SPAR giver danskerne et lift hjem til jul

Julebusserne har kørt siden 2016, og den 22. december giver supermarkedskæden SPAR omtrent 900 danskere et lift hjem til jul.

SPAR giver 900 danskere et lift hjem til jul den 22. december

Der er tryk på trafikken på en af årets største rejsedage, når danskerne skal hjem til jul den 22. december.

Nogen skal fra København til Aalborg, Aarhus eller Blåvand. Andre skal fra Viborg eller Esbjerg til København. Eller noget helt andet.

Mere end 900 danskere har tilmeldt sig supermarkedskæden SPARs julebusser, hvor 39 ruter kører både på tværs og på langs af landet og rammer både København, Nordsjælland, Falster, Nordjylland, Vestjylland, Sønderjylland, Midtjylland og Fyn.

Alene fra Sjælør Station i København bliver 600 danskere fredag morgen kørt hjem belæsset med julegaver og godt humør. Men der er også ruter, som begynder i provinsen og ender i hovedstaden. Solskinsøen Bornholm har også sin egen rute.

“Det har udviklet sig til en tradition, at vi kører danskerne hjem til jul. I år er 25 ruter fuldt booket, så vi er rigtigt godt tilfredse med, at kunder og andre tager godt imod vores initiativ. Vores årlige julelift handler om at tage ansvar som en af de lokale, og sammen med vores købmænd gøre noget godt for borgerne. Og selv om busserne er fyldt på størstedelen af ruterne, kører vi også til steder hvor kun én eller få passagerer skal af,” siger Esben Keller, kædedirektør i SPAR, Min Købmand og Let-Køb.

SPARs kunder har haft mulighed for at tilmelde sig julebusserne nogle dage før der blev åbnet for alle, men juletransporten er for alle danskere, der har behov for at komme hjem til jul.

“Ofte er det mange unge under uddannelse, der benytter muligheden for at komme gratis hjem til familien i julen, men vi ser alle aldersgrupper. Vi forsøger at hygge lidt om folk. Bussen er julepyntet og vi har pakket en goodie bag med godter til alle ombord på busserne,” fortsætter Esben Keller.

Der er 134 SPAR-butikker i Danmark, og bussernes stoppesteder er altid ved en SPAR-butik på ruten.

De første busser kører fra Sjælør Station klokken 8.00 den 22. december.

SPARs julebusser kørte første gang i 2016 og har kørt lige siden. I forbindelse med coronanedlukningen i 2020 blev busserne dog aflyst, så de kører for 7. gang.

Se ruterne på dette link SPAR giver et gratis lift den 22. december 2023

Fakta om SPARs julelift

• Booking af SPAR julebussen er nu lukket

• Tilmelding sker efter først-til-mølle-princippet, hvor man vælger sin rute og får en e-billet, der skal vises frem ved afgang

• Alle busserne er pyntet op, dog ikke nødvendigvis på samme måde som på billedet

• Næsten 900 danskere bliver kørt hjem med SPARs julebusser d. 22. december i år

• SPAR julebussen gav for første gang et gratis lift hjem til danskerne i 2016

• I 2020 blev turen aflyst pga. corona, så i år er det syvende gang SPAR kører danskerne hjem uden beregning

• Mere end 40 busser fragter danskerne hjem til jul via 39 ruter

• SPAR er en stor supermarkedskæde med 134 butikker i hele Danmark. Butikkerne er drevet af lokale købmænd, der brænder for at styrke deres lokalområde

• SPAR er en del af Dagrofa, som også har dagligvarekæderne MENY, Min Købmand og Let-Køb, samt Dagrofa Logistik og Dagrofa Foodservice, som er ledende leverandør til restauranter, hoteller og kantiner.

Min Købmand åbner sin første butik på Bornholm27.8.2024 09:00:55 CEST | Pressemeddelelse

Den 12. september bliver en betydningsfuld dag for Østerlars, når byen byder velkommen til en ny dagligvarebutik, Min Købmand. Efter en gruppe engagerede borgere har sikret sig de tidligere Dagli' Brugsen-lokaler, får byen nu en ny købmand, der er en velkendt og respekteret del af Østerlars. Med en stærk tilknytning til lokalsamfundet og en passion for at skabe en god kundeoplevelse, vil den nye butik hurtigt blive en central del af byen.