Færre danskere vil købe fyrværkeri

Del

Danskernes interesse for privat affyring af fyrværkeri falder. Det viser nye tal fra Coop Analyse. 

Danskerne bliver mere og mere tilbageholdne over for fyrværkeri, og kun hver femte af os (20 pct.) forventer at købe fyrværkeri til nytårsaften i år. Det skriver Månedsmagasinet Samvirke på baggrund af tal fra Coop Analyse. I 2022 gjaldt det knap hver fjerde (24 pct.).

I analysen svarer 23 procent, at deres husstand købte fyrværkeri i 2022. I 2021 var det tilsvarende tal 27 procent.

”Tallene tegner en nedadgående tendens og set over en årrække, er danskernes lyst til at købe fyrværkeri blevet mindre,” siger analysechef Lars Aarup.

Større opbakning til forbud

Samtidig mener mere end hver anden dansker nu, at der helt bør indføres et forbud mod privat affyring. 51 procent af de adspurgte erklærer sig ifølge Coop Analyse i 2023 helt eller delvist enig i, at der i Danmark bør indføres et forbud mod privat affyring af fyrværkeri, så det alene er professionelle fyrværkere, der tænder krudtet nytårsaften. Det er 6 procent flere end i 2022 og hele 11 procent flere end i 2019, da Coop Analyse stillede spørgsmålet første gang.

Fakta om affyring af fyrværkeri

Danske butikker må sælge fyrværkeri fra 15. december til 31. december ifølge en opdatering af lovgivning og regler omkring fyrværkeri fra 2014.

Som privatperson må du skyde fyrværkeri af fra 27. december til 1. januar. Det er en skærpelse af de tidligere regler, der tillod affyring af fyrværkeri fra 1. december til 5. januar. Resten af året er det ulovligt for privatpersoner at bruge fyrværkeri, og overtrædelse kan straffes med en bøde på 2000 kroner.

I 2024 fremsætter regeringen et lovforslag om, at privatpersoner kun må fyre fyrværkeri af fra 31. december til 1. januar, og at bødestraffen for at anvende fyrværkeri udenfor perioden hæves til 2500 kroner.

Om undersøgelsen fra Coop Analyse: 
1.025 danskere har deltaget i undersøgelsen, der blev gennemført i slutningen af november 2023. Data er vægtet på køn, alder og geografi, og resultaterne er repræsentative for den danske befolkning i alderen 15-74 år.

Kontakter

Analysechef Lars Aarup, tlf.: 30 91 92 66 / lars.aarup@coop.dk

Links

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Coop gør klar til at hjælpe kunder i toldkrig3.4.2025 11:36:06 CEST | Pressemeddelelse

Hvis varer produceret i USA bliver belagt med ekstra told, vil Coop indføre en mærkning af disse varer. Men den samlede effekt på dagligvarepriserne i Danmark vil være beskeden. Samtidig går koncernen – der driver 900 butikker i Kvickly, SuperBrugsen, Brugsen og 365discount – i gang med at finde alternativer til de amerikanske varer. Desuden kommer Coops kæder til at reducere markedsføringen af varer produceret i USA og øge markedsføringen af varer produceret i Danmark og Europa. ”Med told på varer produceret i USA kan vi lave en præcis mærkningsordning. Vi kommer til at mærke disse varer for at fortælle vores kunder, hvorfor de pludselig er blevet dyrere,” siger kategoridirektør Jeff Salter, der er den øverst ansvarlige for al indkøb i Coop. ”Som en naturlig konsekvens skruer vi ned for markedsføringen af de varer, der er produceret i USA og op for markedsføringen af danske varer. Vi ved, at varer der bliver dyrere, bliver mindre attraktive for kunderne, og derfor er det logisk for os

Over 1000 sårbare unge har fået fritidsjob i Coop25.2.2025 13:20:00 CET | Pressemeddelelse

Flere unge bør have et fritidsjob. Sådan lyder en af anbefalingerne fra Trivselskommissionen, der i dag har offentliggjort sin rapport med i alt 35 anbefalinger til, hvordan unge kan få forbedret deres trivsel. Siden 2019 har Ungdomsskoleforeningen og Coop drevet landets største fritidsjobindsats Coop Crew for unge i alderen 14-18 år i samarbejde med 34 kommunale ungdomsskoler. Status er: Over 2000 unge har deltaget og cirka 55 % har efterfølgende fået et fritidsjob. 66 % af deltagerne får øget selvtillid 52 % af deltagerne føler sig som en del af et fællesskab 49 % af deltagerne føler kontrol over eget liv 59 % af deltagerne har udviklet jobkompetencer ”Fritidsjob kan være en trædesten for sårbare unge til arbejdsmarkedskendskab, almen dannelse og sociale og faglige kompetencer – og ikke mindst en trædesten til trivsel. Coop Crew reducerer unges risiko for at stå uden for beskæftigelse og uddannelse og giver dem en tilknytning til arbejdsmarkedet. Omkostninger til sociale-, uddannelse

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye