Hul igennem på verdens længste elkabel: Danmark sender grøn strøm til Storbritannien

Verdens længste elkabelforbindelse, Viking Link, sendte her til eftermiddag de første elektroner af dansk grøn strøm direkte ud i engelske stikkontakter. Den 13 milliarder kroner store investering har taget knap 4 år at etablere og er den første fysiske forbindelse mellem de to lande. Viking Link udgør en vigtig brik i den grønne omstilling af vores energisystem - danske elproducenter kan sælge grøn strøm til et nyt, stort marked, og vi kan blive forsynet fra England, når det ikke blæser herhjemme.

Energinet leverede i dag en af de helt store julegaver til det danske energisystem. Sammen med sin engelske samarbejdspartner, National Grid, har den danske systemoperatør bygget en 765 km lang elforbindelse mellem Danmark og Storbritannien, og i eftermiddags kl. 16.00 blev der trykket på startknappen, og den første strøm fra danske vindmøller blev sendt ud til de engelske forbrugere.

Åbningen af Viking Link markerer på mere end én måde en kæmpe milepæl for en effektiv grøn omstilling:

”At lave en elforbindelse mellem Danmark og England er i sig selv en kæmpe bedrift – Viking Link er faktisk verdens længste kabelforbindelse. Men forbindelsen har også en kæmpe betydning for fremtidens helt grønne elsystem. Vi sikrer, at de grønne elektroner fra vindmøller og solceller kan blive brugt og havner i forbrugernes stikkontakter, og at der samtidig er stabil forsyning, som er til at betale”, siger Thomas Egebo, administrerende direktør i Energinet.

Behov for de store elmotorveje af grøn strøm mellem landene
Energinet har sammen med britiske National Grid brugt fire år på at planlægge og bygge Viking Link. Kabelforbindelsen er i Danmark koblet til elsystemet i Revsing ved Vejen i Sydjylland. I England kommer den i land i Lincolnshire og ind i elsystemet ved Bicker Fen. Når strømmen transporteres den lange vej over Nordsøen, sker det som jævnstrøm, og derfor er der store omformerstationer i begge lande, inden strømmen sendes ud i vekselstrømsnettene.

Danmark har i forvejen elforbindelser til Norge, Sverige, Tyskland og Holland, og med endnu en forbindelse til et naboland kan danske producenter i endnu højere grad sælge og eksportere strøm, når det blæser og solen skinner. Omvendt kan vi herhjemme nu også købe strøm, når der er rigeligt på den anden side af Nordsøen - fx hvis en vindfront fra vest rammer Storbritannien, et døgn før den rammer Danmark og de danske vindmøller.

Og fremtiden byder på meget mere transport over grænser. Et bredt flertal i Folketinget har besluttet at sikre rammevilkår, der kan muliggøre en firedobling af produktionen af vedvarende energi på land og mere end en femdobling af Danmarks havvindskapacitet. Efter 2030 ventes yderligere udbygning af især havvind og vind og sol, som i fremtiden vil udgøre langt det meste af vores elforsyning.

En kæmpestor dag for rigtig mange
For Henrik Riis, direktør i Energinet Eltransmission, der har bygget Viking Link med National Grid, var det et stort øjeblik, da forbindelsen fredag den 29. december kl. 16.00 blev givet fri til elmarkedet.

“Alt er testet og afprøvet igen og igen i ugerne op til, men det er alligevel et stort øjeblik at se det hele klappe og virke, som det skal. Mange hundrede kolleger på begge sider af Nordsøen har arbejdet i år og måneder på netop det her øjeblik - og mange har lige som mig været med helt fra start. Det var på mange måder et stort øjeblik”, siger han.

Viking Link vil i sin opstartsfase køre med en kapacitet på 800 MW, men vil – når det danske elnet er klar i 2025 - med sin kapacitet på i alt 1400 MW være den største enkeltkomponent i det danske elsystem.

Selv om strømmen kan flyde både fra England mod Danmark og omvendt, er forventningen, at Danmark i den første årrække primært kommer til at eksportere. Vi har herhjemme masser af grøn strøm, som kan sælges i England. Det sikrer både danske eksportindtægter og billigere forsyning for engelske forbrugere.

null
Viking Link går på tværs af Nordsøen. Kablet, der forbinder de danske og engelske elnet, blev trukket i land på den danske vestkyst i 2022. Energinet

FAKTA

• Viking Link er et 765 kilometer langt jævnstrømskabel installeret både på land og som søkabel. Kablerne er tilsluttet to omformerstationer – én i Revsing ved Vejen og én på engelsk side ved Bicker Fen i Lincolnshire.
  • Omformerstationen I Danmark er bygget af MT Højgaard for Energinet, mens det er Siemens Energy, der har leveret teknologien. På engelsk side har Siemens Energy stået for bade station og teknologi.
  • Omformerstationerne skal omdanne den jævnstrøm (DC), der løber gennem kablet, til vekselstrøm (AC), som løber i de hjemlige elnet i begge lande. Det gør man ved at bruge den nyeste Voltage Source Converter (VSC) teknologi til at transformere de enorme mængder energi, der kommer gennem stationen, fra DC tilbage til AC.
  • Det 765 km lange kabel er leveret og installeret af dels Prysmian Group og dels NKT (det danske landkabel). Kablet er installeret i sektioner af 1,5 kilometer på land, mens det er installeret på Nordsøens bund af 7 omgange af knap 100 kilometer ad gangen.
  • Siden 2019, hvor anlægsfasen af Viking Link-projektet begyndte, har man brugt mere end 4 millioner mandetimer på at etablere forbindelsen.
null
Søkablet kommer i land på den danske vestkyst. Herfra går et nedgravet kabel til Revsing ved Vejen. Her er bygget en stor omformerstation, der laver vekselstrøm til jævnstrøm og omvendt - afhængigt af om Danmark eksporterer strøm til England eller omvendt. I England, ved Bicker Fen, er en lignende stor omformerstation.

Søkablet kommer i land på den danske vestkyst. Herfra går et nedgravet kabel til Revsing ved Vejen. Her er bygget en stor omformerstation, der laver vekselstrøm til jævnstrøm og omvendt - afhængigt af om Danmark eksporterer strøm til  England eller omvendt. I England, ved Bicker Fen, er en lignende stor omformerstation.
Viking Link-forbindelsen kobles på det danske og det britiske elnet via to ens omformerstationer. Den danske er placeret i Revsing ved Vejen.
Inde bag murene på omformerstationen findes et højteknologisk anlæg, som omformer den jævnstrøm, som løber i kablet, og som er nødvendig for at kunne transportere strømmen over så stor længde, til vekselstrøm, som er den type strøm, begge lande har i deres elnet. Anlægget er leveret og installeret af Siemens Energy.
Viking Link består af to sideløbende kabler. Kablerne består blandt andet af kobber som er masse-imprægneret af papir og vejer godt 50 kg per meter. Landkablerne blev leveret på tromler med 1500 meter kabel og med en vægt på 80 tons per tromle.
Viking Link er et 765 kilometer langt jævnstrømskabel installeret både på land og som søkabel. Kablerne er tilsluttet to omformerstationer – i Revsing ved Vejen og på engelsk side ved Bicker Fen i Lincolnshire.

Om Energinet

Vi varetager samfundets interesser og ejer energiens "motorveje". Vi har ansvaret for at forsyne Danmark med el og gas, skabe fair konkurrence og fremme klimavenlige energiløsninger. Læs mere på www.energinet.dk

Viking Link indviet: Forbindelsen har allerede tjent millioner18.4.2024 16:59:03 CEST | Pressemeddelelse

Torsdag den 18. april blev der officielt ’trykket på knappen’ for verdens længste elkabelforbindelse, Viking Link mellem Danmark og Storbritannien. Energinets og britiske National Grids fælles investering på 13 milliarder kroner udgør en vigtig brik i den grønne omstilling af energisystemet. Forbindelsen giver store indtjeningsmuligheder på grøn strøm for danske elproducenter og større forsyningssikkerhed for danske forbrugere.

Energinet og 50Hertz starter udbud på Energiø Bornholm30.11.2023 09:02:01 CET | Pressemeddelelse

Energinet og tyske 50Hertz har startet udbudsprocessen for teknisk udstyr til det fælles projekt, Energiø Bornholm, der skal levere minimum 3 GW grøn strøm til danske og tyske forbrugere. Som et resultat af markedsdialog med mulige leverandører i sommer har Energinet og 50Hertz besluttet at fremrykke udbuddet for at sikre sig produktionskapacitet hos leverandørerne så tidligt som muligt. Næste skridt bliver at gennemgå bud og indlede forhandlinger, inden kontrakterne efter planen kan underskrives i andet halvår af 2024.