689 husstande får en hurtig bredbåndsforbindelse fra Norlys gennem Bredbåndspuljen

I alt har 1.996 danske husstande i år fået støtte til bedre bredbåndsdækning gennem den offentlige bredbåndspulje.

Danmark er et af de mest digitaliserede lande i verden, men der er stadig en mindre gruppe danskere for hvem en hurtig og stabil internetforbindelse er en mangelvare.

Men nu kan 689 af de husstande, der har søgt om støtte gennem den offentlige bredbåndspulje, se frem til at få en hurtig bredbåndsforbindelse fra Norlys og dermed frit valg mellem 12 forskellige udbydere.

- I Norlys arbejder vi målrettet for en digital omstilling af samfundet, og har igennem de seneste par år udrullet fibernet til knap 200.000 adresser. Derfor er vi rigtig glade for nu at kunne hjælpe flere hundrede danskere med at få en god forbindelse gennem bredbåndspuljen, siger Torben Poulsen, direktør i Norlys’ fiberforretning.

Størstedelen af de mange adresser, nemlig 469, har fået støtte gennem den almindelige ordning i Bredbåndspuljen, mens de sidste 220 adresser er gået igennem puljens særlig ordning for enkeltstående adresser. Det er en ordning, som retter sig mod boliger, der ligger så isoleret, at de kan have svært ved at finde andre adresser, som kan indgå i en ansøgning til den almindelige pulje.

Brug for at gentænke bredbåndspuljen

Der var i 2023 afsat 100 millioner kroner til at hjælpe husstande med at få en hurtig bredbåndsforbindelse gennem de to ordninger, men kun 79,3 millioner kroner er blevet afsat.

Det vil dog være en fejl at tolke det som om, at behovet ikke længere er så stort, mener Torben Poulsen.

- De adresser, der er tilbage, er så omkostningstunge at rulle bredbånd ud til, at de er svære at rumme i den nuværende ordning – det gælder blandt andet for de danske øer. Det kalder på, at bredbåndspuljen gentænkes, så vi får endnu flere med, for godt internet er en forudsætning for at kunne være med i et digitaliseret samfund som det danske, siger Torben Poulsen.

Bredbåndspuljen har eksisteret siden 2016 og årligt støttet husstande med 100 millioner kroner til at få stabilt og hurtigt internet.

Med finansloven for 2024 ændres rammerne om puljen, sådan at der over de næste fire år er afsat i alt 150 millioner kroner – 50 mio. kr. i 2024 og 2025 og 25 mio. kr. i 2026 og 2027.

De 689 adresser, som har fået støtte fra den offentlige bredbåndspulje, og som Norlys skal etablere en hurtig bredbåndsforbindelse til, er fordelt på 24 kommuner.

Særlig ordning

Aabenraa

Aalborg

I alt

Norlys er Danmarks største integrerede energi- og telekoncern med 3.500 medarbejdere i Silkeborg, Aarhus, Aalborg, Esbjerg, København og en række mindre byer. Vi leverer energi, ladestandere, internet og tv til flere end 1,7 millioner husstande og virksomheder. Norlys er ejet af 800.000 andelshavere.

Vi arbejder for grøn omstilling og digitalisering. Ud over vores kunderettede aktiviteter ejer vi blandt andet landets største elnet og landets største fibernet samt aktiemajoriteten i Norlys Energy Trading, som handler med energi. Vi ejer også halvdelen af Eurowind Energy, der er en førende udvikler af solcelle- og vindmølleparker.