AI skal sikre mere feedback til studerende
Digitale kloner af eksperter skal give feedback til studerende takket være forskning fra Aalborg Universitet.

Det er blevet sværere og sværere at finde tilstrækkelig tid til at give feedback på de danske uddannelser, men nu kan studerende forberede sig på feedback fra sprogmodeller som ChatGPT og andre kunstige intelligenser med samme viden som deres undervisere, takket være et nyt projekt på Aalborg Universitet.
- Kunstig intelligens giver fantastiske muligheder for, at vi kan blive klogere, gøre vores liv lettere, og bruge tiden der, hvor vi synes, den giver mest mening. Vi vil forsøge at ’klone’ eksperter inden for specifikke domæner og lave en slags ’digital tvilling’, der kan give feedback, der er tunet til et specifikt fagområde, forklarer lektor Johannes Bjerva fra Aalborg Universitet.
Det nye tværvidenskabelige forskningsprojekt på AAU skal undersøge, hvordan kunstig intelligens og sprogmodeller som fx ChatGPT kan give studerende en form for automatiseret feedback, uden at det går udover kvaliteten.
Det kan f.eks være feedback på projekter, skriftlige afleveringer eller kursusmateriale generelt, og det er der i den grad brug for, lyder det fra professor Euan Lindsay på Aalborg Universitet, der forudser et skalerbart potentiale i projektet.
- Feedback er en afgørende del af læringsprocessen, men vores evne til at give feedback til studerende har altid været begrænset af tilgængelige ressourcer. Ved at opbygge digitale modeller kan vi gøre feedback til studerende til en skalerbar ressource, der kan gives hurtigt og kontinuerligt, uanset hvor og hvornår studerende lærer, siger han.
I første omgang bliver projektet afprøvet på ca. 100 studerende på Software-uddannelsen på AAU i København fra januar i år 2024 – målet er at skabe en model for at bruge AI til feedback, som kan rulles ud i stor skala på Aalborg Universitet og inspirere andre danske universiteter.
Udover at udvikle teknologien for at generere feedback, der svarer til den, der laves af eksperter, vil projektet undersøge, hvordan de studerendes indlæring påvirkes, når de kan få uendelige mængder med højkvalitets feedback.
- Digitalisering kan gøre en positiv forskel så mange steder i samfundet. Den menneskelige kontakt er selvfølgelig stadig vigtig, men hvis den kan blive suppleret af automatiseret feedback, så de studerende overordnet set får endnu mere ud af deres uddannelse, så skal vi selvfølgelig udnytte det, lyder det fra Johannes Bjerva.
Projektet har modtaget en bevilling på 3 mio. kr. fra Villum Fonden og er et samarbejde imellem Institut for Datalogi og Institute for Advanced Study in Problem Based Learning på Aalborg Universitet.
Kontakter
Jakob ElkjærAAU
Tlf:30549640jakobel@adm.aau.dkMads Sejer NielsenJournalist og presserådgiver ved AAU Kommunikation
Tlf:29644981sejer@adm.aau.dkFølg pressemeddelelser fra Aalborg Universitet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Aalborg Universitet
Prøve- og karakterfrihed kan skabe gode betingelser for trivsel, motivation og faglig fordybelse, men ikke uden at noget sættes i stedet for11.4.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
En ny undersøgelse af fri- og efterskoler der arbejder med prøve- og karakterfrihed viser, at langt hovedparten af eleverne er glade for at gå i skole, motiverede for skolearbejdet og oplever sig selv som fagligt stærke. Men det er langt fra uden udfordringer at fjerne prøver og karakterer. Det kræver nemlig en stærk feedback-kultur at give eleverne en fornemmelse af, hvor de står uden karakterer.
Flere børn skal på banen: Nyt træningskoncept sætter legen i centrum10.4.2025 11:06:56 CEST | Pressemeddelelse
Børn skal lege, når de træner. Det giver trivsel og skaber sociale bånd. Aalborg Universitet har i samarbejde med LykkeLiga udviklet et træningskoncept, der gør legen til en del af håndboldtræningen.
Kulturtilbud forbedrer sårbare unges mentale helbred og får dem i gang med uddannelse eller job9.4.2025 13:02:35 CEST | Pressemeddelelse
En undersøgelse fra Aalborg Universitet viser, at projektet 'Kulturvitaminer for Unge' i Aalborg Kommune har forbedret de unges oplevelse af egen mental sundhed og givet dem mod på uddannelse eller arbejde. Hvis man skal lykkes med kulturtilbud til unge, er det vigtigt at have fokus på deres motivation og at skabe sociale fællesskaber for dem, siger forskeren bag undersøgelsen.
Patienter og sundhedspersonale efterlyser ikke-religiøse samtaler om sorg og tab - forsker og chefjordemoder har udviklet filosofisk dialogværktøj7.4.2025 10:34:09 CEST | Pressemeddelelse
Patienter og pårørende har ofte brug for eksistentielle samtaler om meningen med livet, når de oplever spædbarnsdød eller skal forberede sig på at sige farvel til et familiemedlem. Nu har en forsker på Aalborg Universitet sammen med chefjordemoderen fra Aalborg Universitetshospital udviklet et dialogværktøj til dem, som ikke nødvendigvis ønsker at tale med en præst eller psykolog.
Forskere fra Aalborg Universitet gør det muligt at forvandle beskidt plastikaffald til rent bioplast4.4.2025 06:47:00 CEST | Pressemeddelelse
Banebrydende forskning fra bl.a. Aalborg Universitet har fundet en måde, hvorpå beskidt og ulækkert udsmidt plastik kan få nyt liv.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum