Circle K ser positivt på Konkurrencerådets anbefalinger om et mere gennemskueligt og fair lademarked i Danmark

I en ny rapport beskriver Konkurrencerådet det danske lademarked som besværligt og uigennemskueligt for forbrugerne. I den forlængelse præsenteres 7 anbefalinger, som skal støtte etableringen af et velfungerende marked for opladning af elbiler med fair konkurrence. Circle K er positive og støtter Konkurrencerådets anbefalinger om et mere gennemsigtigt og fair lademarked i Danmark.

Den grønne omstilling af transportsektoren er helt essentiel, hvis vi skal opnå vores klimamålsætninger. Lademarkedet i Danmark udvikler sig hurtigt, og derfor er det særligt vigtigt, at forbrugerne kan føle sig trygge og oplyste i deres valg, når det kommer til opladningen af deres elbiler.

”Elektrificeringen af privatbilismen er en stor omvæltning i vores infrastruktur, hvilket stiller nye og store krav til leverandørerne. I Circle K mener vi, at det er helt afgørende at forbrugerne kan foretage et valg af lademulighed på et oplyst grundlag og under lige vilkår. Vi er derfor positive overfor Konkurrencerådets nye anbefalinger, som skal være med til at sikre netop dette,” siger Peter Rasmussen, brændstofdirektør i Circle K Danmark.

Circle K bifalder anbefalingen om større gennemsigtighed og lettere betalingsmuligheder på lademarkedet
Konkurrencerådet lægger op til, at der skal være en større gennemsigtighed på markedet, så forbrugerne i højere grad end i dag kan foretage deres valg af ladeløsning på et oplyst grundlag om bl.a. pris og tilgængelig. I den forlængelse anbefales det i rapporten, at forbrugerne bl.a. skal have mulighed for at betale direkte på ladestanderen med et betalingskort, så forbrugerne i højere grad kan vælge ladestander på et oplyst grundlag frem for, hvilket ladenetværk den enkelte ladestander er en del af. I Circle K støtter vi op om et mere gennemsigtigt lademarked med overskuelige og simple betalingsmuligheder, og vi forpligter os til at være en aktiv del i at sikre dette.

Sikring af sund (lokal) konkurrence er vigtig
Circle K bakker endvidere op om Konkurrencerådet anbefaling om, at der skal sikres en større (lokal) konkurrence, så der ikke forekommer monopolistiske konkurrenceforhold. Ved at sikre minimum to forskellige udbydere i hvert lokalområde og langs statsvejnettet fremmes en sund konkurrence, som vil bidrage positivt til det danske lademarked, hvilket vil komme forbrugerne til gode.

”Vi skal sikre, at lademarkedet er gennemskueligt for forbrugerne, og det må ikke være besværligt for dem at vælge mellem forskellige udbydere. Derfor er vi meget positive overfor, at Konkurrencerådet nu vil gøre op med uigennemsigtighed, urimelige gebyrer, geografiske monopoler og komplekse prisstrukturer i markedet. Hvis forbrugerne ikke føler sig trygge i deres valg af lademulighed, risikerer vi, at det vil bremse den grønne omstilling,” siger Peter Rasmussen.

Circle K vil følge processen tæt, og stiller sig til rådighed i det videre arbejde i sikringen af et mere gennemsigtigt lademarked i Danmark med fair konkurrence fremover.

Circle K har siden 2020 opsat tre nye lynladepladser om ugen for at imødekomme danskernes voksende behov for hurtig og pålidelig opladning og har nu 260 lynladepladser. I det kommende år fordobles antallet til 450 og inden 2030 vil Circle K have 1.300 lynladepladser fordelt på stationer i hele landet. Samlet vil Circle K investere 1 milliard kroner i lynladestandere inden 2030.

Du kan læse Konkurrencerådets anbefalinger her: Konkurrencen på markedet for opladning af elbiler (dec. 2023)

Circle K er én af de førende convenience, energi og brændstofleverandører i Danmark, og er en del af den canadiske Alimentation Couche-Tard gruppe. Gruppen har samlet mere end 14.000 butikker og stationer og ca. 122.000 ansatte i 24 forskellige lande rundt om i verden. Circle K driver i Danmark to separate brands (Circle K & INGO) på i alt 436 lokationer landet over. Vi arbejder målrettet med en bæredygtig omstilling af vores forretning og investerer massivt i lynladestandere til elbiler på vores stationer samt Power-to-X i form af e-metanol.