MENY vil udvikle dansk madkultur igennem nye partnerskaber med udvalgte leverandører
Igennem et nyt og tæt partnerskab med, indledningsvis, fire danske leverandører, vil MENY bidrage til at udvikle dansk madkultur. Partnerskaberne skal både på kort og lang sigt bidrage til at styrke de lokale leverandørers forretning igennem MENYs nationale fødekæde samt øge udbuddet af danske varer i kædens butikker.
![MENY lancerer Danske Madskatte i begyndelsen af 2024. Et særligt samarbejde med dygtige og innovative danske producenter.](/data/images/public/13561302/13765694/a05aea7d-275b-45f6-a16d-ddb9cf6d0b01-w_720.png)
I begyndelsen af det nye år vil MENYs kunder blive mødt af kædens nye satsning ’Danske Madskatte’. Konkret vil kunderne opleve, at 200 varer i MENYs butikker fremover vil blive særligt udvalgt og markeret som ’Madskat’. Dette indikerer, at varen er produceret i Danmark med godt håndværk og innovation i fokus. Indledningsvis drejer det sig om varer fra det eksisterende sortiment, men ambitionen er, at op mod 700 varer skal være en del af ’Danske Madskatte’ i 2025. Sortimentet, som bliver en del af ’Danske Madskatte’ vil kunne variere lokalt og regionalt i forskellige MENY-butikker alt afhængig af udbuddet af lokale produkter fra butikkernes omegne.
’Danske Madskatte’ vil fremover blive et vigtigt element i MENYs ambition om at manifestere sig som Danmarks madmarked. Det vil blandt andet ske igennem de nye partnerskaber med danske leverandører omkring udvikling af dansk madkultur. Leverandørerne vælges efter deres bæredygtighedsprofil, nytænkning, og faglige fokus i udviklingen af deres produkter. Partnerskaberne skal på kort og langt sigt sikre, at udbuddet af varer i ’Danske Madskatte’-konceptet øges – fra 200 som introduceres indledningsvis til op mod 700 produkter inden for et par år. Videre er det MENYs ambition med ’Danske Madskatte’ at skabe en national fødekæde for de danske leverandører, som bidrager til at styrke deres forretning. Ved at styrke den enkelte leverandørs forretning, vil MENY arbejde for, at der samtidig bliver endnu større mulighed for innovation og udvikling af fødevareudbuddet af danske varer.
”Vi er stolte over at introducere ’Danske Madskatte’ for vores kunder, hvor vi hylder de danske leverandørers dedikerede arbejde med at skabe nye produkter med stærke smagsoplevelser. Kunderne flytter sig, og det gør vi også. Vi ønsker med ’Danske Madskatte’ at bidrage til nye fortællinger og viden om de danske produkter inden for blandt andet økologi og dyrevelfærd. Lige nu kan vi se kunderne efterspørger det i stort omfang, og at der er en plads i markedet til den position,” siger Richo Boss, kædedirektør for MENY.
Ifølge Retail Institute vil 50 pct. af danskerne i fremtiden købe flere dansk producerede varer. Videre ønsker 36 pct. af danskerne, at varerne er produceret i Danmark, når de handler, hvilket er en stigning fra 29 pct. i 2015*.
Tæt partnerskab og videndeling
MENY introducerer indledningsvis fire leverandører som de første partnere i ’Danske Madskatte’-lanceringen. Det drejer sig om Mejeriet Øllingegaard, Højer Pølser, Lindely Vingård og Reduced, der blandt andet laver fond’er, ud af produkter, som ellers ville være gået til spilde. Leverandørerne er valgt ud fra deres passionerede arbejde med produkterne, og fordi deres produkter i dag allerede spiller en betydelig rolle i MENYs sortiment.
”Vi glæder os til at starte partnerskabet op med Øllingegaard, Højer Pølser, Lindely Vingård og Reduced. Nu vil vi sammen skabe et rum for dialog og erfaringsudveksling os alle i mellem. For det er igennem videndeling og samarbejde, at vi kan innovere for at udvikle dansk madkultur. Vi glæder os til første skridt og til at byde mange flere partnere velkommen i fremtiden,” siger Jesper Bjerring, kommerciel direktør i MENY.
Stor succes i Norge
Man skal ikke længere væk end til Norge for at se, hvor stort potentialet er for udviklingen af den lokale madkultur. Her har initiativet ’Norske Madskatte’ eksisteret i mange år og har i dag 450 norske leverandører på tværs af landet. Der er mere end 4000 varer i sortimentet samt 45 partnere, som sammen med MENY bidrager til at videreudvikle norsk madkultur.
