Nielsen Car Group

Elbilerne slår fossilbilerne i fjerde kvartal

Fjerde kvartal 2023 blev et vendepunkt for salget af nye biler. For første gang blev der nemlig solgt flere nye elbiler end fossilbiler gennem et helt kvartal, når man medregner import af næsten nye biler fra udlandet. I alt 29.295 elbiler mod 27.057 benzin-, diesel- og plug-in hybridbiler sammenlagt.

Der er kommet flere elbiler ved landets ladestandere i løbet af 2023, og i fjerde kvartal overhalede elbilerne de øvrige.

Elbilerne tog en ordentlig slutspurt i 2023’s sidste kvartal, og salget overgik det samlede salg af benzin-, diesel- og plug-in hybridbiler, hvis man medregner import af næsten nye biler fra udlandet. En væsentlig ting at gøre, fordi mange forhandlere importerer næsten nye elbiler fra udlandet, hvor bilerne blandt andet på grund af en tilskudsordning i Tyskland er billigere, end hvis man købte den fra ny i Danmark. Det er biler, der har få kilometer på tælleren, og betragtes som nye.

Tal fra Bilstatistik.dk viser, at der blev indregistreret og importeret 29.295 elbiler i fjerde kvartal, mens tallet for fossilbiler samlet blev 27.057.

- Tendensen har været tydeligt året igennem: 2023 blev året, hvor elbilssalget for alvor tog fart. Skudt i gang af Teslas prisnedsættelser sidste januar og med Tesla Model Y som en væsentlig årsag. Det har vakt danskernes interesse, og hvor vi for et år siden oplevede, at hver anden kunde var interesseret i en elbil, er det i dag nærmere på fire ud af fem, siger Glen Voss, der er salgschef hos bilkoncernen Nielsen Car Group og tilføjer:

- Jeg ser ingen tegn på, at udviklingen skulle stoppe. Tværtimod. Mange mærker er på vej med en billigere elbil, som er interessant for rigtig mange danskere, siger Glen Voss.

Fokus på mindre elektriske biler

Hos Nielsen Car Group er det særligt den længe ventede Volvo EX30, der får fokus i starten af året. Den kommer ud i bilhusene som demobil i løbet af januar og bliver leveret i løbet af foråret til de første kunder.

- Der har allerede været massiv interesse for den lille Volvo, og vi har mange forudbestillinger. Nu kommer den ud som demobil, og det kommer til at få stor betydning for salget, når man kan se og opleve, hvor meget elbil man får til prisen, siger han.

Brugte elbiler er også i høj kurs

Det er ikke kun de nye elbiler, der er stor interesse for. Også salget af brugte elbiler har været stigende i 2023. Her udgjorde andelen af genregistrerede elbiler, som det hedder i statistikken, 5,09% i 2023, hvor det var 2,74% året før, viser tallene fra Bilstatistik. Der er altså stadig et langt stykke vej, inden salget af brugte elbiler også overgår fossilbilerne.

- Vi sælger stadig mange brugte benzin-, diesel- og plug-in hybridbiler, men vi oplever også, at kunderne gerne vil købe en brugt elbil, og de er ret hurtigt solgt, når vi får en på lager. Priserne på brugte elbiler er også kommet ned i 2023, blandt andet fordi nybilspriserne er faldet, og når man kan få elbiler til 200.000 kr., kan rigtig mange danskere være med, siger Glen Voss.

Tallene fra Bilstatistik er trukket 29. december 2023.

Glen VossSalgschefNielsen Car Group

Tlf:9929 1674

Billeder

Download
Hos Nielsen Car Group har de også kunne mærke interessen for elbiler igennem året.
Download

Om Nielsen Car Group

NIELSEN CAR GROUP er moderselskab og fælles administration for bilvirksomhederne Bjarne Nielsen A/S, Bilernes Hus A/S og LEASING DK A/S. Virksomheden blev grundlagt i 1988 og er med mere end 500 medarbejdere og 11 afdelinger – syv i Jylland og fire på Sjælland – et af landets største bilhuse. Ud fra kerneværdierne respekt, kvalitet og engagement arbejder den familieejede virksomhed for at yde markedets bedste kundeservice. www.bn.dk, www.bilerneshus.dk

Følg pressemeddelelser fra Nielsen Car Group