Hvor længe kan det tage at fælde dom i en voldssag?

Det er knap tre år siden, at en fængselsbetjent mistede sit barn på en vagt i Jyderup Fængsel. Alligevel er sagen ikke afsluttet ved domstolene endnu. Det bliver den først i 2025.

Den 25. marts 2021 blev Louise sparket i maven af en indsat, da hun var på vagt i Jyderup Fængsel. Hun var gravid og mistede barnet på grund af overfaldet.

Voldssagen blev berammet til byretten den 8. oktober 2021 , men den blev aflyst.

Ny dato i retten var et år senere: 29. november 2022. Men sagen blev aflyst igen.

Ny dato: 9. januar 2023. Også aflyst.

Ny dato: 23. juni 2023. Også aflyst.

Først den 7. september 2023 lykkedes det at gennemføre sagen.

Overfaldsmanden blev idømt fem måneders fængsel, men valgte at anke. Sagen er derfor nu berammet til 20. januar 2025 ved Østre Landsret.

Der kommer altså til gå fire år fra overfaldet i Jyderup Fængsel, til sagen måske bliver afsluttet.

”Jeg troede, at årstallet var fejl, at der skulle stå 2024, men den var god nok,” siger Louise.

”Jeg synes, det er under alt kritik, at det skal tage så lang tid afslutte sagen. Det kræver mange ressourcer hver gang, man møder i retten. Jeg føler ikke, jeg kan komme videre, når der ikke er sat punktum.”

Fra og med december i år er hun ikke længere ansat i Kriminalforsorgen.

”Jeg ville ønske at jeg kunne komme tilbage i uniform. Jeg savner mine kollegaer. Måske kunne det havde ladet sig gøre, hvis der var blevet taget hånd om mig hurtigere, men ikke nu. Jeg er stadig ramt af PTSD. Jeg lider af angst. Jeg er bange i mørke. Utryg i et supermarked. Sover dårligt om natten og jeg får stadig flash backs.”

Læs hele artiklen her

Om Fængselsforbundet