Diabetesforeningen

Diabetesforeningen: Ny teknologiaftale er en sejr for mennesker med diabetes

Aftalen mellem regeringen, KL og Danske Regioner giver grønt lys til at tildele sensorbaserede glukosemålere til 4.400 mennesker med type 2-diabetes, der tager insulin flere gange dagligt.

Den nye teknologiaftale er et vigtigt skridt fremad for mennesker med diabetes.

Det mener Diabetesforeningen, efter at Indenrigs- og sundhedsministeriet, KL og Danske Regioner har aftalt at udmønte en pulje til teknologi på 500 mio. kr., der blev afsat med sundhedsaftalen fra marts 2022.

Diabetesforeningen har kæmpet for, at netop teknologipuljen skulle bruges på at sikre diabetesteknologi til flere, og nu tildeler aftalen sensorbaserede glukosemålere til 4.400 mennesker med type 2-diabetes, der tager insulin flere gange dagligt.

”Diabetesforeningen hilser det nye teknologiløfte varmt velkommen som et betydningsfuldt skridt mod en mere moderne og individuel behandling af personer med type 2-diabetes. Vi ser ind i en fremtid, hvor teknologi kan bidrage til at mindske presset på sundhedsvæsen og samtidig være et stærkt redskab til at gøre livet med kroniske sygdomme som diabetes bedre,” siger Claus Richter og fortsætter:

”Derfor kæmper vi i Diabetesforeningen kampen for teknologi, og vi vil kæmpe videre for, at næste skridt bliver en permanent ordning, der omfatter endnu flere, der har gavn af teknologien. Politikerne har muligheden for at bakke det ønske op, når Folketinget i januar skal stemme om borgerforslaget om sensorbaserede glukosemålere”

Fakta:

Aftalen dækker 4.400 mennesker med type 2-diabetes, der tager insulin flere gange dagligt og har et langtidsblodsukker over 53 mmol/mol.

En sensorbaseret glukosemåler giver et mere stabilt blodsukker og er et værn både mod de livstruende situationer, der kan opstå ved lavt og højt blodsukker, og de alvorlige følgesygdomme til diabetes, fx hjertekarsygdom, nyresvigt, øjensygdom og amputationer.

Teknologien skal tildeles i 2024-2026.

Dansk Endokrinologisk Selskab anbefaler sensorbaserede glukosemålere til mennesker med type 2-diabetes, der tager insulin flere gange dagligt.

Der findes ca. 14.000 mennesker i Danmark med type 2-diabetes, der tager insulin flere gange dagligt.

Om Diabetesforeningen

Diabetesforeningen kæmper for at komme diabetes til livs. Opdage sygdommen i tide. Forebygge at den udvikler sig. På sigt at kunne helbrede den. Og hver dag løfte livskvaliteten for dem med sygdommen inde på livet. Diabetesforeningen begyndte sit virke i 1940 og har omkring 90.000 medlemmer. Hovedsædet ligger i Glostrup.

Følg pressemeddelelser fra Diabetesforeningen

Flere pressemeddelelser fra Diabetesforeningen

Diabetesforeningen: Stadig mangel på sammenhængende patientforløb for 1,5 millioner danskere med kronisk sygdom11.6.2024 14:04:33 CEST | Pressemeddelelse

Problemerne med manglende patientforløb vil fortsætte, selv med en ny struktur, hvis vi ikke også giver patienterne rettigheder med pakkeforløb. Det er i kontrast til det opdrag, som Sundhedsstrukturkommissionen fik, og hvad der står i regeringsgrundlaget. Regeringen og Folketinget skal nu løse den vigtige opgave at sætte patienten i centrum og sikre sammenhængende forløb, mener Diabetesforeningen.