Idrætsforeninger sikrer julehyggen i udsatte boligområder

Mange børn og unge i udsatte boligområder fejrer ikke jul. Derfor skaber DIF get2sport alternative tilbud i juledagene. I år er der blandt andet fodboldskole, boksning og streetfodboldstævne på menuen.

DIF get2sport sikrer sved på panden og smil på læben hos børn og unge i udsatte boligområder over juledagene. DIF get2sport

For mange er julen en tid med masser af julehygge, gaver og julemad i stride strømme. Men for dem, der ikke fejrer jul, kan det være en lang ferie væk fra skolen og vennerne. Derfor er der et stigende antal DIF get2sport-idrætsforeninger i udsatte boligområder aktiviteter mellem jul og nytår.

”Vores vigtigste formål er at skabe nogle positive fællesskaber for de børn og unge, der har særligt brug for det. Vi ved, at det er ekstra svært i ferieperioderne, hvor der ikke er skole og andre aktiviteter, og hvor vennerne enten er på ferie eller fejrer jul med familien. Sammen med vores foreninger er vi glade for at tilbyde et godt alternativ til de mange børn og unge,” siger Kristina Lind Thrane, der er projektleder i DIF get2sport.

Get2sport er til stede i over 50 udsatte boligområder i 25 kommuner, og indsatsen er støttet af Nordea-fonden.

100 deltagere i Odense
Ét af de steder, man afholder juleaktiviteter, er i Vollsmose i Odense. Her forventer man op mod 100 deltagere alderen 11-16 år, når man for første gang afvikler streetfodboldstævne 26. december.

”Der render 100 børn rundt, der ikke holder jul, så det er vigtigt for os at give dem  noget at glæde sig til og se frem til. Vi spiller på kryds og tværs af køn, alder og niveau. Og med og uden sko, bare man har en fed dag. Det sociale er i højsædet, og det skal være et godt og aktivt alternativ til julefrokosten,” siger Martin Larsen Kvistgaard, der er medarrangør af turneringen.

Det store stævne afrundes med præmieuddeling og fællesspisning for både spillere, trænere og ledere.

Udpluk af juleaktiviteterne:

• 24. december: Julefodbold og hygge for børn, unge og deres familier i Tornhøjhallen i Aalborg Øst
  • 24.-25. december: Hyggefodbold, stævne og bokseopvisning i Helsingør
  • 24.-26. december: Fodboldaktiviteter i Nivå-Kokkedal Fodboldklub
  • 26. december: Streetfodboldstævne i Vollsmose, Odense
  • 27. december: Boksetræning i Karlebo Bokseklub
  • 28.-29. december: Fodboldskole i Viby J i Aarhus
  • 30. december: Indendørs fodbold i Aab Hallen i Aalborg kl. 18.30-22.00

Om DIF get2sport

• Har eksisteret siden 2005
  • Sikrer et velfungerende idrætsforeningsliv ved at aflaste de frivillige kræfter i idrætsforeninger i de udsatte boligområder
  • Samarbejder med 25 kommuner, 50 boligområder og 71 idrætsforeninger over hele landet
  • Nordea-fonden støtter get2sport med 19 millioner fra 2023-2025
  • Midlerne skal blandt andet bruges til at få flere piger i get2sport-foreningerne gennem opsøgende indsatser hos forældrene, mikrofodboldskoler for de mindste børn – samt til sociale aktiviteter for både børn og voksne

DIF blev stiftet tilbage i 1896 og er interesseorganisation for foreningsidrætten i Danmark. Gennem årene er der kommet flere og flere specialforbund til, så DIF-familien i dag består af 62 forbund, ca. 8.700 idrætsforeninger og godt 2 millioner medlemmer. DIF er samtidig national olympisk komité i Danmark.