Nielsen Car Group

Privatleasing af nye biler slog rekord i 2023

Privatleasing var populært i 2023, hvor hver femte nye bil på de danske landeveje var privatleaset. Det er den største andel gennem de seneste 15 år, hvor Bilstatistik har data på det. Et usikkert bilmarked og gode privatleasingtilbud har sat gang i danskernes lyst til at lease, lyder det fra bilkoncernen Nielsen Car Group.

Kunderne har været glade for privatleasing af Ford Kuga

Danskerne har i 2023 ville minimere risikoen ved sit bilkøb og i stor stil valgt at privatlease den nye bil. Det er konklusionen efter, at 2023 blev et rekordår for privatleasing. Næsten hver femte nye bil var i det forgangne år privatleaset, viser tal fra Bilstatistik, og det er den højeste andel af nybilssalget gennem de seneste 15 år, hvor Bilstatistik har tal på det. Normalt plejer privatleasing at ligge i et leje på 10-15%.

- Vi oplevede allerede i starten af året en stigning i privatleasing, og det har holdt ved. Danskerne har virkelig søgt efter en tryghed i deres bilkøb, og samtidig har mærkerne flere gange i løbet af 2023 lavet nogle skarpe privatleasingtilbud. Det har det fået mange til at vælge at lease fremfor at købe, siger Glen Voss, der er salgschef i Nielsen Car Group.

Gode vilkår for privatleasing

Det er en kombination af høje renter, der også har ramt billån, usikkert bilmarked og gode tilbud, der har gjort privatleasing særligt attraktivt i 2023, vurderer salgschefen.

- I sidste ende er det prisen, det handler om, når man køber bil, og her har privatleasing haft gode vilkår. Billån er blevet dyrere, og prisen på brugte biler er samtidig faldet, og det gør mange usikre på, om en ny bil kan holde sin værdi. Og når mærkerne så kommer med rigtig gode leasingtilbud, er det for mange det oplagte valg at lease, siger Glen Voss.

Populære biler hitter også på leasing

De tre mest leasede biler var i 2023 Peugeot 208, Ford Kuga og Tesla Model Y, og der har været gode tilbud på dem alle gennem året. Peugeot har for eksempel tilbudt deres 208 til 995 kr. pr. måned og samlet med udbetaling 33.000 kr. for et år, mens Tesla kom med et skarpt leasingtilbud i slutningen af året på den i forvejen populære Model Y.

Ford har løbende tilbudt deres store Kuga til lige under 4000 kr. om måneden og samlet 163.815 kr. for tre år, når man tager udbetaling med. Det er halv pris af, hvad en Kuga koster lige nu.

- Det er biler, der gennem de seneste år har ligget i toppen af salgslisterne, og det er derfor nemt at lokke med et godt tilbud, fordi det i forvejen er favoritter hos danskerne, siger Glen Voss, der også tror, at mange bruger leasing til at vente på kommende elbiler.

- Flere leasingtilbud har været for et år, og står man overfor at skulle skifte bilen, kan man dermed købe sig et år, hvor man kan vente på, den rette elbil kommer. 2024 bliver et år med rigtig mange nye elbilsmodeller til lige netop de familier, der ville vælge Kuga nu, og til dem hvor 208 er den oplagte bil. Der kommer nemlig både familiebiler og mindre elbiler i løbet af året, og dem kan man så nemt skifte over i fra en leasingaftale, siger Glen Voss.

Tal fra Bilstatistik:
Der er indregistreret 172.763 nye biler i 2023 – 34.427 var privatleasing. Det svarer til 19,9%.

Mette Munk NielsenKommunikationskonsulentNielsen Car Group

Tlf:+45 2811 5098

Kunderne har været glade for privatleasing af Ford Kuga

Om:

NIELSEN CAR GROUP er moderselskab og fælles administration for bilvirksomhederne Bjarne Nielsen A/S, Bilernes Hus A/S og LEASING DK A/S. Virksomheden blev grundlagt i 1988 og er med mere end 500 medarbejdere og 11 afdelinger – syv i Jylland og fire på Sjælland – et af landets største bilhuse. Ud fra kerneværdierne respekt, kvalitet og engagement arbejder den familieejede virksomhed for at yde markedets bedste kundeservice. www.bn.dk, www.bilerneshus.dk

Følg pressemeddelelser fra Nielsen Car Group

Flere pressemeddelelser fra Nielsen Car Group