Udsatte børn får opfyldt deres juleønsker med hjælp fra Lidls medarbejdere
166 børn fra Barnets Blå Hus, som hjælper børn fra familier med alkohol- og stofproblemer, får i år opfyldt deres juleønsker med hjælp fra Lidl-medarbejdere. ”Julegaver er ikke en selvfølge i udsatte familier, så det er en hjælp, der spreder glæde og håb,” lyder det fra generalsekretær i Blå Kors Danmark, Morten Skov Mogensen.

Et stort grantræ pryder atrium i Lidls hovedkontor og ligner på afstand et ganske almindeligt juletræ. Men i stedet for traditionelle juleornamenter hænger der små sedler med juleønsker fra børn, der vokser op i familier med alkohol- og stofmisbrug.
Den seneste tid har Lidl-medarbejdere taget et personligt juleønske fra træet og gjort det til virkelighed for det barn, der har hængt det op. Fælles for alle, der har givet et ønske, er, at de kommer i Barnets Blå Hus, som drives af Blå Kors Danmark. Barnets Blå Hus er et støttetilbud til børn og deres familier med alkohol- og stofproblemer tæt inde på livet.
”For mange børn er julen fyldt med julehygge, julegaver og julehjerter, men for børn og unge, der vokser op i familier med alkoholmisbrug eller andre svære livssituationer, er historien ofte noget andet. Det er ikke en selvfølge i udsatte familier, at der ligger gaver under juletræet juleaften,” siger Morten Skov Mogensen, der er generalsekretær i Blå Kors Danmark.
Lidl-medarbejderne kan i år glæde 166 børn med en julegave, og det begejstrer generalsekretæren:
”Den glæde, som Lidls medarbejdere er med til at sprede hos de mange børn og deres familier, er ubeskrivelig. Julen er for nogle familier en vanskelig tid med mange bekymringer. For er der nu nok penge til julemad og julegaver. Men med denne hjælp fra Lidl er der forhåbentligt én bekymring mindre,” lyder det fra Morten Skov Mogensen.
Gaveglæde i flere byer
Barnets Blå Hus findes i Vejle, Frederikshavn, Aalborg, Aars, Rønne, Slagelse, Svendborg og Læsø, og der bliver delt gaver ud til børnene op til jul. Hos Lidl er man stolt over at være med til at sprede juleglæde hos så mange familier.
“Vi har sat os for at sprede juleglæde, som var det vores helt egen julemandsmission. For os handler det om at sikre, at ingen børn går glip af den gave-lighed, der er i at opleve den magi, som kun en gave under træet kan gi’,” siger Nina la Cour, CSR-projektleder i Lidl, og fortsætter:
“Vores Lidl-superhelte kan ikke bare pakke varer, de kan også pakke gaver – og det med samme ekspertise og entusiasme. At se team Lidl samle sig om at skabe glæde for børn i Barnets Blå Hus er som at se et hold gavmilde julenisser i aktion- og ærlig talt, det er ret imponerende og hjertevarmt på samme tid.”
Blå Kors Danmark og Lidl har desuden samarbejdet i en årrække om at mindske madspild og i stedet give maden til mennesker, der kan få glæde af det. I år udmunder det sig blandt andet i, at frivillige fra Blå Kors henter overskudsmad i Lidl-butikker landet over den 23. december, når butikkerne lukker ned i flere dage på grund af helligdagene. Maden bliver fordelt i poser og delt ud til udsatte familier op mod jul.
Nøgleord
Kontakter
Thomas SejersenPresseansvarlig - Lidl
Tlf:76 35 00 10presse@lidl.dkThomas Røddik KorneliussenKommunikationschefBlå Kors
Tlf:+45 2620 2046trk@blaakors.dkBilleder
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Det betaler sig at handle i Lidl: Vinder Avisen Danmarks pristjek og sænker samtidig priserne på over 100 hverdagsvarer10.10.2025 10:45:00 CEST | Pressemeddelelse
Lidls budskab, om at det betaler sig at gøre sine indkøb hos dem, beviser sig i virkeligheden. I Avisen Danmarks store pristjek løber dagligvarekæden nemlig med sejren. Pristjekket er foretaget inden Lidl torsdag d. 9. oktober sænkede prisen på over 100 hverdagsprodukter.
Lidl gør hverdagen billigere for forbrugerne: Sænker prisen på over 100 hverdagsprodukter9.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Fra torsdag tilbyder Lidl over 100 hverdagsvarer til nye, lave priser. Det er nogle af de mest solgte produkter som smør, kød, kaffe, rugbrød og toiletpapir, der nu bliver sat ned i dagligvarekædens butikker. Kunderne skal have en billigere hverdagsindkøbsvogn, når de handler i Lidl de næste mange måneder.
Lidl Danmark slutter sig til Forebyggelsesalliancen for fremtidens sundhed2.10.2025 12:48:42 CEST | Pressemeddelelse
Dagligvarekæden Lidl har taget endnu et vigtigt skridt mod at fremme sundhed og forebyggelse i Danmark ved at indtræde i Forebyggelsesalliancen for fremtidens sundhed – og det som den første dagligvarekæde. Med sit engagement ønsker dagligvarekæden at bidrage til den nationale forebyggelsesindsats og styrke folkesundheden.
Stor åbningsglæde i Gug: Lidl byder kunderne velkommen i ny butik uden tobak og nikotin25.9.2025 12:28:24 CEST | Pressemeddelelse
Torsdag slog Lidl dørene op til en ny butik på Gugvej 189, hvor snoren blev klippet foran en stor forsamling af fremmødte kunder. Forrest stod den hjemvendte butikschef, Nikolaj Jensen, sammen med sit nye team, der havde glædet sig til at byde velkommen.
“Det betaler sig at handle i Lidl” – ny international kampagne sætter fokus på værdi i hverdagen22.9.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
For første gang lancerer Lidl en fælles brandkampagne på tværs af alle 31 lande, hvor kæden er til stede. Med kampagnen “Det betaler sig at handle i Lidl” ønsker Lidl at vise, at kæden står for andet og mere end skarpe priser og høj kvalitet.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum