I dag starter uddelingen: Louis Nielsens butikker giver gratis beskyttelsesbriller

Sidste nytårsaften steg antallet af fyrværkeriulykker, og hver fjerde af de tilskadekomne var børn under 15 år. Forældre har et stort ansvar for børnenes adfærd og beskyttelse, lyder det fra overlæge og ulykkesekspert. Louis Nielsens 79 butikker deler i samarbejde med Dansk Blindesamfund gratis beskyttelsesbriller ud den 27.-30. december

Efter flere år med et fald i antallet af fyrværkeriulykker, steg antallet sidste nytårsaften med fem procent til i alt 195 personer.

Især fyldte børn under 15 år i statistikkerne. De udgjorde hver fjerde af de tilskadekomne sidste år. Tre ud af fire tilskadekomne var under 26 år.

Det bekymrer Jens Lauritsen, som er overlæge og professor ved Ulykkes Analyse Gruppen ved Ortopædkirurgisk Afdeling på Odense Universitetshospital. Han er hvert år med til at analysere og rapportere om fyrværkeriulykker i Danmark.

- Sidste år gik det den forkerte vej med antallet af ulykker. Vi ser stadig et alt for højt antal af børn og unge, som kommer til skade. Mange tror fejlagtigt, at der ikke kan ske skader med godkendt fyrværkeri, eller at tilskuere ikke behøver beskyttelsesbriller, siger han og understreger det vigtige i forældrenes rolle:

- Forældrene har et stort ansvar for sikre vaner for både egne børn, men også aftaler med de andre voksne i området om gode vaner, siger han. Børnene spørger jo hurtigt, ”hvorfor må jeg ikke, når andre må?”

Flere med briller giver færre øjenskader

Sidste år udgjorde øjenskader 30 procent af ulykkerne. Blandt alle tilskadekomne bar syv ud af ti ikke beskyttelsesbriller.

- Hvis flere brugte beskyttelsesbriller, ville vi se et fald i antallet af ulykker med øjenskader. Det er skader, som kan få stor indvirkning på synet og livskvaliteten resten af livet, så de er især værd at forebygge, siger Jens Lauritsen.

Synshandicap varer hele livet

Hos Dansk Blindesamfund er formand Ask Løvbjerg Abildgaard også bekymret over, at de unge fylder så meget i ulykkesstatistikkerne:

- Vi har alle været unge og lidt for festlige engang. Men det er fatalt at undgå beskyttelsesbriller, fordi man ikke tænker sig om, eller synes, man ser dum ud. Det er et øjebliks uopmærksomhed, og så går fyrværkeriet af, og festen slutter brat, lyder det fra formanden for Dansk Blindesamfund, som selv har set konsekvenserne for unge mennesker og derfor understreger:

- Et synshandicap fortsætter livet ud. Så tag nu for pokker de briller på, så vi ikke skal melde unge mennesker ind i Dansk Blindesamfund den 1. januar, siger han.

Hent dem gratis i butikken

Dansk Blindesamfund er gået sammen med alle Louis Nielsens 79 butikker om at dele gratis beskyttelsesbriller ud til børn, unge og deres forældre.

- For de fleste af os er synet den vigtigste sans. Vi er som optikerkæde optaget af at passe godt på kundernes syn. Det kan vi gøre nytårsaften ved at sørge for, at borgerne rundt om i landet er udstyret med gode beskyttelsesbriller, siger Gitte Brink Kristensen, som er optisk fagekspert hos Louis Nielsen.

Uddelingen sker i Louis Nielsens butikker den 27. til den 30. december – eller så længe lager haves. Her kan du få beskyttelsesbriller til både børn og vokse samt beskyttelsesbriller, der kan bruges over almindelige briller.

5 tips til en sikker nytårsaften

• Brug altid beskyttelsesbriller - og hjælp dine børn til at huske deres
  • Tænd aldrig fyrværkeri, når du holder det i hånden
  • Hold sikkerhedsafstand, læn dig aldrig ind over fyrværkeriet og gå aldrig tilbage til en fuser
  • Brug kun godkendt fyrværkeri og aldrig hjemmelavet eller ulovlig
  • Dine almindelige briller beskytter ikke godt mod fyrværkeri. Brug derfor beskyttelsesbriller, som kan lukke tæt ud over dine almindelige briller.

Ulykkes Analyse Gruppen på OUH, Dansk Blindesamfund og Louis Nielsen.

Jens Lauritsen er overlæge og professor ved Ulykkes Analyse Gruppen på Ortopædkirurgisk Afdeling, Odense Universitetshospital. Ifølge ham kan antallet af øjenskader ved fyrværkeriulykker begrænses, hvis flere brugte beskyttelsesbriller nytårsaften. PR-foto: Morten Degn
"Tag nu for pokker de beskyttelsesbriller på nytårsaften, så vi ikke skal melde de unge ind i Dansk Blindesamfund 1. januar," siger Ask Abildgaard, formand for Dansk Blindesamfund. PR-foto
Du kan hente gratis beskyttelsesbriller hos Louis Nielsen den 27.-30 december eller så længe lager haves. PR-foto
Beskyttelsesbriller er vigtige, selvom du bare kigger på fyrværkeri, viser ulykkesstatistikkerne. Hos Louis Nielsen kan hele familien hente gratis beskyttelsesbriller den 27.-30. december.

Louis Nielsen A/S

www.louisnielsen.dk