SU-forslag rammer helt skævt

Regeringens planer om at skære i SU-en vil ramme de studerende unødigt hårdt

Efter at regeringen har opsagt SU-forliget, peger alt på, at der bliver skåret drastisk i de unges adgang til at få SU under hele deres uddannelse, hvilket ifølge Ingeniørforeningen, IDA er et fejlskud.

IDAs formand Laura Klitgaard mener, at politikerne laver en massiv revne i en af grundpillerne i den danske velfærdsmodel, og hun tror ikke, at den planlagte barbering af SU-en i sidste ende vil spare staten for penge eller øge arbejdsudbuddet.

”Mit bedste bud er, at det eneste politikerne opnår er, at de unge bliver presset endnu mere, end de er i dag. Mistrivslen blandt de studerende er i forvejen tårnhøj, og bliver det politiske ønske om at pille ved deres økonomiske fundament til virkelighed, vil det blot føre til yderligere pres og mistrivsel,” siger hun.

Laura Klitgaard understreger, at der kan være flere årsager, at unge kan få brug for det ekstra SU-år. Det kan være alt fra udlandsophold til problemer med at fag ikke udbydes året rundt eller sygdom og stress. Mange studerende er derudover kommet til at vælge forkert studie i første omgang, og får derfor naturligt brug for det ekstra SU-år.

”Det virker som om, at de unge skal presses til at blive hurtigt færdige, og vælge det rigtige studie i første hug. Hvis det eksempelvis skal være slut med at skifte studie, og vi hellere vil stavnsbinde unge til deres første studievalg, så bør politikerne sige det. Umiddelbart ser det ud til, at de unge igen bliver taberne, og er hensat til at være kolonner i et regneark om arbejdsudbud i Finansministeriet. Det virker oldnordisk,” siger hun.

IDAs formand mener, at regeringen desuden spiller højt spil med den sociale mobilitet, og reelt indfører det udskældte uddannelsesloft igen. Ikke mindst når den gennemsnitlige overskridelse af den normerede studietid er faldet drastisk over de seneste år, og er nede på mindre end tre måneder.

”Det er generelt en skæv fortælling, der udstiller de studerende som dovne. Det er ikke fair.,” siger Laura Klitgaard.

I den seneste undersøgelse foretaget af IDA blandt 2.351 studerende på de tekniske og naturvidenskabelige uddannelser, svarer flere end halvdelen af de medvirkende, at de får, eller måske får brug for det ekstra SU-år.

Ulrik frandsen 23 65 09 69