Mediebranchen er klar med nye presseetiske retningslinjer, som har særligt fokus på omtale af selvmord og gidselsituationer samt live-dækning
Medier og journalister skal være ekstra opmærksomme, når de skriver om selvmord og gidselsituationer eller dækker begivenheder live, som fx Fields-skyderiet. Det er hovedpunkterne i de opdaterede retningslinjer for god presseskik, som Dansk Journalistforbund og Danske Medier netop har færdiggjort.

De presseetiske regler udgør grundlaget for redaktionelle mediers selvregulering og for Pressenævnets bedømmelse af, om medierne i konkrete sager har handlet i strid med god presseskik. Reglerne gælder for alle medier, der er omfattet af medieansvarsloven, og blev sidst justeret i 2013.
Nu har en arbejdsgruppe med repræsentanter fra Dansk Journalistforbund – Medier & Kommunikation, Danske Medier, DR og TV 2 så færdiggjort et opdateringsarbejde, som blev sat i gang i juni 2022.
Opdateringen har blandt andet ført til ændringer, der tager højde for brugen af kunstig intelligens, mediernes omtale af selvmord og selvmordsforsøg samt de særlige forhold, der gør sig gældende i forbindelse med mediernes dækning af sager om gidseltagning samt dækning af begivenheder i realtid - altså dækningen af begivenheder samtidig med, at de finder sted.
Retningslinjerne vil blive anvendt på mediernes redaktioner fra 1. januar 2024, og Dansk Journalistforbund og Danske Medier har bedt Pressenævnet om at lægge de nye retningslinjer til grund for nævnets fremtidige sagsbehandling.
”At følge de presseetiske retningslinjer og være tilmeldt Pressenævnet er i høj grad det, der adskiller troværdige og professionelle medier fra andre. I en tid, hvor sociale medier og fake news fylder mere og mere, er der god grund til at kippe med flaget for, at vi i Danmark har et sæt grundigt udformede spilleregler, der sætter klare rammer for god presseskik og gør det muligt for borgerne at klage over pressen,” siger Tine Johansen, formand for Dansk Journalistforbund – Medier & Kommunikation.
Danske Mediers konst. adm. direktør, Marianne Bugge Zederkof, tilføjer: ”Jeg er stolt af den proces, som en samlet og enig mediebranche har forestået. De opdaterede retningslinjer er vidnesbyrd om en professionel mediebranche, der tager ansvar for sit indhold i en tid, hvor sociale medier flyder over med misinformation og krænkelser af folks privatliv.”
Dansk Journalistforbund og Danske Medier vil i begyndelsen af 2024 udsende informationsmateriale om de nye presseetiske regler til offentligheden.
Nøgleord
Kontakter
Marianne Bugge ZederkofDirektør i Danske Medier og Danske Medier Research
Tlf:20 76 50 99mbz@danskemedier.dkLinks
Om Danske Medier
Danske Medier er en brancheorganisation for private medievirksomheder. Vores medlemmer tæller 250 lokale og regionale medier, niche- og fagmedier samt landsdækkende dagblade, aviser og netmedier. Vi arbejder for det frie ord, den uafhængige presse og sunde rammevilkår for en pluralistisk mediebranche.
Følg pressemeddelelser fra Danske Medier
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Danske Medier
Danskerne strømmer til de redigerede medier og fravælger techplatformene17.6.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Mens nyhedsbrugere i mange andre lande i stigende grad får deres nyheder via sociale techplatforme, er tendensen omvendt i Danmark. De danske nyhedsbrugere foretrækker fortsat de traditionelle nyhedsmedier, som de også har høj grad af tillid til. Det er meget glædelige tendenser, lyder det fra Danske Medier.
Danske Medier ansætter ny chef for kommerciel udvikling og analyse3.6.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Niels Marslev kommer med erfaring fra techvirksomheder og public service-medier og skal stå i spidsen for Danske Mediers kommercielle område og udviklingen af brancheorganisationens analysearbejde.
Private medier styrker demokratiet: Ny analyse viser stor bredde og kvalitet i dansk nyhedsproduktion14.5.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
En ny analyse dokumenterer, at frie og uafhængige medier står bag en stigende andel af egenproducerede nyheder med bred tematisk og geografisk dækning. Det bekræfter, at de private medier løfter en stor og afgørende demokratisk opgave, vurderer Danske Medier.
Flere unge skal rustes til en kritisk medievirkelighed12.5.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Med et ønske om at udbrede de kommende generationers kendskab til de frie mediers rolle vil Danske Medier træde ind i Mediekonkurrencen. Fokus vil i år være på valg og den lokale og regionale journalistik.
Rapport om betalingsvillighed giver ikke det fulde billede8.5.2025 09:51:55 CEST | Pressemeddelelse
Roskilde Universitets rapport om danskernes betalingsvillighed for nyhedsmedier rejser flere spørgsmål, end den besvarer. Det mener Danske Medier, der efterlyser en bredere og mere nuanceret undersøgelse af samspillet mellem public service og private medier.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum