HK Privat vinder principiel strid om fyring: Vigtigt for tusindvis af lønmodtagere

Arbejdsgivere kan ikke bruge undtagelsesregel, som det passer dem, når de vil afskedige medarbejdere, der har været syge over længere tid. Det har Højesteret i dag slået fast.

En fem år lang strid om fyringen af en privatansat funktionær har nu endelig fået sin afslutning i Højesteret.

HK Privat har rejst sagen på vegne af et medlem, mens brancheorganisationen Dansk Erhverv har ført den på vegne af den pågældende arbejdsgiver.

Den principielle sag handler om, hvorvidt det var i orden at fyre den ansatte med forkortet opsigelsesvarsel, da hun over en periode havde været sygemeldt gentagne gange.

Den mulighed har arbejdsgiver med den såkaldte 120-dagesregel, som findes i funktionærloven, og som figurerer i mange funktionærers ansættelseskontrakt.

Med den kan arbejdsgiver afskedige en medarbejder med én måneds varsel, hvis den ansatte har fået løn under sygdom i sammenlagt 120 dage hen over en periode på 12 måneder.

Hvis reglen er nævnt i ansættelseskontrakten, gælder den, uanset hvor lang tid man har været ansat, og uanset hvor langt opsigelsesvarsel man har oparbejdet.

Men med Højesterets dom i dag, er arbejdsgivers ret blevet indskrænket, og det glæder HK Privat.

- Med dommen i dag er det lykkedes at bevare en vis beskyttelse af ansatte, der bliver ramt af sygdom. Det er en klar og vigtig sejr for de mange tusinde lønmodtagere, der er omfattet af 120-dagesreglen i deres kontrakt, siger formand for HK Privat, Kim Jung Olsen.

I den pågældende sag havde medarbejderen hen over en periode været sygemeldt gentagne gange, hovedsageligt med stress, hvorefter hun havde genoptaget arbejdet. I september 2018 nåede hun op på 120,17 sygedage med løn inden for 12 måneder. Hun vendte dog tilbage til arbejdet, og først i forbindelse med en ny sygemelding halvanden måned senere blev hun opsagt med henvisning til 120-dagesreglen.

Men sådan mener HK ikke, at man kan fortolke 120-dagesreglen, fordi opsigelsens gyldighed ifølge loven er betinget af, at den sker ’i umiddelbar tilknytning til udløbet af de 120 sygedage’.

Sagen har været forbi byretten, hvor arbejdsgiveren fik medhold, hvorefter sagen kørte videre til landsretten, som gav HK medhold. Det samme har Højesteret nu gjort, og det er afgørende, siger Kim Jung Olsen.

- 120-dagesreglen er lavet som en undtagelse. Den kan ikke bare fortolkes bredt af arbejdsgiverne, som det lige passer dem. Det er vigtigt, at vi har fået slået det fast, for det har stor betydning for rigtig mange lønmodtagere – både økonomisk og når det gælder tryghed i ansættelsen, siger han.

Fakta: Funktionærlovens opsigelsesvarsler

• Ved ansættelse i indtil 6 måneder: 1 måneds varsel
  • Ved ansættelse mellem 6 måneder og 3 år: 3 måneders varsel
  • Ved ansættelse mellem 3 og 6 år: 4 måneders varsel
  • Ved ansættelse mellem 6 og 9 år: 5 måneders varsel
  • Efter 9 års ansættelse: 6 måneders varsel
    Opsigelsesperioden tæller med i ansættelsen

HK Privat er HK Danmarks største sektor med knap 90.000 medlemmer. De arbejder i det private erhvervsliv som bl.a. administrative medarbejdere, konsulenter, grafikere, laboranter, tandklinikassistenter, it-medarbejdere med mere.