MENY vil udvikle dansk madkultur igennem nye partnerskaber med udvalgte leverandører
Igennem et nyt og tæt partnerskab med, indledningsvis, fire danske leverandører, vil MENY bidrage til at udvikle dansk madkultur. Partnerskaberne skal både på kort og lang sigt bidrage til at styrke de lokale leverandørers forretning igennem MENYs nationale fødekæde samt øge udbuddet af danske varer i kædens butikker.

I begyndelsen af det nye år vil MENYs kunder blive mødt af kædens nye satsning ’Danske Madskatte’. Konkret vil kunderne opleve, at 200 varer i MENYs butikker fremover vil blive særligt udvalgt og markeret som ’Madskat’. Dette indikerer, at varen er produceret i Danmark med godt håndværk og innovation i fokus. Indledningsvis drejer det sig om varer fra det eksisterende sortiment, men ambitionen er, at op mod 700 varer skal være en del af ’Danske Madskatte’ i 2025. Sortimentet, som bliver en del af ’Danske Madskatte’ vil kunne variere lokalt og regionalt i forskellige MENY-butikker alt afhængig af udbuddet af lokale produkter fra butikkernes omegne.
’Danske Madskatte’ vil fremover blive et vigtigt element i MENYs ambition om at manifestere sig som Danmarks madmarked. Det vil blandt andet ske igennem de nye partnerskaber med danske leverandører omkring udvikling af dansk madkultur. Leverandørerne vælges efter deres bæredygtighedsprofil, nytænkning, og faglige fokus i udviklingen af deres produkter. Partnerskaberne skal på kort og langt sigt sikre, at udbuddet af varer i ’Danske Madskatte’-konceptet øges – fra 200 som introduceres indledningsvis til op mod 700 produkter inden for et par år. Videre er det MENYs ambition med ’Danske Madskatte’ at skabe en national fødekæde for de danske leverandører, som bidrager til at styrke deres forretning. Ved at styrke den enkelte leverandørs forretning, vil MENY arbejde for, at der samtidig bliver endnu større mulighed for innovation og udvikling af fødevareudbuddet af danske varer.
”Vi er stolte over at introducere ’Danske Madskatte’ for vores kunder, hvor vi hylder de danske leverandørers dedikerede arbejde med at skabe nye produkter med stærke smagsoplevelser. Kunderne flytter sig, og det gør vi også. Vi ønsker med ’Danske Madskatte’ at bidrage til nye fortællinger og viden om de danske produkter inden for blandt andet økologi og dyrevelfærd. Lige nu kan vi se kunderne efterspørger det i stort omfang, og at der er en plads i markedet til den position,” siger Richo Boss, kædedirektør for MENY.
Ifølge Retail Institute vil 50 pct. af danskerne i fremtiden købe flere dansk producerede varer. Videre ønsker 36 pct. af danskerne, at varerne er produceret i Danmark, når de handler, hvilket er en stigning fra 29 pct. i 2015*.
Tæt partnerskab og videndeling
MENY introducerer indledningsvis fire leverandører som de første partnere i ’Danske Madskatte’-lanceringen. Det drejer sig om Mejeriet Øllingegaard, Højer Pølser, Lindely Vingård og Reduced, der blandt andet laver fond’er, ud af produkter, som ellers ville være gået til spilde. Leverandørerne er valgt ud fra deres passionerede arbejde med produkterne, og fordi deres produkter i dag allerede spiller en betydelig rolle i MENYs sortiment.
”Vi glæder os til at starte partnerskabet op med Øllingegaard, Højer Pølser, Lindely Vingård og Reduced. Nu vil vi sammen skabe et rum for dialog og erfaringsudveksling os alle i mellem. For det er igennem videndeling og samarbejde, at vi kan innovere for at udvikle dansk madkultur. Vi glæder os til første skridt og til at byde mange flere partnere velkommen i fremtiden,” siger Jesper Bjerring, kommerciel direktør i MENY.
Stor succes i Norge
Man skal ikke længere væk end til Norge for at se, hvor stort potentialet er for udviklingen af den lokale madkultur. Her har initiativet ’Norske Madskatte’ eksisteret i mange år og har i dag 450 norske leverandører på tværs af landet. Der er mere end 4000 varer i sortimentet samt 45 partnere, som sammen med MENY bidrager til at videreudvikle norsk madkultur.
”Jeg bliver inspireret over den fantastiske udvikling, der har været hos vores kolleger i Norge. Det viser, hvor stort potentialet er, og vi glæder os til at bidrage til i endnu højere grad at sætte innovation og dansk madkultur på agendaen,” slutter Richo Boss.
Om ’Danske Madskatte’
Fra uge 6 vil alle MENY-butikker introducere ’Danske Madskatte’, hvor 200 varer indledningsvis vil blive mærket og inkluderet i konceptet. MENY vil lancere ’Danske Madskatte’ med en større marketingindsats i butikkerne, i gadebilledet samt digitalt og på TV, hvor ’Danske Madskatte’ introduceres og hvor de fire partnere introduceres gennem relevante fortællinger med formålet om at udvikle dansk madkultur.
*Kilde: Retail Institute: Kampen om kurven, Prognose 2030
Kontakter
PRESSEKONTAKTDagrofa Koncernkommunikation
Tlf:72332323presse@dagrofa.dkBilleder

Om Dagrofa
Med over 500 dagligvarebutikker fordelt over hele Danmark er Dagrofa en af landets førende virksomheder på det danske fødevaremarked. Dagrofa står bag dagligvarebutikkerne MENY, SPAR, Min Købmand og Let-Køb og ejer også Dagrofa Logistik og Dagrofa Foodservice, som er ledende leverandør til restauranter, hoteller og kantiner.
Følg pressemeddelelser fra Dagrofa ApS
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Dagrofa ApS
Skærbæks nye SPAR får lokale kræfter i front12.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Når dørene senere på året åbner til byens nye SPAR, bliver det med en købmand, der både kender byen og kunderne. Bag supermarkedet står et lokalsamfund med et imponerende sammenhold.
Rekordstor opbakning til inspirationsmessen ’Madscenen - for professionelle’11.9.2025 10:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Onsdag den 10. september var fødevareleverandøren Dagrofa Foodservice værter for inspirationsmessen ’Madscenen – for professionelle’ i TAP1 i København. Der var i år rekordstor opbakning til arrangementet med over 160 udstillere og 1.700 deltagere.
Dagrofa reagerer på efterspørgsel: Mere end 40 nye varer i eget brand10.9.2025 10:57:54 CEST | Pressemeddelelse
Dagrofa har stigende salg af kædernes egne mærker. Nu kan kunderne møde mere end 40 nye produkter i premium-mærket OMHU.
Ny digital løsning skal fjerne administrativt bøvl i danske professionelle køkkener8.9.2025 07:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Fødevaregrosissten Dagrofa Foodservice og techvirksomheden FoodOp har forenet kræfterne i et nyt partnerskab, der skal gøre det nemmere drive et professionelt køkken. En digital assistent skal sikre, at der kommer mere fokus på madglæde og på kampen mod madspild i en travl hverdag.
Skøjtetalenter i Aalborg får penge fra SPAR28.8.2025 08:28:33 CEST | Pressemeddelelse
En donation på 10.000 kroner skal hjælpe Aalborg Skøjteløberforening med at forebygge skader og styrke medlemmernes præstationer.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum