AI skal sikre mere feedback til studerende
Digitale kloner af eksperter skal give feedback til studerende takket være forskning fra Aalborg Universitet.

Det er blevet sværere og sværere at finde tilstrækkelig tid til at give feedback på de danske uddannelser, men nu kan studerende forberede sig på feedback fra sprogmodeller som ChatGPT og andre kunstige intelligenser med samme viden som deres undervisere, takket være et nyt projekt på Aalborg Universitet.
- Kunstig intelligens giver fantastiske muligheder for, at vi kan blive klogere, gøre vores liv lettere, og bruge tiden der, hvor vi synes, den giver mest mening. Vi vil forsøge at ’klone’ eksperter inden for specifikke domæner og lave en slags ’digital tvilling’, der kan give feedback, der er tunet til et specifikt fagområde, forklarer lektor Johannes Bjerva fra Aalborg Universitet.
Det nye tværvidenskabelige forskningsprojekt på AAU skal undersøge, hvordan kunstig intelligens og sprogmodeller som fx ChatGPT kan give studerende en form for automatiseret feedback, uden at det går udover kvaliteten.
Det kan f.eks være feedback på projekter, skriftlige afleveringer eller kursusmateriale generelt, og det er der i den grad brug for, lyder det fra professor Euan Lindsay på Aalborg Universitet, der forudser et skalerbart potentiale i projektet.
- Feedback er en afgørende del af læringsprocessen, men vores evne til at give feedback til studerende har altid været begrænset af tilgængelige ressourcer. Ved at opbygge digitale modeller kan vi gøre feedback til studerende til en skalerbar ressource, der kan gives hurtigt og kontinuerligt, uanset hvor og hvornår studerende lærer, siger han.
I første omgang bliver projektet afprøvet på ca. 100 studerende på Software-uddannelsen på AAU i København fra januar i år 2024 – målet er at skabe en model for at bruge AI til feedback, som kan rulles ud i stor skala på Aalborg Universitet og inspirere andre danske universiteter.
Udover at udvikle teknologien for at generere feedback, der svarer til den, der laves af eksperter, vil projektet undersøge, hvordan de studerendes indlæring påvirkes, når de kan få uendelige mængder med højkvalitets feedback.
- Digitalisering kan gøre en positiv forskel så mange steder i samfundet. Den menneskelige kontakt er selvfølgelig stadig vigtig, men hvis den kan blive suppleret af automatiseret feedback, så de studerende overordnet set får endnu mere ud af deres uddannelse, så skal vi selvfølgelig udnytte det, lyder det fra Johannes Bjerva.
Projektet har modtaget en bevilling på 3 mio. kr. fra Villum Fonden og er et samarbejde imellem Institut for Datalogi og Institute for Advanced Study in Problem Based Learning på Aalborg Universitet.
Kontakter
Jakob ElkjærAAU
Tlf:30549640jakobel@adm.aau.dkMads Sejer NielsenJournalist og presserådgiver ved AAU Kommunikation
Tlf:29644981sejer@adm.aau.dkFølg pressemeddelelser fra Aalborg Universitet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Aalborg Universitet
Studerendes semesterprojekt sendes til Månen17.12.2025 08:41:01 CET | Pressemeddelelse
Máni-missionen, hvor satellit skal kortlægge mulige landingssteder på Månen, er en milepæl for dansk rumfart. Og Jonas, 24 år og studerende på Aalborg Universitet, har lavet udregninger, der skal få satellitten rundt i baner om Månen.
Julen er i fare: Julemanden har fået ondt i ryggen15.12.2025 12:15:33 CET | Pressemeddelelse
I mere end 100 år har Julemanden båret glæde og gaver verden rundt. Nu er ryggen træt, og spørgsmålet er: Bliver det jul i år? Med støtte fra to forskere fra Aalborg Universitet er der dog håb for julens redning. Men det kræver, at Julemanden kigger indad.
Stadig ulighed i overlevelse efter atrieflimren10.12.2025 07:00:51 CET | Pressemeddelelse
De sociale forskelle i overlevelse af atrieflimren har stort set ikke rykket sig de seneste 20 år. Resultaterne rejser vigtige spørgsmål om, hvordan sundhedssystemet kan sikre lige adgang til livsforlængende behandling.
Historisk dansk forskning kaster unikt lys over mikrobernes rige4.12.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Forskere fra Aalborg Universitet har sammen med kolleger fra resten af landet kortlagt Danmarks mikroorganismer i projektet Microflora Danica. Forskningen giver en enestående indsigt i naturens maskinrum, og beskriver flere end 140.000 danske bakteriearter, hvoraf de fleste er nye for videnskaben. Det kan blandt andet hjælpe med til at kvalificere, hvilke jorde det giver mening at tage ud af produktion i forbindelse med den grønne trepart. Forskningen er netop udgivet i det internationalt anerkendte videnskabelige tidsskrift Nature.
Sådan kan lærere og skoleledere styrke trivslen3.12.2025 11:04:37 CET | Pressemeddelelse
Forskere fra Aalborg Universitet har på baggrund af et samarbejde med lærere udviklet et samlende værktøj, som kan hjælpe lærere og skoleledere til at arbejde med trivsel på skolerne.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum