Vil du være med til at realisere Andels grønne ambitioner?

Få medindflydelse på den grønne omstilling. Stil op, når den andelsejede energi- og fibernetkoncern Andel afholder valg til repræsentantskabet i januar 2024. Der skal vælges 36 repræsentantskabsmedlemmer i Ringsted, Køge, Faxe og Vordingborg. Man kan melde sig som kandidat fra den 3. - 29. januar kl. 12.00.

Energibranchen har stor indflydelse på klimaet. Lige nu er det muligt at stille op til valg i Andels repræsentantskab og være med til at sætte handling bag den grønne omstilling.

”En stabil og grøn energiforsyning er nøglen til en grøn fremtid for alle. Og i Andel arbejder vi for at indtage en afgørende position, når det gælder den grønne omstilling af vores samfund. Vi investerer i ladeinfrastruktur til elbiler, fremtidssikrer elnettet på Sjælland og bidrage til mere grøn energi og lokal vækst. Og til dette har vi brug for et stærkt repræsentantskab som sparringspartner for bestyrelsen og direktionen”, siger Andels bestyrelsesformand Jens Stenbæk.

Der er i alt 154 pladser i repræsentantskabet, og i 2024 er der valg til 36 af dem i valgkredsene i Ringsted, Køge, Faxe og Vordingborg. Her kan i alt cirka 80.000 andelshavere stille op og afgive deres stemme, når valget er i gang i marts 2023.

Et stærkt repræsentantskab er et miks af køn, alder og etnisk baggrund
Med Andels rolle som en central aktør i den grønne omstilling, er det helt afgørende, at vi træffer vores beslutninger på et bredt og lokalt forankret grundlag. Det lykkes vi kun med, hvis vi er et aktivt og mangfoldigt repræsentantskab, hvor vores andelshavere aktivt involverer sig

”Vi har brug for medlemmer på tværs af køn, alder og etnisk baggrund for at have et stærkt repræsentantskab. Vores repræsentantskabet skal afspejle vores mange andelshaveres interesser og behov. På vegne af Andel vil jeg derfor gerne appellere til unge og kvinder med interesse for samfundsforhold, energipolitik og den grønne omstilling om at stille op og dermed få chancen for at blive repræsentantskabsmedlem”, siger Andels bestyrelsesformand Jens Stenbæk.

Udover at være en sparringspartner for bestyrelsen og direktionen, så har repræsentantskabsmedlemmerne mulighed for at udvikle sin faglighed i takt med, at man får indsigt i repræsentantskabsarbejdet, deltager i workshops og hører om de mange områder, som Andel og koncernens selskaber er involveret i. Det drejer sig f.eks. om produktion af vedvarende energi, udrulning af ladeinfrastruktur til elbiler, digital ligestilling og støtte til den regionale udvikling, f.eks. via legater til uddannelsessøgende på udvalgte erhvervsskoler og investeringer i virksomheder med et grønt vækstpotentiale.

Supplerende fakta:

• Der er valg til repræsentantskabet hvert fjerde år ved en demokratisk afstemning blandt andelshaverne i Nordvest-, Vest-, Midt- og Sydsjælland, Lolland-Falster og øerne.
  • Man er andelshaver, hvis man har fast bolig, sommerhus eller virksomhed, der er tilsluttet elnetselskabet Cerius’ elnet.
  • Som repræsentantskabsmedlem forventes man at deltage i 4-6 møder om året, hvor den løbende udvikling i virksomheden, energisystemet og den grønne omstilling bliver drøftet.
  • Repræsentantskabsmedlemmerne er med til at vælge Andels– og man kan selv stille op til bestyrelsen.
  • Godkendelse af årsrapport og vedtægtsændringer er ligeledes en vigtig del af arbejdet i repræsentantskabet.
  • repræsentantskabsmedlemmer honoreres med 6.000 kr. om året og 2.000 kr. per møde, man deltager i.
  • Fordeling på de fire valgområder, hvor der er valg:
    • Ringsted: 7 pladser i repræsentantskabet, 16.000 andelshavere.
    • Køge: 11 pladser i repræsentantskabet, 27.000 andelshavere.
    • Faxe: 7 pladser i repræsentantskabet, 17.000 andelshavere.
    • Vordingborg: 11 pladser i repræsentantskabet, 26.000 andelshavere.

Yderligere oplysninger:

Andels presseafdeling

Andel er Danmarks ledende energi- og fibernetkoncern. Vi er et andelsselskab ejet af 400.000 andelshavere i form af private husstande og virksomheder i Nordvest-, Midt- og Sydsjælland, Lolland-Falster og øerne. Vi tager ansvar for at skabe en fælles fremtider og er en del af ambitiøs grøn omstilling, når vi investerer i havvindmøller, ladeinfrastruktur og visionære, kunderettede energiløsninger.

Vi har 2,8 millioner kundeforhold og via vores datterselskaber, Andel Energi, Clever, Energi Danmark, Fibia og netselskaberne Cerius og Radius, giver vi dig markedets bedste energiløsninger og den skarpeste kunderådgivning.

Andel beskæftiger ca. 2.300 kolleger og har hovedsæde i Svinninge samt primære lokationer i Ballerup, Haslev og Virum. I 2022 var koncernens omsætning på 369,1 mia. kr.