1KOMMA5° Danmark

Den grønne omstilling 2024: Danmark har slået europarekord, ny prismodel for 800.000 elkunder og kunstig intelligens bringes ind i klimakampen.

Året 2023 var et begivenhedsrigt år for den grønne omstilling. Et år, der på mange måder blev påvirket af det danske elmarked og regeringens tiltag.

2024 er dog startet hårdt ud. En stigning af elafgiften på 9,2% har gjort, at Danmark nu har sat en ny europarekord, og samtidig har vi allerede set at elprisen har været oppe og ramme op til 7,54 kr./kWh.

Elmaster

En hæsblæsende start
Den 1. januar 2024 indledes året med en hævning af elafgiften med 9,2 pct., og dermed er der tale om en ny europarekord. En rekord, vi selv var indehavere af og nu har overgået.

Denne stigning betyder, at private husholdninger i 2024 kommer til at betale 95 øre pr. kWh alene i elafgift.

Derudover bød den 1. januar 2024 også 800.000 elkunder hos elnetsselskabet N1 på en ny prismodel, hvor der ventes en forskel på op til 800 pct. for den strøm, som kunderne får gennem stikkontakten.

Denne prismodel skal fungere som et incitament for elkunderne til at sprede deres forbrug ud over døgnets 24 timer, så man kan minimere udbygningen af elnettet.

Den nye prismodel betyder, at det nu koster op mod 1,24 kr. pr. kWh for at have strøm i stikkontakten, og dermed har N1 valgt at inddele døgnet i tre priszoner i modsætning til de to, der hidtil har været.

Dertil har de skruet på nettariffen i løbet af døgnets forskellige priszoner. Dette betyder, at strømmen uden for spidsbelastningsperioderne – eksempelvis om natten – er billigere, mens prisen stiger op til 800 pct. i tidsrummet kl. 17-21.

Et nødvendigt valg
Rasmus Christiansen, der er adm. direktør i Viasol A/S, mener, at tiltagene er nødvendige for at passe på det danske elnet og for at presse folk til at støtte op om den grønne omstilling ved at flytte så meget som muligt af deres forbrug til tidspunkter på dagen med grøn strøm, der er billig og grøn. Han mener dog ikke, at det øgede incitament nødvendigvis gør det nemmere for folk at omlægge deres forbrug.

- Det er et tiltag, der kan motivere os til at sætte vasketøjet over om natten, men vi kan simpelthen ikke komme udenom, at befolkningen bruger mest strøm i morgen- og aftentimerne, altså spidsbelastningsperioderne, da det er for svært for en arbejdende at skulle forholde sig til at bruge størstedelen af sin strøm i perioden, hvor man fysisk er et andet sted.

Han mener, at det altså kræver mere end blot at sætte nogle af sine elektroniske apparater til at arbejde i nattetimerne.

- I et moderne samfund, hvor convenience indtænkes i mange produkter og teknologier, kræver det, at vi finder på nye måder at gøre det nemmere for vores kunder, når de skal omlægge deres forbrugsvaner.

Nye teknologier skal bane vejen for et grønnere 2024
Rasmus afslutter med at fortælle, at Viasol A/S i 2024 introducerer et produkt, der er baseret på kunstig intelligens, der kan hjælpe solcelleejere med at omlægge deres forbrug helt automatisk.

Han mener, at vi står ved en spændende skillevej, hvor vi har muligheden for at forme en grønnere fremtid, hvor kunstig intelligens er med til at intensivere kampen for at gøre danske husstande grønnere.

- Målsætningen er, at de danske husstande skal have gavn af grøn strøm og dermed billigere el, så den brede befolkning også får en stærkere økonomi. Vores løsning med intelligent energistyring er nøglen, da den automatisk indhenter den billigste strøm uden for spidsbelastningsperioderne, så forbrugeren har den klar, når de er hjemme fra arbejde.

For at få den enkelte forbruger med i klimakampen, skal det også give mening for dem. Både økonomisk og i forhold til dagligdagens rutiner. Det er kun sådan, at vi kan gøre en mærkbar forskel, afslutter han.

Skabelon med nettarif for N1-kunder
Nettarif for N1-kunder

Om Viasol

Viasol A/S har siden 2011 været leverandør af solcelleløsninger, her med to primære strategiske fokusområder. Det ene udgør salg af solcelle-løsninger til private. Det andet fokusområde er koncentreret omkring rådgivning, og salg af større offentlige- og kommercielle solcelleanlæg og entrepriser - her hvor Viasol agerer som totalentreprenør.

Viasol A/S er lagerførende via et centrallager i Nordhavnen, og Kvistgaard i Helsingør hvor leverancer fra Tyskland, Kina, England og Danmark samles og pakkes til montering af solcelleløsninger.

Med samarbejdspartnere såsom tyske Sonnen og amerikanske SunPower har Viasol slået sig fast som en af de førende virksomheder i solcellebranchen. I 2021 opnåede Viasol en markedsandel på over 25% af installerede private hybrid-solcelleanlæg.

Viasol er i forsommeren 2023 blevet opkøbt af den tyske Green Tech-gigant 1KOMMA5° og er i gang med en overgang til at blive 1KOMMA5° Danmark.

Følg pressemeddelelser fra 1KOMMA5° Danmark

Flere pressemeddelelser fra 1KOMMA5° Danmark

Tidligere Tesla-direktør har opkøbt dansk solcellevirksomhed: Viasol A/S er nu blevet til 1KOMMA5° Danmark.18.4.2024 08:07:06 CEST | Pressemeddelelse

Den førende cleantech-virksomhed 1KOMMA5°, der bl.a. fokuserer på solceller og CO2-neutrale energiløsninger, har, som led i deres mission om at gøre verden til et grønnere sted, nu opkøbt danske Viasol A/S. Viasol har siden 2011 været leverandør af solcelleløsninger til danskerne, og fusioneringen markerer, at Viasol nu tager del i noget større. Målet er at udvikle en markedsførende, europæisk hard- og software platform, der gør det muligt at konvertere +500.000 husstande om året til selvstændige, CO2-neutrale energi-kraftværker gennem solenergi. Dette inkluderer bl.a. solceller, intelligent energistyring, varmepumper, ladestandere og mange flere muligheder. Det er den tidligere Tesla-direktør i Tyskland og Østrig, Philipp Schröder, der blandt andet har været instrumental i udbredelsen af Tesla i Europa, der står i spidsen for 1KOMMA5°.

1KOMMA5° rejser op mod 745 millioner kroner i kapital fra tyske storbanker15.2.2024 07:55:00 CET | Pressemeddelelse

1KOMMA5° sikrer kapital fra banker til fremtidig vækst og ekspansion Bankerne er BNP Paribas, Deutsche Bank og LBBW, og de tilfører i alt 52,5 millioner euro i første omgang. 1KOMMA5° har som mål at øge finansieringen til over 100 millioner euro som en del af en syndikeret finansieringsstruktur. I tillæg hertil vil flere midler blive investeret i teknologisk udvikling for at fremme udviklingen og udbredelsen af 1KOMMA5°’s softwareplatform “Heartbeat”.

1KOMMA5° fordobler omsætning og overskud23.1.2024 08:25:00 CET | Pressemeddelelse

1KOMMA5° har mere end fordoblet sin omsætning til omkring 460 millioner euro i 2023 sammenlignet med 206 millioner euro i 2022 Yderst rentabel: overskuddet (EBIT) er også mere end fordoblet til knap 50 millioner euro i 2023 sammenlignet med 19 millioner i 2022 Rentabilitet er opnået på trods af at have investeret et dobbeltcifret millionbeløb (euro) i egne produkter og software Til dato har 1KOMMA5° monteret mere end 170.000 solcelleanlæg, varmepumper, husbatterier og ladebokse for kunder