Nybolig

Se de nye boligskatter i dit nabolag

Om lidt træder de nye regler for boligskat i kraft. Ny opdateret version af den populære boligskatteberegner fra Nybolig, gør det nu muligt for boligejerne at se boligskatten i deres nabolag.

Tidligere på året lancerede Nybolig en boligskatteberegner, der på blot få sekunder giver en indikation af boligskatten i 2024 for en given ejendom – alene ved at indtaste adressen. Som noget nyt er boligskatteberegneren nu opdateret med en ny kortfunktion, som gør det muligt for boligejerne at se den forventede boligskat for alle omkringliggende ejendomme i deres nabolag.

Prøv boligskatteberegneren her.

»Siden vi lancerede vores boligskatteberegner, er der foretaget mere end en halv million beregninger. Det siger jo helt klart noget om, at boligskat er et emne, som i den grad optager danskerne. Og ikke mindst fortæller det, at mange savner konkret information om, hvad overgangen til det nye boligskattesystem vil få af betydning for netop deres økonomi,« siger Martin Dam Magnussen, der er udviklingsdirektør i Nykredit Mægler, som er hovedkontor for Nybolig.

»Jeg er derfor rigtig glad for, at vi med boligskatteberegneren, har bidraget til at gøre et komplekst emne mere gennemskueligt. Og frem for alt, at vi forhåbentlig har medvirket til at afhjælpe noget af den usikkerhed, som mange – med rette – oplever rundt omkring i de danske hjem,« siger Martin Dam Magnussen.

Ny kortfunktion visualiserer boligskatten

Boligskatteberegneren gør det muligt at få et estimat for, hvad man skal betale i boligskat (ejendomsværdiskat og grundskyld) i 2024. Og som noget nyt bliver det nu samtidig muligt at se boligskatten i ens eget lokalområde – eller for en bolig, man f.eks. overvejer at købe:

»Det er svært at komme uden om, at boligskat er et centralt parameter, når danskerne kigger på bolig. Derfor har vi nu opdateret boligskatteberegneren med et kort, der visualiserer boligskatten i ens nabolag eller et område, man overvejer at bosætte sig i. Det håber vi kan være med til at gøre det mere håndgribeligt, hvad det økonomisk vil indebære at rykke teltpælene op og flytte,« siger adm. direktør i Nykredit Mægler, Mik Kristensen, og fortsætter:

»Samtidig gør kortet det muligt for boligejerne at få et overblik over, hvad boligskatten er for tilsvarende ejendomme i deres nabolag. Det kan give dem et peg om, hvorvidt deres ejendomsvurdering er retvisende eller skæv. Kortet kan selvfølgelig ikke stå alene. Der kan gøre sig forskellige forhold gældende, som indvirker på ejendomsvurderingen og som beregneren ikke har mulighed for at tage højde for. Men kortet kan tjene som en nyttig rettesnor.«

Rabat til nuværende boligejere, hvis skatten stiger

Boligskatteberegneren og den nye kortfunktion er tilgængelig på Nybolig.dk. På kortet er det muligt at veksle mellem at få visualiseret bl.a. samlet boligskat i 2024 pr. kvadratmeter og skatteændring fra 2023 til 2024 foruden ejendoms- og grundværdi. En farveskala indikerer variationen i boligskatten eller skatteændringen inden for visningsfeltet.

Er man den nuværende indehaver af en ejendom, der stiger i skat, får man en årlig skatterabat. Det sikrer, at man ikke kommer til at betale mere i boligskat i 2024 end man skulle have betalt med de nuværende regler. Rabatten trækkes fra boligskatten hvert år, indtil man sælger sin bolig. Den skal ikke betales tilbage. Hvis ens ejendomsvurdering – og dermed boligskat – efterfølgende stiger, kan man vælge at indefryse stigningen med et lån.

Om Nybolig

Med sine mere end 220 forretninger og 1.200 medarbejdere, er Nybolig én af Danmarks allerstørste ejendomsmæglerkæder.

Nybolig er ejet af Nykredit Mægler, som er en del af Nykredit.

Følg pressemeddelelser fra Nybolig

Flere pressemeddelelser fra Nybolig