Designmuseum Danmark

Designmuseum Danmark får nyt Videnshus

I 2025 tager Designmuseum Danmark det første spadestik til et nyt Videnshus, der bl.a. skal samle museets bibliotek, læsesal og designværksted under ét tag. Visionen om et videnshus for designmuseet går 100 år tilbage og realiseres nu takket være generøs støtte fra Villum Fonden, Augustinus Fonden og C.L. Davids Fond og Samling. Den prisvindende tegnestue Praksis skal stå for en nænsom indpasning af den nye bygning i Frederiksstadens unikke arkitektoniske miljø.

Skitse, Videnshus. Designmuseum Danmark. Foto: Praksis

Designmuseum Danmark har siden 1926 haft til huse i en af Københavns fineste rokokobygninger: det tidligere Kongelige Frederiks Hospital. I begyndelsen af 1920’erne indrettede den berømte arkitekt Kaare Klint museet og formulerede en vision om en læringsfløj nord for hovedbygningen, som nu – godt 100 år senere – bliver til virkelighed med støtte fra Villum Fonden, Augustinus Fonden og C.L. Davids Fond og Samling, som til sammen har støttet projektet med 50 millioner kroner. Om projektet fortæller Designmuseum Danmarks direktør Anne-Louise Sommer:

”Vi er utrolig taknemmelige for den generøse støtte, som betyder, at vi kan skabe et levende og tilgængeligt læringshus, der rammesætter og muliggør livslang læring og uddannelse inden for design, kunsthåndværk og håndværk. Et laboratorium, hvor der er plads til mødet mellem forskning på højeste niveau og læringsmiljøer, hvor nye ideer udvikles og afprøves – til glæde for vores gæster.”

Jens Kann-Rasmussen, formand for Villum Fondens bestyrelse, som også donerede museets designværksted, der blev indviet i 2012, supplerer:

I Villum Fonden er vi glade for at støtte tilblivelsen af det nye Videnshus, der samler forskning, undervisning og formidling af dansk designhistorie i fælles rammer. Det er vores allesammens historie, og det er vigtigt, at den bevares og bruges til glæde for nuværende og kommende generationer. Og når Videnshuset også tænker både designmuseets historie og arkitektur, såvel som bæredygtighed med i byggeriet, er der meget at glæde sig over.”

Et rum for designfaglig udveksling
Videnshuset skal blandt andet rumme bibliotek, læse- og studiesal og museets designværksted, hvilket giver plads til læring, læsesal og åbne workshoprum med en høj tilgængelighed – også udenfor museets åbningstid. En multisal skal give plads til foredrag, designdebatter, seminarer, konferencer, branchemøder og pop-up-udstillinger – og skabe et unikt rum for designfaglig udveksling. Det nuværende designværksted bibeholdes og bliver en integreret del af den nye bygning.

Bæredygtighed og respekt for stedets ånd
Den nye bygning er tegnet af Praksis, der er anerkendt og prisbelønnede for deres evne til – med respekt og karakter – at indpasse moderne byggeri i ældre omgivelser. Det nye Videnshus skal indpasses i Frederiksstadens særlige arkitektoniske miljø og videreføre stedets ånd med et moderne udtryk.

Mette Tony, partner i Praksis, udtaler:

Vi er så glade for at have fået tildelt denne spændende opgave. At indføje et nyt hus i Frederiksstaden er en helt særlig øvelse, hvor det drejer sig om at være lydhør; det drejer sig om at indpasse den nye bygning meget nænsomt i byens unikke karakter. At Videnshuset bliver så udadvendt og offentligt tilgængeligt som en ny del af Designmuseum Danmark, er det helt rigtige på stedet.”

Bæredygtighed står helt centralt for det kommende byggeri – både i bred forstand, når det gælder respekt for stedets historie, naboer og omgivelser – og helt håndgribeligt i forhold til bæredygtighed i materialer og konstruktion samt levedygtighed, så huset lever videre til de næste generationer.

Med realiseringen af Videnshuset fuldendes den bygningstransformation, der blev igangsat med den store restaurering af den fredede museumsbygning i 2020-22. Første spadestik til det nye Videnshus, som skal opføres langs museets venstre fløj, forventes at blive taget i forsommeren 2025.

Matrialer, Videnshus. Designmuseum Danmark. Foto: Praksis

Om Designmuseum Danmark

Designmuseum Danmark er et af Nordens centrale udstillingssteder for dansk og internationalt industrielt design, kunstindustri og kunsthåndværk.

Følg pressemeddelelser fra Designmuseum Danmark

Flere pressemeddelelser fra Designmuseum Danmark

Ny udstilling på Designmuseum Danmark viser sjældent udstillede japanske træsnit22.3.2024 11:59:40 CET | Pressemeddelelse

Billeder af smukke kvinder og heroiske krigere i kamp kan dette forår opleves på Designmuseum Danmark. Udstillingen I KRIG OG KÆRLIGHED viser nøje udvalgte træsnit fra museets store samling af japansk kunsthåndværk og fortæller historien om træsnittet – et nyt medie i datidens Japan, som spredte underholdning og ideologi, og som var med til at fostre den såkaldte ’japanisme’, der fik stor indflydelse på dansk design.

IRMAS DESIGNHISTORIE KOMMER PÅ MUSEUM13.12.2023 10:01:22 CET | Pressemeddelelse

Til februar blænder Designmuseum Danmark op for en udstilling, der udfolder den kendte supermarkedskæde Irmas mere end 100 år lange designhistorie. Med IRMA – EN DESIGNHISTORIE er det første gang, at Irmas ikoniske blå designunivers kan opleves i en museumsudstilling. Publikum kan glæde sig til at gense kendte og elskede Irma-genstande og -designs gennem tiden og få hele historien om supermarkedskæden, der bragte kunst og design ind i folks hverdag.