Electrochaea

BioCat Roslev ApS modtager 71 millioner kroner i PtX støtte til brintproduktion

Biocat Roslev ApS, et selskab under Electrochaea, har nu officielt underskrevet en kontrakt med Energistyrelsen, og sikrer dermed op til 71 millioner kr. (EUR 9,5 millioner) i støtte til brintproduktion. Denne støtte vil lette udviklingen af Electrochaeas banebrydende initiativ - BioCat Roslev-projektet.

3D visualisering af Electrochaeas biometaneringsanlæg ved Rybjerg Biogasanlæg @electrochaea

Den planlagte brintproduktion vil udnytte kapaciteten fra nærliggende vindmøller. Sammen med CO2 fra biogasproduktionen ved Rybjerg Biogas, skal brinten omdannes til e-metan ved hjælp af Electrochaeas patenterede biometaniseringsteknologi. Den producerede e-metan vil blive ført ind i det danske gasnet til gavn for dekarbonisering af gasforbrugere i hele Europa.

Den producerede e-metan vil være i fuld overensstemmelse med EU's regler for produktion af vedvarende brændstoffer, der ikke er af biologisk oprindelse (RFNBO).

Doris Hafenbradl, Managing Director i BioCat Roslev, udtrykte sin glæde over at nå denne milepæl: "Underskrivelsen af støtteaftalen på 71 mio. kr. er et vigtigt skridt i retning af realiseringen af Biocat Roslev-projektet. Arbejdet med projektet begyndte i 2018 med støtte fra både Danmark (EUDP-programmet) og Det Europæiske Innovationsråd. Nu er projektet tæt på sin afslutning, og vi forventer, at produktionen af brint og e-metan starter i 2026. Biocat Roslev ApS er taknemmelig for støtten fra den danske regering."

Jens Henry Christensen, CEO i Rybjerg Biogas, fremhævede potentialet for den cirkulære økonomi: "Med støtten fra Energistyrelsen kommer vi tæt på at udnytte den biogene CO2 fra vores biogasproduktion, der i dag udledes til det fri. I fremtiden skal det bruges til at producere mere grøn gas fra anlægget ved Rybjerg Biogas. Dermed vil det også bidrage til den cirkulære økonomi, der er indlejret i alle vores aktiviteter i Rybjerg Biogas. Støtten til brint vil også gavne den vindproduktion, vi planlægger at etablere tæt ved biogasanlægget. Jeg vil gerne takke både Energistyrelsen, Skive Kommune og alle vores naboer, der har støttet projektet, og ser frem til at se både vindmølleparken, biogasanlægget og metaniseringsanlægget arbejde tæt sammen i de kommende år."

Mich Hein, CEO for Electrochaea, understregede vigtigheden af at bruge Electrochaeas patenterede biometaniseringsteknologi i fuld kommerciel skala: "Tilskuddet er meget værdsat og nødvendigt for at realisere projektet. E-metan fra projektet vil bidrage til at erstatte fossile brændstoffer i europæisk transport og industri til gavn for klimaet. Vores mål er, at BioCat Roslev-projektet skal fungere som et udstillingsvindue for fremtidige projekter i Danmark, Europa og Nordamerika. ''

Billeder

Om BioCat Roslev ApS:

BioCat Roslev ApS er en dansk virksomhed etableret i 2018 for at understøtte BioCat Roslev projektet. Selskabets formål er at udvikle, finansiere og drive Electrochaeas elektolyse- og biometaniseringsanlæg.

Om Rybjerg Biogas:

Rybjerg Biogas er en del af Ny Rybjerggaard, ejet af familien Christensen siden 1933. Rybjerg Biogas drives i dag af Jens Henry Christensen. Som en del af Ny Rybjerggaard driver virksomheden desuden 870 ha, og produktionen består af svineproduktion, planteforædling og grøn energi i form af vindmøller og biogasproduktion.

Om Electrochaea:

Electrochaea leverer teknologi til fremstilling af syntetisk metan, et grønt brændstof, der erstatter fossil naturgas og kan opbevares og transporteres i det eksisterende gasnet. Electrochaeas patenterede proces hjælper med at bekæmpe klimaændringer ved at bruge CO2 til at generere en vedvarende energikilde, og giver en løsning til lagring af vedvarende energi. Flere pilotanlæg i industriel skala er allerede taget i brug i USA, Schweiz og Danmark. Electrochaea har hovedkontor i München, Tyskland, med kontorer i Danmark og USA. Besøg os på www.electrochaea.com.

Følg pressemeddelelser fra Electrochaea

Flere pressemeddelelser fra Electrochaea