Regeringen sikrer grønne styrkepositioner og arbejdspladser i Danmark

Regeringen vil afsætte 1 mia.kr. til grøn statsstøtte næste år. Det er et vigtigt skridt for at sikre og udbygge Danmarks førende position inden for den grønne industri.

"Vi står over for en kritisk tid, hvor den globale konkurrence om grønne investeringer bliver intensiveret. Så det er helt rigtigt set af regeringen, at de nu vil give bedre muligheder for at bevare danske virksomheders styrkepositioner og sikre gode jobs i Produktionsdanmark,” siger Dansk Metals formand Claus Jensen.

Han understreger, at det er afgørende, at regeringen også prioriterer udviklingen af infrastrukturen til de nye teknologier.

”Det omfatter alt fra rørføring til brint til investeringer i havneinfrastruktur, så det er muligt at producere og transportere de store elementer til havvindmøller i Danmark. Udviklingen af danske erhvervshavne er et offentligt anliggende, og staten bør bidrage til at sikre de nødvendige investeringer, så vi får stærke og fremtidssikrede havne”, siger Claus Jensen.