”Jeg bliver inspireret over den fantastiske udvikling, der har været hos vores kolleger i Norge. Det viser, hvor stort potentialet er, og vi glæder os til at bidrage til i endnu højere grad at sætte innovation og dansk madkultur på agendaen,” slutter Richo Boss.
Om ’Danske Madskatte’
Fra uge 6 vil alle MENY-butikker introducere ’Danske Madskatte’, hvor 200 varer indledningsvis vil blive mærket og inkluderet i konceptet. MENY vil lancere ’Danske Madskatte’ med en større marketingindsats i butikkerne, i gadebilledet samt digitalt og på TV, hvor ’Danske Madskatte’ introduceres og hvor de fire partnere introduceres gennem relevante fortællinger med formålet om at udvikle dansk madkultur.
*Kilde: Retail Institute: Kampen om kurven, Prognose 2030
Kontakter
PRESSEKONTAKTDagrofa Koncernkommunikation
Tlf:72332323presse@dagrofa.dkBilleder
![MENY ønsker, ifølge Richo Boss, med ’Danske Madskatte’ at bidrage til nye fortællinger og viden om de danske produkter inden for blandt andet økologi og dyrevelfærd.](/data/images/public/13561302/13765694/a2bbce7f-0cc8-49b2-8806-9cd54a0dd459-w_240.jpg)
Om Dagrofa
Med over 500 dagligvarebutikker fordelt over hele Danmark er Dagrofa en af landets førende virksomheder på det danske fødevaremarked. Dagrofa står bag dagligvarebutikkerne MENY, SPAR, Min Købmand og Let-Køb og ejer også Dagrofa Logistik og Dagrofa Foodservice, som er ledende leverandør til restauranter, hoteller og kantiner.
Følg pressemeddelelser fra Dagrofa ApS
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Dagrofa ApS
Frivillige indsamler mere end 840.000 stykker affald: Især cigaretskodder, cigaretpakker, snus og plastic fylder5.7.2024 11:33:46 CEST | Pressemeddelelse
Det har været en blandet oplevelse, da mere end 3.300 frivillige fra lokale foreninger samlede affald ind via non-profit-projektet Ren Natur i foråret. Supermarkedskæden SPAR har været med seks år i træk, i hele projektets levetid, og butikkerne er samlingspunkt, når frivillige samler affald.
Min Købmand åbner sin første butik på Bornholm1.7.2024 10:30:09 CEST | Pressemeddelelse
I løbet af september får Østerlars en ny dagligvarebutik, og købmanden er lokal kending. Min Købmand har gennem en gruppe engagerede borgere fået mulighed for at flytte ind i lokaler, der tidligere har huset Dagli’ Brugsen. Byens borgere kan se frem til en købmand, der er en ægte, lokal ildsjæl, som er på fornavn med kunderne og har passion for den gode kundeoplevelse.
Dagrofa Foodservice inviterer til inspirationsmessen ’Madscenen - for professionelle’ – tilmelding er åben27.6.2024 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Den 11. september danner TAP1 i København rammen for inspirationsmessen ’Madscenen - for professionelle’, som fødevaregrossisten Dagrofa Foodservice står bag. Messen har fået nyt navn, og det er også første gang, at arrangementet skal afholdes i TAP1. Her bliver det muligt at opleve over 115 leverandører og masser af gastronomiske events.
70 år: Poul Larsen har taget turen fra nystartet mælkekusk til passioneret ostedirektør13.6.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Den 14. juni 2024 fylder Poul Larsen 70 år. Han er medejer og direktør i HKI Ost, der er blandt landets førende specialister, når det gælder om at levere højkvalitetsoste til bl.a. Michelin-restauranter, ostehandlere og gourmetbagerier.
MENY og michelinkok Jonathan Berntsen går sammen om at løfte dansk madkultur6.6.2024 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
MENY og michelinkokken Jonathan Berntsen er fælles om kærligheden til mad og det gode håndværk. Derfor har de indledt et samarbejde, hvor Jonathan Berntsen viser, hvordan man med et lille tvist kan løfte velkendte retter til nye højder under overskriften ’á lá Jonathan Berntsen’. I første omgang er der kommet en række opskrifter ud af samarbejdet.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum