Jaxstyle gør det igen – streamer i julen og samler ind til Psykiatrifonden

Streameren Jaxstyle streamer for andet år i træk døgnet rundt fra den 26. til den 30. december, hvor han samler ind til Psykiatrifonden. Sidste år var resultatet vildt og uventet: 1,2 million kroner. Hvor meget det bliver i år er mindre vigtigt – det er opmærksomheden og samtalerne om psykiske udfordringer og sårbarhed, der er vigtige, siger Jacob 'Jaxstyle' Krull. Han har selv haft et hårdt år.

Jacob 'Jaxstyle' Krull streamer i døgndrift fra 26. til 30. december, mens han samler ind til Psykiatrifondens arbejde.

Jacob Krull streamer i alle døgnets 24 timer fra 26. december til og med den 30. december under sit Twitch-navn Jaxstyle. På Twitch kommer følgerne helt tæt på Jaxstyle, og de deler også ofte tanker og følelser, der er svære.

Det er tredje gang, Jacob Krull samarbejder med Psykiatrifonden, og mentalt helbred optager ham. Det er heller ingen hemmelighed, at han selv kæmper med svære tanker og følelser ind i mellem.

Træls klump i maven
”Det har været et hårdt år, hvor jeg selv har oplevet på egen krop, at det hele samlede sig sammen til en træls klump i maven. Jeg har også selv prøvet, hvor svært det kan være at få den rigtige hjælp,” siger han.

Når han streamer oplever han ofte, at hans følgere savner nogen at tale med om, hvordan de har det. På hans stream finder de et fællesskab.

”Mange af mine følgere er åbne på chatten om, at de slås med forskellige udfordringer. Det er jeg også selv. Det fællesskab, der opstår, er stærkt og unikt, og det understreger bare, hvor vigtigt det er, at vi taler om det, der er svært,” siger 22-årige Jacob Krull.

Det er det, der er budskabet bag 'Jaxstyle’s Charity Subathon', som indsamlingen hedder, i dagene mellem jul og nytår. Et budskab, der er blevet endnu mere vigtigt nu, hvor ny dansk forskning har vist, at langt de fleste mennesker, nemlig 82%, vil få behandling for en psykisk sygdom i løbet af deres liv.

Følg Jaxstyle Charity Subathon på Twitch den 26. til 30. december.

Indtil foråret i år var Psykiatrifondens chatrådgivning udelukkende åben i dag- og aftentimerne, men blandt andet takket være Jaxstyle og hans følgeres donationer har Psykiatrifonden udvidet sin chatrådgivning, så der nu er åbent fire nætter om ugen. Nu kan man hver onsdag, torsdag, fredag og lørdag chatte med en rådgiver fra klokken 22 til klokken 02. Det er et vigtigt og nødvendigt skridt, siger rådgivningsleder i Psykiatrifonden Liza Johnson.

”Vi kan se, at det er nogle mere alvorlige samtaler om natten, og derfor har det en selvstændig værdi, at vi har åbent lige dér. Det er ikke kun, at der er ekstra timer. Det er tidspunktet, de ekstra timer ligger på, hvor der måske ikke er så mange andre at række ud til. Og hvor vi kan se, at der er flere samtaler om selvskade og selvmordstanker. Vi vil gerne åbne for mere chatrådgivning på alle tider af døgnet, ligesom vi også er i gang med at søge midler til at holde længere åbent i telefonrådgivningen”, siger Liza Johnson.

Jaxstyle er landets største streamer
Den 22-årige streamer er Danmarks mest sete streamer. Det indhold, han producerer til streamingplatformen Twitch, er alt fra computerspil til hverdagsliv og sjov og ballade, men også svære emner som psykiske udfordringer og sårbarhed.

Jaxstyles Charity Subathon til fordel for Psykiatrifondens arbejde
støt indsamlingen

Også i år vil de indsamlede midler særligt blive brugt til at udvide Psykiatrifondens rådgivning:

• Gratis, anonym rådgivning på telefon, chat og brevkasse
  • Alle rådgivere har en fagligt relevant uddannelsesmæssig baggrund for at rådgive mennesker om psykisk sårbarhed, psykisk sygdom og krisesituationer
  • Rådgivningen er for alle

Ring på 39 25 252 5 eller chat med en rådgiver her

Følg Jaxstyle Charity Subathon 3.0 på Twitch fra 26. til 30. december.