Høringssvar: Mulig forkortelse af afviklingscyklussen på værdipapirer fra T+2 til T+1 i EU

Finans Danmark mener, at en eventuel forkortelse at afviklingscyklussen på værdipapirer fra T+2 til T+1 i EU skal forberedes grundigt og inddrage erfaringerne fra den kommende forkortelse af afviklingscyklussen i USA, Canada og Mexico i maj 2024. Derudover bør det ske i koordination med Storbritannien.

Finans Danmark ser både fordele og ulemper ved en forkortelse af afviklingscyklussen i Europa fra T+2 til T+1, mens en forkortelse til T+0 for nuværende ikke ses som værende realistisk, da det vil kræve tekniske løsninger, som ikke findes i dag.

Fordelene ved en forkortelse af afviklingscyklussen i EU vil være, at der kommer ens afviklingscyklus med Nordamerika, som vil sikre, at det ikke kan bruges som et konkurrenceparameter ift. valg af lokation for afvikling. Derudover vil det også give en hurtigere afvikling for kunderne og frigøre likviditet til sikkerhedsstillelse, som vil være bundet i kortere tid.

Til gengæld må det forventes, at der i en periode efter en overgang til en kortere afviklingscyklus må forventes et øget antal transaktioner, der afvikles for sent, og dermed også et øget antal bøder for dette indtil hele afviklingskæden har fået tilpasset og optimeret sine systemer og arbejdsgange. Dette må forventes at kræve en vis udvikling blandt de enkelte deltagere i markedet.

Finans Danmark mener, at et øget fokus på automatisering og afviklingsgraden i EU vil være et godt trin i forberedelserne til en eventuel forkortelse af afviklingscyklussen i EU. En forkortelse af afviklingscyklussen bør endvidere forberedes grundigt, og der bør ses på de erfaringer, der kan drages af forkortelsen i Nordamerika, som træder i kraft i slutningen af maj 2024. Derudover bør en forkortelse i EU være tæt koordineret med Storbritannien, da det efter Finans Danmarks opfattelse vil være uhensigtsmæssigt med en forskel i afviklingscyklussen mellem EU og Storbritannien, da disse markeder er tæt forbudne på mange områder. Endelig bør den nuværende markedsstandard for afvikling af valuta følge med afviklingen værdipapirer og forkortes til T+1 også.

Læs høringssvaret her

Finans Danmark er interesseorganisation for bank, realkredit, kapitalforvaltning, værdipapirhandel og investeringsfonde i Danmark.