den første vinder af Oplæringsprisen er Tobias Højland, Teamleder Trainee i Bilka Kolding.
Salling skriver historie og slår dørene op i København4.9.2025 09:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Stormagasinet Salling åbner for første gang dørene til et helt nyt Salling i hjertet af København – et mere kompakt format, men med samme høje ambitioner, kvalitet og service. Den historiske åbning falder sammen med Sallings 120 års jubilæum.
Netto til angreb på inflationsdrivere: Sænker prisen på dyre dagligvarer resten af året3.9.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Landets største dagligvarekæde sænker og låser prisen på fem af de varer, som er og har været hårdest ramt af fødevareinflationen.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum