Færre danskere vil købe fyrværkeri

Del

Danskernes interesse for privat affyring af fyrværkeri falder. Det viser nye tal fra Coop Analyse. 

Danskerne bliver mere og mere tilbageholdne over for fyrværkeri, og kun hver femte af os (20 pct.) forventer at købe fyrværkeri til nytårsaften i år. Det skriver Månedsmagasinet Samvirke på baggrund af tal fra Coop Analyse. I 2022 gjaldt det knap hver fjerde (24 pct.).

I analysen svarer 23 procent, at deres husstand købte fyrværkeri i 2022. I 2021 var det tilsvarende tal 27 procent.

”Tallene tegner en nedadgående tendens og set over en årrække, er danskernes lyst til at købe fyrværkeri blevet mindre,” siger analysechef Lars Aarup.

Større opbakning til forbud

Samtidig mener mere end hver anden dansker nu, at der helt bør indføres et forbud mod privat affyring. 51 procent af de adspurgte erklærer sig ifølge Coop Analyse i 2023 helt eller delvist enig i, at der i Danmark bør indføres et forbud mod privat affyring af fyrværkeri, så det alene er professionelle fyrværkere, der tænder krudtet nytårsaften. Det er 6 procent flere end i 2022 og hele 11 procent flere end i 2019, da Coop Analyse stillede spørgsmålet første gang.

Fakta om affyring af fyrværkeri

Danske butikker må sælge fyrværkeri fra 15. december til 31. december ifølge en opdatering af lovgivning og regler omkring fyrværkeri fra 2014.

Som privatperson må du skyde fyrværkeri af fra 27. december til 1. januar. Det er en skærpelse af de tidligere regler, der tillod affyring af fyrværkeri fra 1. december til 5. januar. Resten af året er det ulovligt for privatpersoner at bruge fyrværkeri, og overtrædelse kan straffes med en bøde på 2000 kroner.

I 2024 fremsætter regeringen et lovforslag om, at privatpersoner kun må fyre fyrværkeri af fra 31. december til 1. januar, og at bødestraffen for at anvende fyrværkeri udenfor perioden hæves til 2500 kroner.

Om undersøgelsen fra Coop Analyse: 
1.025 danskere har deltaget i undersøgelsen, der blev gennemført i slutningen af november 2023. Data er vægtet på køn, alder og geografi, og resultaterne er repræsentative for den danske befolkning i alderen 15-74 år.

Kontakter

Analysechef Lars Aarup, tlf.: 30 91 92 66 / lars.aarup@coop.dk

Links

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Flere penge tilbage til medlemmerne: Coop investerer millioner i medlemsbonus på frisk frugt og grønt6.11.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse

Coops 2 millioner medlemmer får, fra den 27. januar 2026, en af de hidtil største forhøjelser af deres bonus, når Coop udbetaler 5 % medlemsbonus, hver gang der købes frisk frugt og grønt i Coops kæder: SuperBrugsen, Kvickly, 365discount og Brugsen. Samtidig kommer Coop med en opfordring: Politikerne bør tage næste skridt og sænke momsen på frugt & grønt. Siden 2022, og i takt med den stigende inflation, har Coop været en aktiv stemme i debatten om at skære momsen på frugt og grønt. Med den nye bonusforhøjelse tager Coop nu selv et skridt for at gøre valget af frisk frugt og grønt mere attraktivt. ”Når vi spørger danskerne, er der ingen tvivl om, at momsen på frugt og grønt er den afgift, de helst vil have sænket. Og det er også noget, flere og flere partier på Christiansborg taler om. Derfor er jeg stolt af, at Coop nu sætter handling bag ordene og går foran med en markant medlemsbonus på frisk frugt og grønt,” siger Pernille Skipper, formand for foreningen Coop amba. I 2022, 2024 og

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye