Flere boliger tages af markedet

Sidste år blev der taget både flere huse og lejligheder af markedet end i 2022. Det skyldes især en højere aktivitet mod slutningen af året sammenlignet med året før. Det viser de seneste tal fra Finans Danmark.

I 2023 blev der i løbet af året taget knap 58.000 huse og godt 19.000 ejerlejligheder af markedet. Det er hhv. knap 12 og godt 10 pct. flere end i 2022. Aktiviteten var størst især i løbet af sommermånederne og i slutningen af året.

”I begyndelsen af 2023 blev der taget både færre huse og lejligheder af markedet end i samme periode i 2022. I foråret, men især i sommeren og slutningen af året blev der til gengæld nedtaget en del flere boliger end året før. Det kan blandt andet hænge sammen med, at flere danskerne i slutningen af 2023 har fået mere mod på at handle boliger end i 2022,” siger Peter Jayaswal, direktør for Realkredit og ejendomsfinansiering i Finans Danmark, og fortsætter:

”Mange danskere var tilbageholdne med at købe bolig i 2022, og den overordnede tendens for boligmarkedet var, at antallet af huse og ejerlejligheder til salg steg. Nu ser de økonomiske udsigter generelt bedre ud, og samtidig kan den nye boligskattereform, der trådte i kraft ved årsskiftet, have fået flere til at handle bolig.”

Sammenlignet med årene før 2022 er antallet af boliger, der i løbet af året er taget af markedet, fortsat på et lavt niveau. Ser man bort fra 2022, er der ikke siden hhv. 2016 og 2013 blevet nedtaget færre huse og lejligheder, end der blev i 2023.

”Der er kommet en smule mere gang i boligmarkedet, og særligt i nogle dele af landet i årets sidste måneder. Men vi kommer også fra en meget lav aktivitet, så vi er stadig et stykke fra den høje aktivitet, vi så før og under corona. Samtidig bliver det interessant at se, om de nye boligskatter lægger en dæmper på efterspørgslen, efter vi har set en øget aktivitet op mod ikrafttrædelsen af den nye boligskattereform,” siger Peter Jayaswal.

Læs hele nyheden og hent statistik

Danskere opretter aktiesparekonti i rekordantal efter forhøjelse af indskudsloft19.7.2024 07:23:11 CEST | Pressemeddelelse

I løbet af 1. halvår af 2024 steg antallet af danskere med en aktiesparekonto med 71.000. Det er den største stigning på seks måneder siden ordningens etablering i 2019. Stigningen kommer i kølvandet på, at aktiesparekontoens indskudsloft blev hævet med knap 30.000 kr. ved årsskiftet til 2024. De mange indehavere af en aktiesparekonto kan se frem til, at indskudsloftet hæves igen i 2025.

Nu går den svære boligjagt i gang for de kommende studerende17.7.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Når de kommende studerende i næste uge får at vide, om de er optaget på deres drømmestudie, bliver det for mange også startskuddet til jagten efter et nyt hjem. Og det kan være svært. Lejeboligmarkedet er præget af lange ventelister og høje lejepriser. Og selvom der er kommet flere mindre ejerlejligheder til salg i studiebyerne end sidste sommer, kan det være svært at få råd til at købe. Det viser en ny analyse fra Finans Danmark.