MENY vil udvikle dansk madkultur igennem nye partnerskaber med udvalgte leverandører

Del

Igennem et nyt og tæt partnerskab med, indledningsvis, fire danske leverandører, vil MENY bidrage til at udvikle dansk madkultur. Partnerskaberne skal både på kort og lang sigt bidrage til at styrke de lokale leverandørers forretning igennem MENYs nationale fødekæde samt øge udbuddet af danske varer i kædens butikker.

MENY lancerer Danske Madskatte i begyndelsen af 2024. Et særligt samarbejde med dygtige og innovative danske producenter.
MENY lancerer Danske Madskatte i begyndelsen af 2024. Et særligt samarbejde med dygtige og innovative danske producenter.

I begyndelsen af det nye år vil MENYs kunder blive mødt af kædens nye satsning ’Danske Madskatte’. Konkret vil kunderne opleve, at 200 varer i MENYs butikker fremover vil blive særligt udvalgt og markeret som ’Madskat’. Dette indikerer, at varen er produceret i Danmark med godt håndværk og innovation i fokus. Indledningsvis drejer det sig om varer fra det eksisterende sortiment, men ambitionen er, at op mod 700 varer skal være en del af ’Danske Madskatte’ i 2025. Sortimentet, som bliver en del af ’Danske Madskatte’ vil kunne variere lokalt og regionalt i forskellige MENY-butikker alt afhængig af udbuddet af lokale produkter fra butikkernes omegne.

’Danske Madskatte’ vil fremover blive et vigtigt element i MENYs ambition om at manifestere sig som Danmarks madmarked. Det vil blandt andet ske igennem de nye partnerskaber med danske leverandører omkring udvikling af dansk madkultur. Leverandørerne vælges efter deres bæredygtighedsprofil, nytænkning, og faglige fokus i udviklingen af deres produkter. Partnerskaberne skal på kort og langt sigt sikre, at udbuddet af varer i ’Danske Madskatte’-konceptet øges – fra 200 som introduceres indledningsvis til op mod 700 produkter inden for et par år. Videre er det MENYs ambition med ’Danske Madskatte’ at skabe en national fødekæde for de danske leverandører, som bidrager til at styrke deres forretning. Ved at styrke den enkelte leverandørs forretning, vil MENY arbejde for, at der samtidig bliver endnu større mulighed for innovation og udvikling af fødevareudbuddet af danske varer.

”Vi er stolte over at introducere ’Danske Madskatte’ for vores kunder, hvor vi hylder de danske leverandørers dedikerede arbejde med at skabe nye produkter med stærke smagsoplevelser. Kunderne flytter sig, og det gør vi også. Vi ønsker med ’Danske Madskatte’ at bidrage til nye fortællinger og viden om de danske produkter inden for blandt andet økologi og dyrevelfærd. Lige nu kan vi se kunderne efterspørger det i stort omfang, og at der er en plads i markedet til den position,” siger Richo Boss, kædedirektør for MENY.

Ifølge Retail Institute vil 50 pct. af danskerne i fremtiden købe flere dansk producerede varer. Videre ønsker 36 pct. af danskerne, at varerne er produceret i Danmark, når de handler, hvilket er en stigning fra 29 pct. i 2015*.

 

Tæt partnerskab og videndeling

MENY introducerer indledningsvis fire leverandører som de første partnere i ’Danske Madskatte’-lanceringen. Det drejer sig om Mejeriet Øllingegaard, Højer Pølser, Lindely Vingård og Reduced, der blandt andet laver fond’er, ud af produkter, som ellers ville være gået til spilde. Leverandørerne er valgt ud fra deres passionerede arbejde med produkterne, og fordi deres produkter i dag allerede spiller en betydelig rolle i MENYs sortiment.

”Vi glæder os til at starte partnerskabet op med Øllingegaard, Højer Pølser, Lindely Vingård og Reduced. Nu vil vi sammen skabe et rum for dialog og erfaringsudveksling os alle i mellem. For det er igennem videndeling og samarbejde, at vi kan innovere for at udvikle dansk madkultur. Vi glæder os til første skridt og til at byde mange flere partnere velkommen i fremtiden,” siger Jesper Bjerring, kommerciel direktør i MENY.

Stor succes i Norge

Man skal ikke længere væk end til Norge for at se, hvor stort potentialet er for udviklingen af den lokale madkultur. Her har initiativet ’Norske Madskatte’ eksisteret i mange år og har i dag 450 norske leverandører på tværs af landet.  Der er mere end 4000 varer i sortimentet samt 45 partnere, som sammen med MENY bidrager til at videreudvikle norsk madkultur.

”Jeg bliver inspireret over den fantastiske udvikling, der har været hos vores kolleger i Norge. Det viser, hvor stort potentialet er, og vi glæder os til at bidrage til i endnu højere grad at sætte innovation og dansk madkultur på agendaen,” slutter Richo Boss.

Om ’Danske Madskatte’

Fra uge 6 vil alle MENY-butikker introducere ’Danske Madskatte’, hvor 200 varer indledningsvis vil blive mærket og inkluderet i konceptet. MENY vil lancere ’Danske Madskatte’ med en større marketingindsats i butikkerne, i gadebilledet samt digitalt og på TV, hvor ’Danske Madskatte’ introduceres og hvor de fire partnere introduceres gennem relevante fortællinger med formålet om at udvikle dansk madkultur.

*Kilde: Retail Institute: Kampen om kurven, Prognose 2030

Kontakter

Billeder

MENY ønsker, ifølge Richo Boss, med ’Danske Madskatte’ at bidrage til nye fortællinger og viden om de danske produkter inden for blandt andet økologi og dyrevelfærd.
MENY ønsker, ifølge Richo Boss, med ’Danske Madskatte’ at bidrage til nye fortællinger og viden om de danske produkter inden for blandt andet økologi og dyrevelfærd.
Download

Om Dagrofa

Med over 500 dagligvarebutikker fordelt over hele Danmark er Dagrofa en af landets førende virksomheder på det danske fødevaremarked. Dagrofa står bag dagligvarebutikkerne MENY, SPAR, Min Købmand og Let-Køb og ejer også Dagrofa Logistik og Dagrofa Foodservice, som er ledende leverandør til restauranter, hoteller og kantiner. 

Følg pressemeddelelser fra Dagrofa ApS

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Dagrofa ApS

Dagrofa Foodservice inviterer til inspirationsmessen ’Madscenen - for professionelle’ – tilmelding er åben27.6.2024 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Den 11. september danner TAP1 i København rammen for inspirationsmessen ’Madscenen - for professionelle’, som fødevaregrossisten Dagrofa Foodservice står bag. Messen har fået nyt navn, og det er også første gang, at arrangementet skal afholdes i TAP1. Her bliver det muligt at opleve over 115 leverandører og masser af gastronomiske events.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye